Ρύθμιση για τον αιγιαλό, ειδικά για το 2022 λόγω πανδημίας, αλλά και των αυθαιρέτων κτισμάτων σε αυτόν, φέρνει η κυβέρνηση στην Βουλή, με δύο άρθρα στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών “Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – Πρόγραμμα συνεισφοράς Δημοσίου σε ευάλωτους οφειλέτες μέχρι τη μεταβίβαση της κατοικίας τους στον φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης του κεφαλαίου Α’ του μέρους δευτέρου του τρίτου βιβλίου του ν. 4738/2020 – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών
(ΕΕ) 2020/1151 και (ΕΕ) 2021/1159, νέος μειωμένος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση ιδίως της ενεργειακής κρίσης και άλλες διατάξεις”.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 65 του νομοσχεδίου, μέσω του οποίου θα ψηφιστεί η μείωση του ΕΝΦΙΑ, προβλέπονται τα εξής:
“Έκτακτες ρυθμίσεις για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας αποκλειστικά για το έτος 2022, λόγω πανδημίας και έκτακτων συνθηκών
1. Μέχρι τις 31.10.2022, στα όμορα προς τον αιγιαλό και την παραλία, λιμνοθάλασσα, λίμνη ή πλεύσιμο ποταμό, ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια διαμερίσματα της υποπερ. γγ’ της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), τα οποία λειτουργούν νόμιμα, μπορεί να παραχωρείται με αντάλλαγμα η απλή χρήση αιγιαλού, παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης, χωρίς δημοπρασία, τηρουμένων των περιορισμών και προϋποθέσεων των παρ. 3, 4, 5 περ. α’, 6, 7, 8, 9, 10, 11 και 12 του άρθρου 13 του ν. 2971/2001 (Α’ 285).
2. Εξαιρετικά για το έτος 2022 το αντάλλαγμα για τις παραχωρήσεις των άρθρων 13 και 13Α του ν. 2971/2001, όπως αυτό ρυθμίζεται στην παρ. 7 του άρθρου 15 του ιδίου νόμου, αποδίδεται κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%) στον οικείο ο.τ.α. και κατά τριάντα τοις εκατό (30%) στο Δημόσιο.
3. Για το έτος 2022 το ύψος του καταβαλλόμενου ανταλλάγματος καθορίζεται σε ποσοστό εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του υπολογισθέντος ανταλλάγματος, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 7 της υπό στοιχεία 47458ΕΞ2020/15.5.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών (Β’ 1864)”.
Ακόμη στο άρθρο 66 προβλέπεται παράταση της προθεσμίας υποβολής αίτησης για αδειοδότηση παραχώρησης χρήσης
υφισταμένων άνευ αδείας ή καθ’ υπέρβαση αυτής κατασκευών” ως ακολούθως:
“Τροποποίηση παρ. 1α και 2γ άρθρου 14Α του ν. 2971/2001
1. Στο πρώτο εδάφιο της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14Α του ν. 2971/2001 (Α’ 285), η φράση «μέσα σε τρία (3) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος» αντικαθίσταται από τη φράση «η οποία υποβάλλεται έως τις 23.4.2024» και η περ. α) της παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. α) Έργα των άρθρων 12, 12Α και των παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 14 που έχουν κατασκευαστεί μέχρι τις 28.7.2011 στον αιγιαλό, την παραλία, την όχθη, την παρόχθια ζώνη, το υδάτινο στοιχείο, τον πυθμένα και το υπέδαφος του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού χωρίς να υφίσταται απόφαση παραχώρησης της χρήσης, ανεξαρτήτως της έκδοσης πρωτοκόλλου κατεδάφισης μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου, μπορούν να λάβουν παραχώρηση χρήσης με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών, εκτός από εκείνα που προβλέπονται στο άρθρο 86 του ν. 4504/2017, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου προς την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, η οποία υποβάλλεται έως τις
23.4.2024. Στη ρύθμιση του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνονται ξενοδοχειακές μονάδες, που έχουν κατασκευαστεί από το Δημόσιο, τον Ε.Ο.Τ. ή για λογαριασμό του ή των οποίων το Δημόσιο ή ο Ε.Ο.Τ. είχαν τη διαχείριση ή έργα που είναι ουσιωδώς απαραίτητα για τη λειτουργία των εν λόγω ξενοδοχειακών μονάδων του Ε.Ο.Τ.. Επίσης, υπάγονται και οι αυθαίρετες κατασκευές που εξυπηρετούν τη λειτουργία των μονάδων υδατοκαλλιέργειας, για τις οποίες έχει γίνει υπαγωγή στις διατάξεις είτε του άρθρου 121 του ν. 4495/2017 είτε της περ. α’ της παρ. 19 του άρθρου 23 του ν. 4178/2013 (Α’ 174).
