ΛΗΞΟΥΡΙ: ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ

Σε λίγες μέρες  θα κληθούμε ως Δήμος να δημιουργήσουμε την δική μας Τουριστική Επιτροπή με σκοπό την προώθηση  του τουριστικού προϊόντος χαράσσοντας στο μέτρο που μας αναλογεί την δική μας στρατηγική και ουσιαστικά το δικό μας μείγμα μάρκετινγκ. Πόσο αποτελεσματική θα είναι η συγκεκριμένη ενέργεια; Ας δούμε μερικά δεδομένα.

Ως γνωστόν το  τουριστικό μείγμα μάρκετινγκ περιλαμβάνει τα 7P   (productpriceplacepromotionpeopleprocessphysical evidence) με  πολλούς ερευνητές να προσθέτουν αυτό του προορισμού (destination), θεωρώντας το ως το πιο κρίσιμο. Υιοθετώντας αυτήν την θεώρηση, ενισχύεται η σημασία του μάρκετινγκ τουριστικού προορισμού στον γενικότερο  τουριστικό σχεδιασμό της περιοχής. Πολύ σημαντικό είναι να αναφερθεί  το ξεχωριστό μείγμα μάρκετινγκ για τον προορισμό που περιέχει τα γνωστά 6Α (στα ελληνικά αυτή την φορά αξιοθέατα,  προσβασιμότητα, ανέσεις, διαθέσιμα πακέτα,  δραστηριότητες, βοηθητικές υπηρεσίες). Η στοχοπροσήλωση  στην έννοια  του προορισμού και στο χτίσιμο πάνω σε αυτή αποτελούν θεμέλιο λίθο που θα δώσει το ζητούμενο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων προορισμών.

Πως μπορεί αυτό να υλοποιηθεί στην πράξη στην περίπτωση του κατακερματισμού της στρατηγικής λόγω της διάσπασης του Δήμου; Μπορούμε να διαφοροποιηθούμε με ξεχωριστή στρατηγική; Έχουμε δικό μας ξεχωριστό και διακριτό brand name; Ένα τουρίστας όταν επιλέγει προορισμό επιλέγει νησί ή δήμο; Τι είναι πιο αναγνωρίσιμο; Θα είναι αποτελεσματικοί οι λιγοστοί έτσι και αλλιώς διαθέσιμοι πόροι για διαφήμιση και προώθηση; Ποια η σχέση με τα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα του νησιού; Ανταγωνιστική ή συμπληρωματική; Πολλά ερωτήματα και προβληματισμοί μπορούν να προστεθούν στην συγκεκριμένη εξίσωση.

Ας εξετάσουμε μια από τις εναλλακτικές προσεγγίσεις που υπάρχουν στην σύγχρονη βιβλιογραφία και συγκεκριμένα αυτής της δημιουργίας ενός Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO) σε επίπεδο όμως Κεφαλονιάς. Με μια συλλογική δράση και δομή (έχοντας ως μέλη όλες τις επιμέρους τουριστικές επιτροπές) θα έχει τον κρίσιμο ρόλο της οργάνωσης μιας ολοκληρωμένης ανταγωνιστικής στρατηγικής μάρκετινγκ. Επιπρόσθετα, η συνολική διαχείριση των πόρων των προορισμών θα δημιουργήσει ένα ισχυρό brand name μέσα στο άκρως ανταγωνιστικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο τουριστικό περιβάλλον. Η δική μας παρουσία αφενός θα ενισχύει με το όποια θετικά της το ενιαίο πλέον προϊόν και παράλληλα θα αποτελεί δυνητική επιλογή μιας διευρυμένης αγοράς.

Ας δούμε σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα μερικά δεδομένα που οφείλουν να μας απασχολήσουν με τα όποια αποτελέσματα να είναι άμεσα ορατά. Σε λίγες εβδομάδες θα ξεκινήσουν οι κρουαζιέρες στο νησί με την  δική μας περιοχή να παραμένει σταθερά απούσα. Διαβάζοντας το πρόγραμμα για φέτος παρατηρούμε ρεκόρ αφίξεων ( 220 επιβεβαιωμένες με πάνω από 10 μέρες να έχουμε 2 αφίξεις,  περισσότερες  από 15 μέρες με 3 αφίξεις ενώ στις 28/8 και στις 11/09 θα έχουμε τέσσερις!!). Με γρήγορους υπολογισμούς προβλέπονται περίπου 250.000 επιβάτες με την κατά κεφαλήν ημερήσια δαπάνη κοντά στα 40 ευρώ. Σε αυτό τον πληθωρισμό αφίξεων και ειδικά στις μέρες που οι αφίξεις είναι περισσότερες από μια η περιοχή μας  που απέχει 30 μόνο λεπτά θα ήθελε να έχει ένα μερίδιο;

Προφανώς και θα ήθελε  θα πούμε όλοι αν υπήρχε λιμάνι όμως. Μέχρι να δημιουργηθεί; Υπάρχουν προτάσεις προς  αυτή την  κατεύθυνση; Τι εμπόδια υπάρχουν όλα αυτά τα χρόνια και δεν έχουμε αποτέλεσμα;  Μια  επιτυχημένη δράση θα έχει άμεσα και ορατά αποτελέσματα  στην περιοχή. Ίσως δεν θέλει κόπο αλλά τρόπο. Ας το διερευνήσουμε και αυτό, με μια  συμμετοχή της κοινοπραξίας φέρρυ-μπότ ή ακόμα και με την πιθανότητα ελλιμενισμού στην μέση του κόλπου ώστε να μειωθεί η απόσταση κ.α. Όποια λύση και να προτείνουμε όμως  προϋποθέτει ένα ανταγωνιστικό προϊόν. Το έχουμε;

ΠΡΕΝΤΑΝΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ, ΒΑ Μsc in Tourism.