Η ανακοίνωση της υπουργικής απόφασης για το πλαίσιο του αντικαπνιστικού νόμου έχει προκαλέσει ήδη τις πρώτες σφοδρές αντιδράσεις των ανθρώπων της Εστίασης, που βλέπουν για μία ακόμα φορά να στοχοποιούνται από τον νομοθέτη. Το πρόβλημα που αναδεικνύουν οι καταστηματάρχες δεν είναι ούτε το πνεύμα του νόμου, ούτε ο στόχος που έχει τεθεί για την προστασία της Δημόσιας Υγείας.

Το πρόβλημα αφορά την ανεδαφική εφαρμογή του, σύμφωνα με το πλαίσιο περιλαμβάνεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου. Οι διατάξεις που προβλέπονται, αφήνουν εντελώς ξεκρέμαστες τις επιχειρήσεις Εστίασης και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, αφού κινδυνεύουν άμεσα: 1) να δουν τα αποτελέσματα της καθολικής εφαρμογής να μεταφράζονται σε απώλειες πελατών και 2) να δεχθούν πρόστιμα ακόμα και αν δεν φταίνε.

Ανάγκη για δημιουργία ειδικών χώρων καπνίσματος

Το πρώτο σκέλος μπορεί να λυθεί μόνο αν τα καταστήματα μπορούν να δημιουργήσουν τον δικό τους εσωτερικό, απομονωμένο, ειδικά διαμορφωμένο χώρο καπνίσματος. Η σχετική πρόταση του ΠΑΣΚΕΔΙ που περιλαμβάνει όλες τις λεπτομέρειες, ορίζει με σαφήνεια πώς οι ειδικοί αυτοί χώροι, όχι μόνο θα επιτρέψουν στους καπνιστές πελάτες να επισκεφθούν το κατάστημα, αλλά συγχρόνως, δεν θα ενοχλούν τους υπόλοιπους μη καπνιστές πελάτες.

Η άδικη κατανομή των προστίμων

Το ακόμα πιο παράλογο της υπόθεσης όμως έχει να κάνει με την άδικη κατανομή των προστίμων. Καταρχάς το κατάστημα επιβαρύνεται με πολύ μεγαλύτερο πρόστιμο από τον παραβάτη, ακόμα και στην περίπτωση που τηρεί όλες τις ειδικές σημάνσεις κατά του καπνίσματος. Φυσικά, εκείνο που τρομάζει, είναι η κλιμάκωση των ποινών: δεν γίνεται ένα κατάστημα, στο οποίο έχουν επενδυθεί χιλιάδες ευρώ, να κλείνει για δέκα μέρες ή να χάνει την άδεια λειτουργίας του, επειδή συνελήφθησαν σε αυτό πέντε καπνιστές, από μια ανώνυμη καταγγελία. Αποτελεί σχεδόν προσβολή για την ιδέα της επιχειρηματικότητας, το να αφήνονται οι καταστηματάρχες στο έλεος μιας καταγγελίας ή ενός πελάτη που θα ξεφύγει της προσοχής τους.

Μάλιστα, η κατανομή των προστίμων διαφοροποιείται ανάλογα με τα m2: αν το κάπνισμα απαγορεύεται συνολικά, ποιος ο λόγος να υπάρχει αυτή η διαβάθμιση σύμφωνα με το μέγεθος του καταστήματος; Ένα μεγαλύτερο κατάστημα είναι ακόμα πιο δύσκολο να «αστυνομεύσει» όλους τους πελάτες του, προκειμένου να εντοπίσει τον έναν παραβάτη…

Χώρια, φυσικά, που δεν γίνεται εν ώρα λειτουργίας οι υπάλληλοι ενός καταστήματος Εστίασης να έχουν το νου τους, μεταξύ άλλων, ΚΑΙ στην «αστυνόμευση» για πιθανούς καπνιστές. Είναι ένα επιπλέον βάρος που καλούνται να σηκώσουν και στο παραμικρό λάθος… το πρόστιμο θα είναι αμείλικτο, ακόμα κι αν τηρούν όλες τις αντικαπνιστικές προδιαγραφές.

