του Γεώργιου Λυκαύγη (*)
Όταν το έγκριτο Χρήμα & Τουρισμός δημοσίευσε χθες τις Προτάσεις για το Πρωτόκολλο Λειτουργίας Ξενοδοχείων, παρατηρήθηκαν τα εξής,
- Πολλοί σχολίασαν σε διάφορους ιστόχωρους, blogs & forums σχεδόν άμεσα μετά την δημοσίευση, χωρίς ούτε καν να έχουν διαβάσει το άρθρο.
- Πολλοί επίσης σχολίασαν ως παρα πάνω έχοντας διαβάσει το άρθρο αλλά όχι την όλη πρόταση των 20+ σελίδων.
- Πολλοί σχολίασαν έχοντας κάνει μια ανάγνωση, αλλά χωρίς να αναλυσουν το περιεχόμενο.
Άπαντες συμφωνούμε ότι το δημοσίευμα μιλά για ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ (κι όχι για ΤΟ πρωτόκολλο) οι οποίες θα κατατεθούν από τους φορείς στο Πρωθυπουργικό γραφείο για διαβούλευση και πιθανώς έγκριση, με τις όποιες αλλαγές.
Οι προτάσεις αυτές θα διαμορφωθούν στις επόμενες μέρες με προσθήκες, διαφοροποιήσεις και διευκρινήσεις. Είναι όμως μια βάση (και προς το παρόν η μόνη που ξέρουμε) για να χτιστεί το πολυπόθητο Πρωτόκολλο Ασφαλούς Λειτουργίας των Ξενοδοχείων (κι όχι μόνο).
Το τελικό σχέδιο όταν εγκριθεί θα είναι πολύ πιο αναλυτικό και θα περιέχει, λογικά, και επεξήγηση διαχείρισης σεναρίων ή/και παραδείγματα. Φυσικά πρέπει να είμαστε και ειλικρινείς ότι στο τελικό σχέδιο, η ευθύνη θα βαραίνει τον ξενοδόχο κι όχι την Κυβέρνηση.
Σαν παράδειγμα να υπενθυμίσω τους φίλους αναγνώστες σας για την ανάρτηση από το Χρήμα Τουρισμός (που αλλού!!!!) στις 28/04/2020 για το Πιστοποιητικό Clean & Safe στην Πορτογαλία. Φαινομενικά μια εξαιρετική πρωτοβουλία αλλά εάν κοιτάξουμε τις λεπτομέρειες , βλέπουμε ότι το Υπουργείο Τουρισμού της Πορτογαλλίας απλά θα στείλει το εγχειρίδιο σε όλες τις επιχειρήσεις, οι οποίες θέλουν το πιστοποιητικό κι ακολούθως θα κάνει ελέγχους, εάν τηρούν τους κανόνες. Με λίγα λόγια ζητούν από τις επιχειρήσης να κάνουν επένδυση και μετά απλά θα υπάρξει ο έλεγχος. Στα ενδιάμεσα όμως το πιστοποιητικό χρησιμοποιείται από την επιχείρηση κι αυτό, κατ’ εμέ, είναι άκρως επικίνδυνο εν αντιθέσει με την δική μας προσέγγιση.
Εάν θέλουμε να βρούμε λάθη, παραλείψεις και αμφιλεγόμενα σημεία, μπορούμε πολύ εύκολα. Αλλά πόσο εποικοδομητικό είναι στην παρούσα φάση της μάχης;
Όπως όλα στην τουριστική βιομηχανία ΔΕΝ θα αποτελέσει ένα ανελαστικό εγχειρίδιο λειτουργίας, αλλά κάτι εύπλαστο το οποίο θα διαμορφώνεται σύμφωνα με τις εξελίξεις, τόσο τις εμπορικές, αλλά και τις επιστημονικές. Αλλά πάνω από όλα θα αλλάζει σύμφωνα με τις εμπειρίες ξενοδοχειακών μονάδων που θα είναι ήδη σε λειτουργία ανά τον κόσμο.
Οι προτάσεις αυτές δεν ήταν έμπνευση πρωινού καφέ, μήτε μια λύση του ποδαριού για να καταφέρουν να ανοίξουν τα ξενοδοχεία. Είναι προτάσεις οι οποίες έχουν συνταχθεί μετά από πολλές διαβουλεύσεις και προπαντώς επεξεργασία σεναρίων. Αρωγός ήταν το ΞΕΕ και αυτό από μόνο του, είναι αρκετό να δώσει μια μεγάλη δόση εγκυρότητας.
Συμφωνούμε επίσης (κι αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε) ότι οι προτάσεις πρέπει να καλύπτουν όλο το φάσμα των ξενοδοχειακών μονάδων, είτε αυτές είναι All Inclusive μεγαθήρια, ξενοδοχεία πολυτελείας, μικρά boutique ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία πόλεως, κ.λπ..
