Τα τελευταία χρόνια με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν δρομολογηθεί μια σειρά βάρβαρα μέτρα που έχουν στόχο τη διάλυση των όποιων δημόσιων κοινωνικών δομών υπάρχουν και την παραπέρα εμπορευματοποίησή τους.
Στην παραπάνω κατεύθυνση πλήττεται βάναυσα η Ειδική Αγωγή σε όλες τις δομές της, καθώς και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών σε αυτές. Συγκεκριμένα, μειώνεται κάθε χρόνο ο κρατικός προϋπολογισμός για Πρόνοια – Ειδική Αγωγή, περικόπτονται δαπάνες και θεραπείες για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες, δεν διορίζεται το απαραίτητο εκπαιδευτικό και ειδικό προσωπικό, κλείνουν τμήματα και σχολεία, δεν λειτουργούν τα απαραίτητα Τμήματα Ένταξης , μπήκαν νέα εμπόδια στις διαγνώσεις με την κατάργηση του ΚΕΔΔΥ κ.α. Οι συνέπειες από την παραπάνω πολιτική που ακολουθούν όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις (ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ) στην ειδική Αγωγή προεξάρχουσας της σημερινής της Ν.Δ., αφορούν συνολικά την εξέλιξη των ίδιων των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που αφού δεν δέχονται την κατάλληλη στήριξη, οδηγούνται στο περιθώριο της μαθησιακής διαδικασίας ή στα ιδιωτικά σχολεία και κέντρα, μετακυλώντας έτσι στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας το αντίστοιχο κόστος.
Παρά όμως τις παραπάνω δυσκολίες και εμπόδια, οι εκπαιδευτικές δομές που λειτουργούν, επιτελούν σοβαρό έργο που αφορά την όσο γίνεται ορθότερη διαχείριση των παιδικών ψυχών. Καθώς όμως τα παιδιά αυτά έχουν ανάγκη από εξατομικευμένη παρέμβαση, διαφοροποιημένο χρόνο, πρόγραμμα και μέσα, απαιτούνται οι απαραίτητοι κρατικοί πόροι προς τους Δήμους που λόγω της κρατικής υποχρηματοδότησης, αδυνατούν να σηκώσουν και αυτήν την κρατική ευθύνη. Διαχρονικά οι κυβερνήσεις μειώνουν τα χρήματα προς τις Σχολικές Επιτροπές, σε βαθμό που να αδυνατούν πλέον να ανταποκριθούν στα στοιχειώδη λειτουργικά έξοδα όλων των σχολείων και ιδιαίτερα των ειδικών. Οι δήμοι, και ειδικότερα ο δήμος Αργοστολίου, βάζοντας πλάτη στην παραπάνω κεντρική πολιτική που επιδιώκει να εξοικονομήσει πόρους για να τροφοδοτήσει την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου με την επιδότησή του, δεν διεκδικούν παραπάνω χρηματοδοτήσεις, και μετακυλούν και αυτό το κόστος στις λαϊκές οικογένειες μέσα από την αύξηση των δημοτικών τελών.
Η παραπάνω δυσχερής κατάσταση έχει δημιουργήσει εκρηκτική κατάσταση, σε όλες αυτές τις εκπαιδευτικές δομές στο νομό μας. Ειδικότερα το Ειδικό Δημοτικό και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Περατάτων από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, βιώνουν την δραματικά μειωμένη χρηματοδότηση από την Σχολική Επιτροπή, αντιμετωπίζοντας έτσι σοβαρά προβλήματα, όπως:
- Το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών για την σχολική χρονιά 2020-2021 επιλύθηκε μόλις στις 16 Νοεμβρίου, ενώ εκκρεμεί η μεταγραφή ενός μαθητή από το Ληξούρι λόγω του ότι δεν έχει προβλεφθεί η μεταφορά του προς το σχολείο των Περατάτων.
- Στο σχολείο που υπηρετούν 12 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων (έχει 21 μαθητές , 4 στο Νηπιαγωγείο και 17 στο Δημοτικό ενώ την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η εγγραφή επιπλέον 3 μαθητών στο δημοτικό ), υπάρχει μόνο ένας μόνιμος εκπαιδευτικός, ενώ όλοι οι υπόλοιποι είναι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, που απασχολούνται ελαστικά, 15-20 χρόνια.
