Τσάμικα και καλαματιανοί με αποστάσεις, γάμοι χωρίς χαιρετούρες, νονοί με χειρουργικές μάσκες και μπουφέδες με… επιτήρηση. Ήρθε το τέλος του ελληνικού γάμου όπως τον ξέραμε; Όπως μας λένε οι εργαζόμενοι του κλάδου, με την απειλή του κορονοϊού σταθερή πάνω από το κεφάλι μας ,οι γάμοι που θα πραγματοποιηθούν αυτό το καλοκαίρι θα είναι μόνο για τα ζευγάρια που… «δεν τους παίρνει άλλο» και οι βαφτίσεις για αυτούς που τα παιδιά τους έχουν παραμεγαλώσει.
Γάμος και βάφτιση την άνοιξη και το καλοκαίρι: μια συνθήκη πανίσχυρη μέσα στην ελληνική πραγματικότητα. Ποιος δεν ήταν άραγε καλεσμένος κάθε τέτοια περίοδο, σε τουλάχιστον ένα από τα δύο παραπάνω μυστήρια; Και από την άλλη, ποιός – ακόμα και σε στενεμένη οικονομική κατάσταση- δε θεωρούσε εκ των ων ουκ άνευ ένα γλέντι, μεγάλο ή μικρό, για του παιδιού του τη χαρά (που λέει και το γνωστό άσμα);
Ο κορονοϊός έρχεται αυτό το καλοκαίρι να πετύχει ένα πλήγμα απέναντι σε αυτά τα δύο παραπάνω μυστήρια τόσο μεγάλο, που όμοιό του δεν υπήρξε ούτε στην πολυετή κρίση που πέρασε η χώρα. Μάλιστα παρ’ ο, τι δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, στην Ελλάδα υπολογίζεται, ανεπισήμως, ότι η βιομηχανία του γάμου κάνει τζίρο γύρω στα 2 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτό το νούμερο, τουλάχιστον για φέτος, θεωρείται χαμένο.
«Βροχή» οι ακυρώσεις- λότο οι νέες πιθανές ημερομηνίες
Όπως εξηγεί στο Dikaiolgitika News η Μαρία Νουνού, ιδιοκτήτρια μιας επιχείρησης διοργάνωσης –επιμέλειας γάμου και βάφτισης, για τον Μάιο και τον Ιούνιο έχουν ακυρωθεί όλες οι εκδηλώσεις που είχε αναλάβει. « Είχα ήδη προλάβει να κλείσω από τον Φεβρουάριο 15 εκδηλώσεις για τον Μάιο και 20 για τον Ιούνιο. Είναι σοκαριστικό, αυτή τη στιγμή είμαι στο απόλυτο μηδέν» .
Όπως συνεχίζει να μας λέει, σε μια πρώτη φάση και μη θέλοντας ακόμα να παραιτηθούν από αυτό που ονειρεύονταν και σχεδίαζαν εδώ και μήνες, μέχρι να έρθει ο κορονοϊός, πολλοί έχουν μεταθέσει τα σχέδια τους για Σεπτέμβριο – « Τα βλέμματα όλων μας είναι στραμμένα σε αυτόν τον μήνα. Να σημειωθεί βέβαια ότι μιλάμε μόνο για τις βαφτίσεις, η πλειονότητα των γάμων έχουν μεταφερθεί για του χρόνου, εκτός αν το ζευγάρι βιάζεται πολύ να παντρευτεί λόγω εγκυμοσύνης ή μεγάλης ηλικίας».
Η ιδιοκτήτρια μιας άλλης μικρή επιχείρησης είναι σε εξίσου δεινή θέση: «Ας ελπίσουμε να αξιοποιήσουμε λίγο τις αρχές και τα τέλη Αυγούστου που ήταν παραδοσιακά νεκρός μήνας για γάμους και βαφτίσεις. Θα μπορούσε ενδεχομένως να μας βοηθήσει κι ο Οκτώβριος που επίσης ανεβαίνει τα τελευταία χρόνια, αλλά ελλοχεύει ο φόβος για την εμφάνιση του νέου κύματος του κορονοϊού που ακούμε να ταυτίζεται με αυτό τον μήνα».