Μια μεγάλη μερίδα ξενοδόχων περιμένουν το πρωτόκολλο ασφαλούς λειτουργίας πριν πάρουν την τελική απόφαση, ενώ κάποιοι έχουν ήδη αποφασίσει να ανοίξουν. Το σίγουρο είναι ότι τώρα θα γίνουν διάφορες διεργασίες και σε διάφορα επίπεδα ενώ εναγωνίως αναμένονται και τα μέτρα στήριξης για τον τουρισμό,
- Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να επαναυπολογίσουν τον προυπολογισμό τους όσο οδυνηρό και να είναι αυτό.
- Οι ξενοδόχοι οι οποίοι δεν έκαναν μέχρι τώρα Budget αλλά λειτουργούσαν με ένα απλό υπολογισμό Έσοδο/Έξοδο θα πρέπει να αναθεωρήσουν
- Η προσφιλείς (παλιά) φράσεις «στο περίπου» και «θα δούμε» πρέπει να εκλείψουν από το λεξιλόγιο μας.
- Να εμπεδώσουμε ότι η φετινή χρονιά δεν είναι για υπολογισμούς Profit αλλά για Least Possible Loss.
- Μπορούμε να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό μας? Πρέπει να σκεφτούμε πολύ σοβαρά το θέμα κατάρτισης. Όποιο ξενοδοχείο ανοίξει θα πρέπει πραγματικά να παλέψει για να καταρτίσει επαρκώς το προσωπικό του. Η καμαριέρα, η λαντζιέρα κι ο κηπουρός πλέον αναβαθμίζονται σε πρόσωπα υψίστης σημασίας για την επιχειρησή μας.
Ακόμη πιο σημαντικό είναι για όλους τους ξενοδόχους να υπολογίσουν και να ποσοστοποιήσουν/αριθμοποιήσουν την αξία για το κατάλυμα τους του να ανοίξουν για το 2020.
Οι αποφάσεις δύσκολες αλλά τώρα είναι η ώρα για χαρτί και μολύβι. Οι επόμενες μέρες δεν είναι για χαλαρή συζήτηση αλλά για να αντικρύσουμε την σκληρή αλήθεια. Ο Έλληνας είναι εκ φύσεως του Εμπορας κι ως έμπορας θα πορευτεί με εφευρετικότητα και πολλή δουλειά.
Απόψεις
Ποιος όμως καλύτερος να δώσει μια πρώτη ανάγνωση από τους ίδιους τους ξενοδόχους και τους διευθυντές, οι οποίοι θα κληθούν να εφαρμόσουν όλα αυτά. Συζήτησα το θέμα με πολλούς ξενοδόχους και εκτενώς. Απέφυγα επίσης επιμελώς να μιλήσω με φορείς ξενοδόχων για ευνόητους λόγους, αφού δεν το έχουν συζητήσει ακόμη με τα μέλη τους.
Με την άδεια τους παραθέτω και τα σχόλια τους για να δοθεί τροφή για σκέψη.
Αντώνης Urselmann (Labranda Resorts) – Για το operation του ξενοδοχείου δεν είναι ιδιαίτερα πιεστικές οι διαδικασίες μιας και πολλά από αυτά τα κάνουμε ήδη, αν και με τις αποστάσεις ιδιαίτερα στα επισιτιστικά, τα μεγάλα ξενοδοχεία θα αντιμετωπίσουν μεγάλες προκλήσεις. Νομίζω ότι η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να κάνει μια P&L πριν προχωρήσει σε οπιαδήποτε κίνηση ανοίγματος.
Αλέξανδρος Ανεμογιάννης (Corfu Palace Hotel) – Δεν αναφέρεται καθόλου στο τη πρέπει να τηρούν και οι πελάτες, ποιος θα δίνει τις μάσκες (τι είδους μάσκες) και που θα πρέπει να τις φορούν, αν θα πρέπει καθημερινά να μας βεβαιώνουν ότι δεν έχουν πυρετό και ότι είναι καλά. Για την καθαριότητα ιδιαίτερα στα δωμάτια δεν λέει πως θα μπαίνουν και θα βγαίνουν τα σκεπάσματα, μόνο ότι καλό είναι να μην αλλάζουν κάθε μέρα.
Το πρωτόκολλο θα πρέπει να έχει τη μορφή επιβολής και όχι σύστασης, γιατί αλλιώς θα δημιουργούνται πολλά θέματα με τους πελάτες αλλιώς να δίνεται η δυνατότητα να επιβάλει τις όποιες αποφάσεις πάρει ο ξενοδοχός στο ξενοδοχείο του!
Υπάρχει η πιθανότητα να χρειαστεί να δουλεύουμε σε ultra all inc. με butler service και μια πιο prive εμπειρία για τον πελάτη.
Δημήτρης Κάνταλης (Almyros Beach Hotel & Panorama Sidari Hotel) – Tα μέτρα κατά πρώτη ανάγνωση φαίνονται βατά αλλά θα πρέπει να γίνει λεπτομερής αξιολόγηση από τους ξενοδόχους, αν μπορούν με τους διαθέσιμους κοινοχρήστους χώρους, εστιατόρια, κ.λπ..
Να εφαρμόσουν αυτά τα μέτρα.
Και φυσικά το ποιο σημαντικο είναι να δοθεί απάντηση στο 7. 1 με σαφήνεια.