- Το κτίριο είναι παλιό, μικρό και όχι λειτουργικό. Έχουν προστεθεί 4 αίθουσες «κοντέινερ» στον προαύλιο χώρο του σχολείου, προκειμένου να καλυφθούν οι κτιριακές ανάγκες. Οι δύο από αυτές τις αίθουσες χρησιμοποιούνται ως τάξεις και έχουν χωριστεί με γυψοσανίδα στη μέση, προκειμένου να εξοικονομηθούν χώροι τόσο για το μαθησιακό πρόγραμμα όσο και για συνεδρίες με ψυχολόγο ή την κοινωνική λειτουργό. Η άλλη λειτουργεί ως Γυμναστήριο και στην τέταρτη στεγάζεται το Ειδικό Νηπιαγωγείο.
Οι παραπάνω αίθουσες όμως, δεν πληρούν σε καμία περίπτωση τις προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε να οργανώνονται άρτια τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μαθητών, να εξασφαλίζεται η ασφάλειά τους και να λειτουργεί ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία.
Συγκεκριμένα:
- Η αίθουσα «κοντέινερ» του Νηπιαγωγείου, δεν επαρκεί ως χώρος για να καλύψει τις ανάγκες και τα προγράμματα ενός Ειδικού Νηπιαγωγείου.
- Η αίθουσα «κοντέινερ» που λειτουργεί ως Γυμναστήριο είναι πολύ μικρή για να εφαρμοστούν τα κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές, (φυσιοθεραπεία, αισθητηριακή ολοκλήρωση, εκγύμναση).
- Οι αίθουσες διδασκαλίας είναι πολύ μικρές με αποτέλεσμα, πέρα από τον συνωστισμό που δημιουργείται, να μην υπάρχει η δυνατότητα ύπαρξης γωνίας χαλάρωσης ή παιχνιδιού για μαθητές που έχουν ανάγκη την ηρεμία ή ένα διαφορετικό πρόγραμμα, όταν οι συμμαθητές τους δραστηριοποιούνται σε κάποιο αντικείμενο το οποίο αδυνατούν να παρακολουθήσουν.
- Το Ειδικό Δημοτικό δε διαθέτει κουζίνα-τραπεζαρία με προδιαγραφές για την προετοιμασία των γευμάτων και τη λειτουργία του Ολοήμερου αλλά και την εκπαίδευσή τους σε βασικές δεξιότητες αυτόνομης διαβίωσης.
- Δε διαθέτει αίθουσα εκδηλώσεων
- Δε διαθέτει χώρο για γραφείο των εκπαιδευτικών. Το γραφείο που υπάρχει είναι πολύ μικρό και το μισό εξυπηρετεί τις ανάγκες της κουζίνας.
- Δεν υπάρχει χώρος κατάλληλος για τη στέγαση βιβλιοθήκης παρότι το Σχολείο έχει ενταχθεί στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών.
- Δεν υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι για το αρχείο του Σχολείου καθώς και για τον ακριβό εξοπλισμό των ατόμων με αναπηρίες (π.χ. αναπηρικά καροτσάκια, όργανα στήριξης παιδιών με κινητικά προβλήματα κ.λπ.).
- Οι τουαλέτες παρουσιάζουν προβλήματα.
- Το προαύλιο του σχολείου πλημμυρίζει κάθε φορά που βρέχει με αποτέλεσμα να είναι απαγορευτική η πρόσβαση σε αυτό τις μέρες με βροχή, καθώς τα νερά που λιμνάζουν στο μεγαλύτερο μέρος του προαύλιου μπορεί να φτάσουν σε ύψος ακόμα και τα 5-6 εκατοστά.
- Οι μαθητές των αιθουσών «κοντέινερ», αδυνατούν να πάνε στις τουαλέτες που βρίσκονται στο Κεντρικό κτίριο κάθε φορά που επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
- Δεν έχει λυθεί ακόμα το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση κατά τους χειμερινούς μήνες. Το ρεύμα πέφτει συνεχώς μόλις αρχίσει να λειτουργεί η θέρμανση και η θέρμανση γίνεται με «βάρδιες».
- Οι αίθουσες «κοντέινερ» δεν διαθέτουν ίντερνετ.