Και γιατί τελικά ο περισσότερος κόσμος ανακρούει πρύμναν; Γιατί οι περιορισμοί είναι πάρα πολλοί και δεν σταματούν στο πόσα άτομα μπορείς να καλέσεις, αλλά στο ότι δεν θα μπορείς να τους χαιρετήσεις στο τέλος του μυστηρίου ενώ και στο γλέντι δύσκολα θα μπορείς να χορέψεις κυκλικούς χορούς, κι άρα δύσκολα θα κάνεις κέφι. « Και πως να κάνεις όταν ανά κάθε καλεσμένο στο τραπέζι θα μεσολαβεί μία άδεια καρέκλα και στη μέση του τραπεζιού θα δεσπόζουν τα αντισηπτικά; » αναρωτιέται η κα Νουνού.
Μπουφές με… χωροφύλακες;
« Οι μπουφέδες θα είναι η μεγάλη σπαζοκεφαλιά των καλοκαιρινών γάμων, όσων γίνουν τέλος πάντων», μας λέει με τη σειρά του ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και Πρόεδρος της Π.Ο.Ε.Σ.Ε. (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων), Γιώργος Καββαθάς και σημειώνει πως είναι τόσο περίπλοκη η υγειονομική συνθήκη που πρέπει να διατηρηθεί σε έναν μπουφέ, που θα χρειάζονται τουλάχιστον οι διπλάσιοι εργαζόμενοι πίσω από αυτόν για να σερβίρουν σε ένα γάμο με υποπολλαπλάσια του συνηθισμένου άτομα.
Προσπαθώντας να μας δώσει την εικόνα που πολύ πιθανό να επικρατήσει στους φετινούς γάμους, ο κος Καββαθάς μας περιέγραψε έναν μπουφέ, στον οποίο οι καλεσμένοι προσέρχονται σχεδόν ένας-ένας ενώ για κάθε διαφορετικό πιάτο υπάρχει σχεδόν κι ένας διαφορετικός σερβιτόρος που φορά φυσικά γάντια και μόνο αυτός σερβίρει με τη λαβή τα φαγητά. Αντιλαμβάνεται κανείς πόσην ώρα θα παίρνει η όλη διαδικασία. « Οι εργαζόμενοι θα αναγκαστούν να κάνουν και τους χωροφύλακες» λέει χαρακτηριστικά ο κος Καββαθάς.
Το ίδιο δύσκολη θα είναι η κατάσταση και την ώρα των χορών με τον συνομιλητή μας να υποθέτει πως μια λύση θα ήταν ανάμεσα στις παλάμες των χορευτών να μεσολαβούν υφασμάτινα μαντήλια. Πόσο ευχάριστα είναι όμως όλα αυτά; «Καθόλου», παραδέχεται ο κος Καββαθάς ο οποίος τονίζει πως τα παραπάνω είναι ανοίκειες πρακτικές για τον Έλληνα.
Ο ίδιος λέει πως οι εργαζόμενοι στον κλάδο των εστιατορικών και συναφών επαγγελμάτων περιμένουν να δουν τόσο τα πρωτόκολλα για τέτοιου είδους εκδηλώσεις αλλά και τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία που χρειάζεται ο κλάδος για να μην αφανιστεί.
Σύμφωνα με την κα Νούνου πάντως, πολλοί από τους επαγγελματίες της βιομηχανίας προσπαθούν να γίνουν όσο πιο ευέλικτοι γίνεται. Ένα παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες των κτημάτων όπου διοργανώνονται πολύ συχνά τα γλέντια, κι οι οποίοι δεν βάζουν πια πλαφόν 200 καλεσμένων για να αναλάβουν την εκδήλωση. Τώρα συμβιβάζονται και με πολύ λιγότερους. Το πιο δύσκολο όμως ερώτημα στην περίπτωση που κάποιος τολμηρός προχωρήσει τελικά , ο επόμενος γρίφος είναι ο εξής: « Θα εμφανιστούν όλοι οι καλεσμένοι;»
«Περιμένουμε άμεσα πρωτόκολλα» λέει κι η εκκλησία
Σε προβληματισμό βρίσκεται κι η ούτως ή άλλως σταθερά ενοχλημένη με όλες αυτές τις νέες συνθήκες Εκκλησία. Εκκλησιαστικές πηγές μας, μάς ανέφεραν πως ούτε οι ίδιοι οι ιερείς γνωρίζουν ακόμα πόσα άτομα θα μπορούν να παρευρίσκονται στα δύο παραπάνω μυστήρια είτε μέσα, είτε έξω από έναν ναό. Οι ίδιοι θεωρούν πως ένα πρωτόκολλο είναι απαραίτητο μαζί και με αποσαφηνιστικές λεπτομέρειες ειδικά για το μυστήριο της βάφτισης. Σύμφωνα με τους ίδιους τα πρωτόκολλα πιθανόν να ανακοινωθούν αυτή την εβδομάδα.
