Μετά το «μπλοκ 10» η «Ελληνικά Πετρέλαια» προτίθεται να συνεχίσει το ερευνητικό πρόγραμμα για τον εντοπισμό κοιτασμάτων φυσικού αερίου. Προσέκρουσε στο λιμάνι της Πάτρας το σκάφος ειδικού τύπου της Sharewater.
Τη συνέχιση των σεισμικών ερευνών και στη δεύτερη θαλάσσια παραχώρηση του Ιονίου Πελάγους που διαχειρίζονται τα Ελληνικά Πετρέλαια, φέρεται να έχει αποφασίσει η διοίκηση της εταιρείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, τα ΕΛ.ΠΕ μετά την ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών στον Κυπαρισσιακό Κόλπο – «μπλοκ 10»- έχουν ζητήσει από την εταιρεία Sharewater, στην οποία έχει ανατεθεί το έργο, να προχωρήσει και στο μπλοκ «Ιόνιο». Η διεθνής εταιρεία πρόσκτησης και επεξεργασίας θαλάσσιων γεωφυσικών δεδομένων έχει διαθέσει το ειδικό σκάφος “SW Cook” το οποίο σύμφωνα με πηγές θα έβαζε πλώρη και για την άλλη παραχώρηση.
Το ατύχημα στο λιμάνι της Πάτρας
Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα ειδησεογραφικών ιστοσελίδων από την Πελοπόννησο, το πλοίο ειδικού τύπου “SW Cook” είχε στις 5 Φεβρουαρίου ένα ατύχημα στο λιμάνι της Πάτρας. Προσέκρουσε σε προβλήτα, όπως άλλωστε ανακοίνωσε και το Λιμενικό: «“Ενημερώθηκε, μεσημβρινές ώρες σήμερα (σ.σ. 5 Φεβρουαρίου), το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πάτρας, για περιστατικό πρόσκρουσης του πλοίου ειδικού τύπου “SW COOK” σημαίας Κύπρου, κατά τη διαδικασία χειρισμών πρόσδεσης σε προβλήτα του βόρειου λιμένα Πάτρας, με επιβαίνοντες σαράντα τρία μέλη πληρώματος. Το εν λόγω πλοίο», συνεχίζει στην ανακοίνωσή του το Λιμενικό, «προσέκρουσε στην αριστερή πρυμναία πλευρά, περίπου ένα μέτρο άνω της ίσαλης γραμμής, ενώ σύμφωνα με δήλωση του Πλοιάρχου, από την πρόσκρουση προκλήθηκε στρέβλωση ελασμάτων και ρήγμα μικρών διαστάσεων, άνευ εισροής υδάτων».
Έτσι το σκάφος που φέρει κυπριακή σημαία παρέμενε μέχρι χθες το βράδυ δεμένο στο λιμάνι, όπως προκύπτει από την ίδια ανακοίνωση: «Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πάτρας, απαγορεύτηκε ο απόπλους του “SW COOK”, μέχρι την προσκόμιση βεβαιωτικού διατήρησης κλάσης από τον νηογνώμονα που το παρακολουθεί, ενώ από το περιστατικό δεν αναφέρθηκε τραυματισμός και δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση».
Οι σεισμικές έρευνες
Τα ΕΛ.ΠΕ, ως γνωστόν έχουν προχωρήσει στη μερική αποεπένδυση από το χώρο του upstream επιστρέφοντας στο ελληνικό δημόσιο δικαιώματα για την έρευνα και εκμετάλλευση στις περιοχές «ΒΔ Πελοπόννησος» και «Άρτα – Πρέβεζα», ενώ αντίστοιχη πρόθεση έχουν δηλώσει μαζί με την Energean και για την παραχώρηση «Πατραϊκός Κόλπος».
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες η εισηγμένη φέρεται να έχει λάβει την απόφαση στα θαλάσσια «οικόπεδα» «μπλοκ 10», «Ιόνιο» και «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» να τρέξει τα ερευνητικά της προγράμματα με βάση τις συμβάσεις που έχει υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο.
Για τα δύο πρώτα που βρίσκονται στο Ιόνιο Πέλαγος, σύμφωνα με εκτιμήσεις παλαιότερες και πιο πρόσφατες της ΕΔΕΥ φέρονται να υπάρχουν ελπιδοφόροι στόχοι με ποσότητες φυσικού αερίου. Ωστόσο η αποσαφήνιση της εικόνας προϋποθέτει και περαιτέρω γεωφυσικές έρευνες. Κάτι που τα ΕΛ.ΠΕ ξεκίνησαν να κάνουν στα δύο θαλάσσια μπλοκ με αρχή το «10».
Σε σχέση με τα θαλάσσια οικόπεδα της Κρήτης οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν από την Total, η οποία είναι και operator του κοινοπρακτικού σχήματος με την ExxonMobil και των ΕΛ.ΠΕ. Αν και το ερευνητικό πρόγραμμα στις δύο θαλάσσιες παραχωρήσεις έχει κολλήσει εξαιτίας των προσφυγών οικολογικών οργανώσεων στο ΣτΕ, εντούτοις οι επενδυτές έχουν την πρόθεση να προχωρήσουν σε σεισμικές έρευνες. Μένει να φανούν ο χρόνος απεμπλοκής της υπόθεσης από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο και ποια θα είναι η απόφαση.
Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της ΕΔΕΥ την περασμένη Παρασκευή, η έκταση της παραχώρησης στον Κυπαρισσιακό Κόλπο είναι στα 3.421 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Ωστόσο δεν έχουν γίνει γνωστά περισσότερα στοιχεία των εργασιών, όπως για παράδειγμα για το είδος των σεισμικών του «SW Cook». Αν π.χ. είναι δισδιάστατες ή τρισδιάστες.
Η έκταση του θαλάσσιου οικοπέδου «Ιόνιο» είναι 6.671,13 τετραγωνικά χιλιόμετρα και να σημειωθεί ότι σε αυτό συμμετείχαν εξ ημισείας η ισπανική Repsol με τα ΕΛ.ΠΕ. Μετά την αποχώρηση της πολυεθνικής τα δικαιώματα παρέμειναν στην ελληνική εταιρεία.
Ο ΟΤ επικοινώνησε χθες με τα ΕΛ.ΠΕ ζητώντας απάντηση στο ερώτημα σχετικά με τις προθέσεις της εταιρείας για τη συνέχιση των ερευνών στο «Ιόνιο», χωρίς όμως να λάβει ούτε θετική ούτε αρνητική απάντηση.