Ποιος θα ελέγχει τις δημόσιες υπηρεσίες;

Ποιο θα είναι όμως το πλαίσιο εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου μια δημόσια υπηρεσία; Στην Εστίαση, ο καταστηματάρχης τίθεται υπεύθυνος για τους πελάτες του. Σε ένα νοσοκομείο ή μια δημόσια υπηρεσία, στην οποία οι καπνίζοντες είναι οι υπάλληλοι, ποιος θα έχει την ευθύνη για να τους κάνει τις απαραίτητες συστάσεις; Στην τελική, αυτοί οι χώροι δεν αποτελούν ιδιωτικούς χώρους, αλλά δημόσιες υπηρεσίες, στις οποίες ο «πελάτης»-πολίτης πηγαίνει υποχρεωτικά και όχι προαιρετικά. Θα αναγκάζεται να κάνει αυτός την καταγγελία αν δει, φερ’ ειπείν, έναν υπάλληλο να καπνίζει;

Χώρος καπνιζόντων στη Βουλή

Όσον αφορά τους ειδικούς χώρους καπνιζόντων, είμαστε ιδιαίτερα περίεργοι να δούμε τι πρόκειται να συμβεί με τον αντίστοιχο που λειτουργεί ήδη στη Βουλή. Αν σταματήσει να λειτουργεί και παρόλ’ αυτά, κάποιος καταγγείλει καπνίζοντες Βουλευτές εντός του κτιρίου, θα δούμε άραγε κι εδώ πρόστιμα, αφαιρέσεις βουλευτικής ιδιότητας ή άρση ασυλίας;

Κατανομή των βεβαιωθέντων προστίμων – Η Εστίαση μετατρέπεται σε «χρυσό χορηγό» σε τέσσερα Υπουργεία!

Είναι πολύ εύκολο να πούμε: η Εστίαση αποτελεί ένα τεράστιο κλάδο στον οποίο καθημερινά κυκλοφορούν εκατομμύρια. Η καθολική εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, όντως θα ρουφήξει μονομιάς χιλιάδες ευρώ από τα πρόστιμα, την ίδια στιγμή που οι παραβάσεις σε δημόσιες υπηρεσίες αφήνονται χωρίς κανέναν έλεγχο, ενώ οι ιδιώτες παραβάτες την πληρώνουν με ένα χάδι…

Ακόμα χειρότερη γίνεται η κατάσταση, αν ρίξει κανείς μια ματιά στο πού αναμένεται να πάνε τα εισπραχθέντα ποσά από τα πρόστιμα.

α) Σε ποσοστό 40% στο Υπουργείο Υγείας, για την κάλυψη προγραμμάτων Δημόσιας Υγείας.

β) Σε ποσοστό 30% στο Υπουργείο Εσωτερικών, για την ανταποδοτική υποστήριξη (Δημοτική Αστυνομία κλπ) και την ανατροφοδότηση του ελεγκτικού μηχανισμού της παρούσης κοινής υπουργικής απόφασης.

γ) Σε ποσοστό 20% στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για την ανταποδοτική υποστήριξη (Ελληνική Αστυνομία), για την κάλυψη προμηθειών όπως, αλεξίσφαιρα γιλέκα, χημικά, χειροπέδες, γκλοπ κλπ

δ) Σε ποσοστό 5% στο Υπουργείο Ναυτιλίας, για την ανταποδοτική υποστήριξη (Άνδρες του Λιμενικού), για την κάλυψη προμηθειών όπως, στολές, πιστολοθήκες, αδιάβροχα κλπ

ε) Σε ποσοστό 5% στο Υπουργείο Τουρισμού, για την ανταποδοτική υποστήριξη (ελεγκτικά όργανα του ΕΟΤ), για την κάλυψη προμηθειών όπως, γραβάτες, υποκάμισα, κουστούμια κλπ

Τα συμπεράσματα δικά σας…

Πηγή: paskedi.gr