Η εκτίμηση τους είναι πάντως ότι μάλλον θα επικρατήσει ο κανόνας: 1 άτομο ανά 10 τ.μ όπως και με τον εκκλησιασμό. Τονίζουν πάντως πως τα αβάπτιστα μωρά, λόγω καραντίνας και ακυρώσεων, είναι ήδη πολλά και οι γονείς τους θα προσπαθήσουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να κάνουν τη βάφτιση.
Επίσης, οι ίδιοι πηγές θεωρούν πολύ δύσκολο να δεχθεί η εκκλησία περιορισμούς όπως το να εμβαπτίζει ο ιερέας το μωρό φορώντας γάντια. Όπως μας είπαν: « δε νοείται το Άγιο Μύρο και το Άγιο λαδάκι να τα ακουμπήσει είτε ο νονός είτε ο ιερέας με πλαστικά γάντια».
Η μεγάλη αλυσίδα των πληττόμενων & ο φόβος μην αλλάξει ο ελληνικός γάμος για πάντα
Πίσω, στους εμπλεκόμενους της βαριάς βιομηχανίας του γάμου και της βάφτισης, αυτοί που θα στενάξουν φέτος το καλοκαίρι είναι και άλλοι πολλοί– ανθοπώλες, djs, φωτογράφοι, catering, υφασματάδες, μοδίστρες, ιδιοκτήτες οίκων νυφικών, γραφίστες, καταστήματα με προσκλητήρια, κομμωτήρια, κέντρα αισθητικής, κάβες….
Όσο γι αυτούς που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της βιομηχανίας, όπως η κα Νουνού, πάνω κι από τη μεγάλη φετινή χασούρα το πιο απειλητικό ζήτημα είναι απ’ ο, τι φαίνεται άλλο. Όπως εξηγεί η ίδια: « φοβάμαι μήπως παγιωθεί ο φόβος για τις κοινωνικές συναθροίσεις. Φοβάμαι μη συνηθίσουμε στους γάμους των 20 ατόμων με ένα μικρό τραπέζι στο σπίτι με τους στενούς συγγενείς. Φοβάμαι ότι θα χαθεί αυτή η γιορτινή και πανηγυρική αίσθηση στο μεγάλο γλέντι του ελληνικού γάμου. Επίσης, αν ο γάμος παύσει να είναι απόλαυση θα πάψουμε και να τον πληρώνουμε».
Τον ίδιο φόβο ενστερνίζεται σε ένα βαθμό και ο κος Καββαθάς που λέει πως η βιομηχανία του γάμου και της βάφτισης «ίδρωσε» για να διατηρήσει τα γλέντια των 200 και των 250 ατόμων εν μέσω βαθιάς κρίσης για να καταβαραθρωθεί στα 80 άτομα και στους πολύ στενούς κύκλους. Η εσωστρέφεια που προκάλεσε η καραντίνα αλλά και ο γενικευμένος οικονομικός φόβος που έχει το κοινό είναι πολύ πιθανό να κάνουν έξοδα σαν αυτά του γάμου να φαίνονται υπερβολικά και ίσως και «εκτός» νέας εποχής. Θα καταφέρει λοιπόν να νικήσει ο κορονοϊός τα δύο πιο διαχρονικά αγαπημένα έθιμα των Ελλήνων; Η απάντηση δεν θα δοθεί τόσο το φετινό καλοκαίρι –όπου οι απώλειες είναι δεδομένες- όσο το επόμενο.
Πηγή: dikaiologitika.gr