Το 20% των αμερικανικών αερογραμμών βγήκε off: Έχετε καταλάβει ποιος είναι ο μεγάλος κίνδυνος ενός αεροπλάνου απ’ το 5G;

Οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας βρίσκονται σε μια φάση που δεν έχουν ακόμα περιθώριο μεγάλο να αυξήσουν αυτό που προσφέρουν επί γης. Γι΄αυτό θέλουν να αυξήσουν αυτό που προσφέρουν στους αιθέρες κι έτσι εγκαινιάζουν ουσιαστικά το 5G στις πτήσεις.

Είναι όμως μια υπηρεσία καρατσεκαρισμένη πως δεν θα παρενοχλήσει στο ελάχιστο την λειτουργία των αεροπλάνων; Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στις ΗΠΑ υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Σε 40 χώρες στον πλανήτη που έχει γίνει η αναβάθμιση, δεν έχει παρουσιαστεί μεγάλο πρόβλημα. Δεν έχουν όμως και κάποιο άριστο ιστορικό για να τις πιστέψεις με κλειστά τα μάτια.

Εδώ και δέκα μέρες οι αεροπορικές εταιρείες, οι εργαζόμενοι σε αυτές, έχουν ξεκινήσει μια προσπάθεια να σταματήσουν την τόσο άμεση εφαρμογή του 5G στις πτήσεις γιατί έχουν δει πως μπορεί να προκαλέσει παρεμβολές σε προσγειώσεις αεροπλάνων σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Επηρεάζει το αλτίμετρο για την ακρίβεια.

Πάρα πολλές πτήσεις στις ΗΠΑ έχουν ακυρωθεί καθώς οι επιτροπές και οι κολοσσοί των τηλεπικοινωνιών δεν έχουν έρθει σε συμφωνία με τις αεροπορικές. Η AT&T και η Verizon, που ένα μεγάλο ποσοστό των Αμερικάνων δεν τις εμπιστεύεται, αναγκάζονται να καθυστερήσουν το πρόγραμμα εγκατάστασης αντένας 5G δίπλα στα αεροδρόμια και περιμένουν να τους προταθούν λύσεις.

Ο πρόεδρος της Emirates, Sir Tim Clark, δήλωσε στο CNN ότι η εταιρεία του δεν έχει πλήρη γνώση για τα πιθανά προβλήματα του 5G και έκανε λόγο για μια ανευθυνότητα που δεν έχει ξαναδεί όμοια της στην καριέρα του.

Τα τελευταία 3 χρόνια οι τηλεπικοινωνίες έχουν τοποθετήσει τα δίκτυα 5G τους σε αρκετές περιοχές για να πάνε στο επόμενο επίπεδο. Έχουν θέσει σε εφαρμογή το C-Band, ένα σύστημα ραδιοσυχνοτήτων που θα υπερφορτώσει το διαδίκτυο.

Το C-Band όμως είναι τοποθετημένο δίπλα σε συχνότητες που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη με τα αλτίμετρα τους. Αυτά είναι όργανα που ενημερώνουν τον πιλότο πόσο απέχει το αεροπλάνο από το έδαφος και είναι απαραίτητα σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας.

Από την πρώτη στιγμή, οι αεροπορικές έκρουσαν καμπανάκι κινδύνου για τις συνέπειες στις μεταφορές και στην οικονομία εξαιτίας της τεχνολογίας του C-Band. Οι εκτιμήσεις τους κάνουν λόγο για 1.000 πτήσεις την ημέρα που θα έχουν παρεμβολές στη λειτουργία τους.

Emirates, Air India, All Nippon Airways, Japan Airlines, Lufthansa και British Airways ανακοίνωσαν την περασμένη Τρίτη διαφοροποιήσεις σε πτήσεις τους λόγω του 5G. Σε κάποιες περιπτώσεις έγιναν πρόσθετες πτήσεις ή άλλαξαν τα αεροσκάφη.

Η ομοσπονδία αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ, ανέφερε σε δήλωση της ότι εξαιτίας της συμφωνίας του Λευκού Οίκου με τις AT&T και Verizon ότι η αναβολή της εφαρμογής βοήθησε ώστε οι πτήσεις να απογειωθούν και να προσγειωθούν με ασφάλεια, αλλά υπήρξαν πολλά αεροδρόμια που είδαν ακυρώσεις ή καθυστερήσεις σε πτήσεις.