Η παραπάνω απαράδεκτη κατάσταση, σήμερα, εδώ και τώρα, απαιτεί να ληφθούν άμεσα μέτρα που μπορούν να ανακουφίσουν λίγο το συγκεκριμένο σχολείο, όπως:
- Να κατασκευαστούν επί πλέον τουαλέτες γιατί δεν υπάρχουν στα «κοντέινερ» που είναι τοποθετημένα στο προαύλιο, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να μεταφέρουν οι εκπαιδευτικοί τους μαθητές.
- Να μπει νέα ηλεκτρική εγκατάσταση. Πέφτει συνεχώς το ρεύμα, γιατί δεν αντέχει τις προσθήκες «κοντέινερ» που έχουν γίνει, χωρίς να έχει αλλάξει αντίστοιχα και η ισχύ του ρεύματος.
- Να επισκευαστεί το δάπεδο του προαυλίου που είναι παλιό και προβληματικό μαζεύοντας στάσιμα νερά τον χειμώνα και δημιουργώντας επιπλέον δυσκολίες στους μαθητές .
- Να υπάρξουν χώροι κοινής εξυπηρέτησης που είναι ελάχιστοι και απελπιστικά μικροί (Βιβλιοθήκη, κουζίνα και γραφείο μαζί, τουαλέτα).
Όλα τα παραπάνω προβλήματα πείθουν και τον πιο δύσπιστο ότι το σχολείο αυτό, με όσα μέτρα και αν ληφθούν, δεν μπορεί να βελτιωθεί έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της ειδικής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Γι αυτό το λόγο και επειδή οι ανάγκες όλο και μεγαλώνουν, η μοναδική λύση που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της ειδικής εκπαίδευσης όχι μόνο του σήμερα αλλά και του αύριο, είναι η κατασκευή ενός σύγχρονου σχολικού συγκροτήματος ενταγμένο στον κοινωνικό ιστό της πόλης του Αργοστολίου.
Με βάση τα παραπάνω είναι επείγουσα ανάγκη:
- Να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία για την χωροθέτηση και κατασκευή σύγχρονου ειδικού δημοτικού σχολείου και ειδικού νηπιαγωγείου στο δήμο Αργοστολίου, ώστε να καλυφθούν πλήρως οι μαθητές του δήμου με σύγχρονες, ασφαλείς, δημόσιες υποδομές.
- Να ενταχθούν στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021 και να προβλεφθούν τα αντίστοιχα κονδύλια στον Προϋπολογισμό του 2021 του δήμου Αργοστολίου για να γίνουν οι απαραίτητες επισκευές, συντηρήσεις του παραπάνω κτιριακού συγκροτήματος.
- Ο Δήμος Αργοστολίου να απαιτήσει γενναία κρατική χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών που με την σειρά τους να χρηματοδοτούν τα ειδικά σχολεία στο ύψος που απαιτείται για την πλήρη κάλυψη των αναγκών τους.
- Να εξασφαλιστεί η μεταφορά όλων ανεξαιρέτως των μαθητών, με δημόσιο σύστημα μεταφοράς.
- Να μονιμοποιηθούν όλοι οι αναπληρωτές και συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής, το ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
- Να καλυφθούν όλες οι ανάγκες σε επιστημονικό, παιδαγωγικό προσωπικό για να εξασφαλιστεί αυτό που είναι προαπαιτούμενο της ειδικής παρέμβασης, η γνωμάτευση και η παραπέρα διεπιστημονική υποστήριξη στο κατάλληλο σχολικό πλαίσιο για κάθε παιδί , με βάση τις προσδιορισμένες ειδικές ανάγκες του.
Ως Λαϊκή Συσπείρωση, εκτιμώντας την σοβαρότητα του θέματος ζητάμε να συζητηθεί κατά την επικείμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Εξυπακούεται ότι είναι επιβεβλημένο να προσκληθούν όλοι οι αρμόδιοι στην συγκεκριμένη συνεδρίαση (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, προϊστάμενος Π/θμιας Ε/κπαίδευσης κ.α.).
Αργοστόλι 9 Φλεβάρη 2021
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Αργοστολίου.
Σταύρος Γρηγορόπουλος Γιάννης Κουρούκλης.