Νίκος Χαλικιόπουλος (Cnic Gemini Hotel, Cnic Paleo Art Nouveau) – Μετά από δύο μήνες αβεβαιότητας και αντιμετωπίζοντας το φάσμα της ολοκληρωτικής καταστροφής του τουριστικού μας τομέα, το ξενοδοχειακό επιμελητήριο σε συνεργασία με την Hellas Cert εκπόνησαν ένα σχέδιο που αφορά σε υγειονομικά πρωτόκολλα και όρους λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων εν όψει της εκκίνησης της τουριστικής περιόδου μετά τα νέα δεδομένα που μας έφερε ο κορωνοϊός. Αναμένουμε και τις οδηγίες του ΕΟΔΥ σχετικά με την αντιμετώπιση κρουσμάτων κορονοϊού και άτομα που θα νοσήσουν αλλά και ένα Πλαίσιο εξασφάλισης απέναντι σε οικονομικές διεκδικήσεις αφού οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν καλύπτουν το συγκεκριμένο κίνδυνο. Σε ότι αφορά το πρώτο σκέλος : τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τις οδηγίες λειτουργίας, σίγουρα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση για να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε την υγεία και των πελατών και του προσωπικού μας αλλά δημιουργεί και αντικειμενικές δυσκολίες ως προς τη διαχείριση και το κόστος του. Συγκεκριμένα ένα μεσαίο ή μεγάλο ξενοδοχείο εποχικής λειτουργίας, χρειάζεται ένα διάστημα πέντε μηνών λειτουργίας με μία μέση πληρότητα κοντά στο 90% για να μπορέσει να εμφανίσει κάποια κέρδη. Μειωμένο το διάστημα λειτουργίας αυτό κατά 50% και με διανυκτερεύσεις κατά ένα ποσοστό 30 με 40% το μόνο σίγουρο είναι ότι θα παρουσιάσει ζημιές. Δεν μιλάμε δηλαδή να σώσουμε κάτι από τη σεζόν, μιλάμε να μεγαλώσουμε τη ζημιά που ήδη έχουμε. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και το κόστος που θα δημιουργήσει η διαχείριση και εφαρμογή αυτών των υγειονομικών πρωτοκόλλων, σε επιπλέον προσωπικό που θα απαιτηθεί, σε επιπλέον αγορές εξοπλισμού και υγειονομικών υλικών για την προστασία και τον καθαρισμό, και στην εκ των πραγμάτων υποχρεωτική αύξηση ωραρίου λειτουργίας σε πάρα πολλούς τομείς του ξενοδοχείου. Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα παραπάνω δεδομένα και και με την υπόθεση εργασίας ότι οι οδηγίες του ΕΟΔΥ θα είναι διαχειρίσιμες από τις επιχειρησεις και θα υπάρχει η διασφάλιση απέναντι σε οικονομικές απαιτήσεις, η επανεκκίνηση του τουρισμού θα μπορούσε να γίνει μόνο στην περίπτωση που το δυσθεώρητο αυτό κόστος επιδοτηθεί με τη μορφή ρευστού, ή με άλλα εργαλεία όπως επιδότηση εργασίας και εισφορών, φορολογικές απαλλαγές κλπ.
Ο δανεισμός δεν είναι λύση γιατί πολύ απλά καμία ξενοδοχειακή επιχείρηση δεν θα ανοίξει με το ενδεχόμενο να παρουσιάσει μεγαλύτερες ζημιές. Καταθέτουμε τις παραπάνω σκέψεις και διαπιστώσεις και εκφράζουμε ταυτόχρονα τον προβληματισμό μας για την περαιτέρω εξέλιξη με αυτά τα δεδομένα ελπίζοντας στην εύρεση τις καλύτερης δυνατής λύσης.
Δημήτρης Κυπριώτης (Golden Sands Hotel, Dassia Holiday Club, Hellinis Hotel, Benitses Bay View Hotel) – Η πρώτη ματιά μου λέει ότι πρόκειται για προτάσεις οι οποίες είτε ήδη εφαρμόζονται η έπρεπε να εφαρμόζονται στα περισσότερα αν όχι σε όλα τα ξενοδοχεία. Στις προτάσεις όπου αναφέρονται οι Covid specific οδηγίες φαίνεται ότι τα κοστολόγια θα εκτοξευθούν κατακόρυφα και πρέπει άμεσα να ξαναεπισκεφτούμε το λειτουργικό μας κόστος. Η εκπαίδευση προσωπικού είναι η κύρια φροντίδα μας τώρα αλλά φοβούμαστε για την ανεπάρκεια χρόνου ούτως ώστε να γίνει αυτό και να ανοίξουμε καλώς εχόντων τον Ιούλιο. Όταν δουμε και τις τεχνικές λεπτομέρειες σε συνδυασμό με τα αναμενόμενα οικονομικά μέτρα ενίσχυσης από την κυβέρνηση θα μας δώσει και την τελική μας απάντηση για το αν θα ανοίξουμε επιτυχώς.
(*) O κ. Γ. Λυκαύγης είναι Contracts Procuror
Πηγή: https://money-tourism.gr/ | ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ money-tourism.gr