Αυτή η αναστάτωση που προς το παρόν συμβαίνει μόνο στις ΗΠΑ έχει οδηγήσει τους ρυθμιστές των μεταφορών να εκφράσουν ανοιχτά τους φόβους τους για την παρεμβολή του 5G. Στο πλευρό τους και ο υπουργός Μεταφορών Pete Buttigieg που τον περασμένο Δεκέμβριο είχε εκφράσει την ανησυχία του.

Οι μετρήσεις της FAA (Federal Aviation Administation) δείχνουν πως τουλάχιστον 6.800 αεροσκάφη και δεκάδες κατασκευαστές θα επηρεαστούν από το 5G. Πολλά αεροπλάνα δεν έχουν τόσο εξελιγμένα αλτίμετρα για να υπερκεράσουν το 5G.

Κι ενώ το 5G επρόκειτο να ξεκινήσει από τις 5 Δεκεμβρίου, πήρε παράταση, φαινόταν πως θα καθυστερήσει κι άλλο για να σιγουρευτεί πως είναι ασφαλές, εν τέλει όμως ήρθε ο παροξυσμός της εβδομάδας που πέρασε.

Τι είναι όμως αυτό που έχει φέρει τις ΗΠΑ σε αυτή την κατάσταση ενώ στην Ευρώπη, όπου το 5G έχει ενσωματωθεί στις πτήσεις, δεν υφίσταται; Το CNN αναφέρει ότι οι υπηρεσίες 5G που ενεργοποιήθηκαν στην Ευρώπη, ήταν σε ένα εύρος του φάσματος συχνοτήτων μεταξύ 3.4 και 3.8 GigaHertz. Στις ΗΠΑ το εύρος είναι από 3.7 ως 3.98, κάτι που σημαίνει ταχύτερο εύρος και πιο κοντά στο σημείο του φάσματος που χρησιμοποιούν τα αλτίμετρα (4.2-4.4 GHz).

Εκτός από το εύρος του φάσματος, σε κάποιοες χώρες χρησιμοποιούνται και άλλα μικρά τρικ όπως ο περιορισμός της τοποθέτησης της αντένας σε συγκεκριμένη απόσταση από τους αεροδιαδρόμους και πάντοτε με κλίση προς τα κάτω.

«Η διόρθωση μπορεί να γίνει όπου βρίσκεται το bandwidth, ανάλογα με το μέγεθος της ενέργειας που χρησιμοποιείται, με την κλίση της αντένας και το σημείο που έχουν τοποθετηθεί. Υπάρχουν στοιχεία που μπορούν να μειωθούν, αλλά αυτό θα χρειαστεί χρόνο. Η διόρθωση μπορεί να είναι άμεση, πύργο τον πύργο», δήλωσε ο Νicholas Calio, CEO της Airlines for America.

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες οι τεχνικοί αεροσκαφών ελέγχουν τα αεροπλάνα για να δουν ποια αλτίμετρα μπορούν να αντέξουν το 5G και ποια όχι. Το 20% του στόλου των αμερικανικών αερογραμμών έχει βγει εκτός.

Το είδος των αεροπλάνων που έχει λάβει έγκριση, περιέχεται στα κάτωθι:

  • Boeing 717, 737, 747, 757, 767, 777, 787, MD-10/-11 jets
  • Airbus A300, A310, A319, A320, A330, A340, A350 και A380
  • Κάποια Embraer 170 και 190

Ο Tom Wheeler, πρόεδρος από το 2013 ως το 2017 της αμερικανικής ομοσπονδιακής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών, πρότεινε να γίνουν κάποιες προσαρμογές στα υπάρχοντα αλτίμετρα. Αυτό όμως φέρει ένα κόστος δισεκατομμυρίων και καμία αεροπορική δεν θέλει να το αναλάβει. Ειδικά σε αυτή την περίοδο που γίνονται πτήσεις με κάτω από 50% πληρότητα.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον; Μάλλον μια υπαναχώρηση των αεροπορικών μπροστά στις απαιτήσεις των AT&T και Verizon. Το ρίσκο; Θα φανεί στην πράξη.

Πηγή: menshouse.gr