Η ρύθμιση του πρώτου εδαφίου της παρούσας δεν εφαρμόζεται για κατοικίες κάθε είδους, καταστήματα κάθε είδους, συμπεριλαμβανόμενων εμπορικών και υγειονομικού ενδιαφέροντος, με τα παραρτήματα και προσαρτήματά τους, κάμπινγκ, τουριστικά καταλύματα γενικά και ξενοδοχειακές μονάδες, εκτός των αναφερομένων στο προηγούμενο εδάφιο, καθώς και για τους τουριστικούς λιμένες του ν. 2160/1993. Για την αδειοδότηση ακολουθείται η διαδικασία των παρ. 6 επ. του άρθρου 14, με εξαίρεση την εγγυητική επιστολή της περ. στ’, επιπλέον δε, υποβάλλονται από τον αιτούντα οπωσδήποτε φωτογραφίες και χάρτης της ευρύτερης περιοχής με την ακριβή θέση του έργου και δημόσια έγγραφα και αεροφωτογραφίες συνοδευόμενες από υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού, από τα οποία να προκύπτει ο χρόνος κατασκευής και η έκταση των προς παραχώρηση της χρήσης ή εξαίρεση από την κατεδάφιση έργων, καθώς και κάθε άλλο πρόσφορο αποδεικτικό μέσο, ρητώς εξαιρουμένων των μαρτύρων και του όρκου.».
2. Στο πρώτο και στο δεύτερο εδάφιο της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 14Α του ν. 2971/2001, οι λέξεις «διετής» και «διετούς», αντιστοίχως, διαγράφονται και η περ. γ) διαμορφώνεται ως εξής:
«γ) Η αποκλειστική προθεσμία της παραγράφου 1, καθώς και η αναστολή των μέτρων της περίπτωσης β΄, αναστέλλουν την παραγραφή των απαιτήσεων και δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και την παραγραφή των ποινικών αδικημάτων που σχετίζονται με την κατασκευή και χρήση των έργων και εγκαταστάσεων του παρόντος και την
αναγκαστική είσπραξη των επιβληθέντων προστίμων και αποζημιώσεων. Κατά τη διάρκεια της ανωτέρω αποκλειστικής προθεσμίας και κατά το διάστημα που εκκρεμεί η απόφαση επί
της υποβληθείσας αίτησης για παραχώρηση της χρήσης, αναστέλλεται η πρόοδος των ποινικών διαδικασιών που σχετίζονται με την κατασκευή και χρήση των έργων και εγκαταστάσεων του παρόντος. Αν απορριφθεί για οποιονδήποτε λόγο η αίτηση παραχώρησης της χρήσης, τότε λαμβάνονται και εκτελούνται όλα τα μέτρα, η έκδοση των οποίων είχε ανασταλεί».
