Αργοστόλι: Το χθες με το σήμερα ενώνει η γέφυρα De Bosset – Οι ρωγμές από το χρόνο (βίντεο)

Το έτος 1813 κατασκευάστηκε η μεγαλύτερη λίθινη γέφυρα της Ευρώπης (μήκος 689,9 μέτρα), αυτή του Αργοστολίου, ύστερα από απόφαση που έλαβε ο Charles de Bosset, ο τότε στρατιωτικός και πολιτικός διοικητής της Κεφαλονιάς. Στο πρόσφατο παρελθόν δημιουργήθηκαν  ζωτικής σημασίας προβλήματα, τα οποία και προφανώς δεν επιλύθηκαν. Ο πρωταρχικός στόχος της πρότασης και κατασκευή της εστιάστηκε στην προσπάθεια να ξεπεραστεί η απομόνωση της πρωτευούσης, κάτι που συνάντησε τότε έντονες αντιδράσεις από το τότε τοπικό κυβερνητικό συμβούλιο. Ο Ελβετός διοικητής, εν τούτοις, ήταν αμετάπειστος, κατασκευάζοντας ένα – μετέπειτα – ιστορικό μνημείο που προστατεύεται από τη διεθνή νομοθεσία. Δύο αιώνες έχουν περάσει και ακόμα οι Κεφαλονίτες ασχολούμαστε με την γέφυρα. Ειδικότερα την τελευταία δεκαετία υπήρξαν έντονες αντιδράσεις, με αποκορύφωμα την απόφαση να μην χρησιμοποιείται από οχήματα. Οι ζημιές, εν συντομία, που προκλήθηκαν στη γέφυρα:

  • Τον Φεβρουάριο του 1867 λόγω ενός σεισμού που ταρακούνησε συθέμελα το νησί, η γέφυρα υπέστη σημαντικές ζημιές οι οποίες επιδιορθώθηκαν τάχιστα.
  • Το 1940 προκλήθηκαν ρωγμές από τους ιταλικούς βομβαρδισμούς.
  • Οι Γερμανοί είχαν αποφασίσει να τινάξουν τη γέφυρα αμέσως μετά την αποχώρησή τους από το νησί, τοποθετώντας μάλιστα εκρηκτικούς μηχανισμούς κατά μήκος, γεγονός που δεν συνέβη χάρη στην προσπάθεια Κεφαλονιτών αλλά και Ιταλο-Σλοβένων στρατιωτών.
  • Σημαντικές ζημιές προκάλεσε στη γέφυρα, επίσης, ο καταστροφικός σεισμός του 1953, δεδομένου ότι τόσο το οδόστρωμα όσο και τα μέτωπα στα πλαϊνά της γέμισαν ρωγμές. Επισκευάστηκε και δόθηκε και πάλι στην κυκλοφορία.
  • Το 2011 και συγκεκριμένα στις 9 Δεκεμβρίου, επανήλθε και πάλι στην επικαιρότητα λόγω πτώσης ενός σημείου. Η γέφυρα, άλλωστε, εμφάνιζε καθιζήσεις, ρωγμές στο κατάστρωμα, διαβρώσεις και πτώσεις σε τσιμεντένια στηθαία.
  • Πρόσφατα και μετά την έλευση του «Ιανού» διαπιστώθηκε η πτώση 73 λιθοπλίνθων σε τρία σημεία του βορείου στηθαίου της, συνολικού μήκους 30.70μ.

Χθες το υπουργείο Πολιτισμού αναφέρθηκε στις ζημιές της γέφυρας και αναφέρθηκε η επιτακτική ανάγκη αποκατάστασης αυτών. Στην απάντηση επισημαίνεται:

Σε απάντηση της με αριθμ. πρωτοκόλλου 1956/20.11.2020 Ερώτησης των Βουλευτών, κ.κ. Απόστολου Αβδελά και Κωνσταντίνου Χήτα, και σύμφωνα με τα στοιχεία που έθεσαν υπόψη μας οι αρμόδιες Υπηρεσίες, σας γνωρίζουμε τα εξής: Η αφιερωματική δίγλωσση επιγραφή στον Κάρολο-Φίλιππο De Bosset, που είναι χαραγμένη σε βράχο σε λοφίσκο απέναντι από την πόλη του Αργοστολίου και πλησίον της περιοχής του Δραπάνου, έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο (ΦΕΚ 679/Β/13.9.1988), με ζώνη προστασίας την περιοχή γύρω από τον βράχο. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας και Ιθάκης έχει προγραμματίσει εργασίες επισκευής του βορείου στηθαίου της Γέφυρας De Bosset που επλήγη από τον μεσογειακό κυκλώνα «ΙΑΝΟ». Στη διάρκεια του εν λόγω έργου θα αποκατασταθεί η οδός πρόσβασης προς τον ενεπίγραφο βράχο και θα τοποθετηθεί ενημερωτική πινακίδα σχετικά με τη Γέφυρα De Bosset, με στοιχεία για την πρόσβαση των επισκεπτών στην εν θέματι αφιερωματική επιγραφή.

Πηγή: kefaloniatimes.gr