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΔΩ.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 111 του Ν. 4850 (ΦΕΚ Α 208), έχει προβλεφθεί η παράταση μέχρι τις 31.03.2022 της αναστολής εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης και διοικητικής αποβολής «για έργα που υφίστανται πριν τις 9.3.2021, κάθε είδους, που έχουν κατασκευαστεί στον αιγιαλό, την παραλία, την όχθη, την παρόχθια ζώνη, το υδάτινο στοιχείο, τον πυθμένα και το υπέδαφος του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού χωρίς να υφίσταται απόφαση παραχώρησης της χρήσης αυτών».
Ο αιγιαλός
Μάλιστα οι τουριστικοί φορείς πολλάκις έχουν θέσει το θέμα του αιγιαλού στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς.
Η ΠΟΞ σε επιστολή των κ.κ. Τάσιου και Τσακαλάκη, που αποκάλυψε αποκλειστικά το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ τον Σεπτέμβριο 2021, ανέφερε τα εξής:
“Η ακτογραμμή της χώρας μας, η οποία υπερβαίνει τις 16.000 χλμ, αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του τουριστικού μας προϊόντος και το σημαντικότερο ίσως συγκριτικό πλεονέκτημα μας, έναντι άλλων ανταγωνιστριών χωρών, που λόγω των αυξημένων οικονομικών δυνατοτήτων που έχουν, υπερτερούν σαφώς σε υποδομές.
Η αξιοποίηση του συγκεκριμένου πλεονεκτήματος πρέπει να αποτελεί από τις πρώτες μας προτεραιότητες, καθώς μπορεί να συμβάλει στην άνοδο της τουριστικής κίνησης και επομένως στην αύξηση των εσόδων, τόσο των επιχειρήσεων και των τοπικών οικονομιών, όσο και του κράτους (από τους άμεσους και έμμεσους φόρους που εισπράττει), ενισχύοντας παράλληλα και την απασχόληση. Αξιοποίηση που βέβαια θα πρέπει να γίνεται με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και την ιδιαιτερότητά του, αλλά και στο δικαίωμα των πολιτών να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές.
Πολλές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν κατασκευάσει, εδώ και πολλά έτη, εγκαταστάσεις στον έμπροσθεν αυτών χώρο του αιγιαλού. Εγκαταστάσεις που σε πολλές περιπτώσεις έγιναν για αντικειμενικούς λόγους, προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω διάβρωση του εδάφους, είναι καλαίσθητες και προσαρμοσμένες στην γεωμορφία της ακτογραμμής.
Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε υπέρ της παρανομίας, ούτε ασφαλώς υπέρ της τσιμεντοποίησης του χώρου του αιγιαλού, καθώς κάτι τέτοιο θα επέφερε, στο άμεσο μάλιστα μέλλον, τα ακριβώς αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Ωστόσο υπάρχουν κατασκευές που όντως αναβαθμίζουν το περιβάλλον και συμβάλουν στην εν γένει βελτίωση της εικόνας της περιοχής που βρίσκονται, η δε ύπαρξη τους αποτελεί πραγματικό γεγονός, το οποίο δεν μπορούμε να αγνοούμε.
Η απουσία της δυνατότητας αδειοδότησης των ανωτέρω εγκαταστάσεων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει διαχρονικά ο ξενοδοχειακός κλάδος, αποβαίνει κατά της ανταγωνιστικότητάς του τουριστικού μας προϊόντος και στερεί από τη χώρα μας έσοδα, δημιουργώντας παράλληλα σημαντικά προβλήματα στην απρόσκοπτη ολοκλήρωση της συνολικής αδειοδότησής (περιβαλλοντικής, λειτουργικής) των επιχειρήσεων.
Η απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος για προσωρινή αναστολή των πρωτοκόλλων κατεδάφισης των ανωτέρω εγκαταστάσεων, η οποία ελήφθη ενόψει της νομοθέτησης μιας διάταξης που θα έδινε οριστική λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα ήταν ένα πολύ θετικό βήμα.
Ωστόσο η διάταξη που αναμέναμε και θα προέβλεπε την ακριβή διαδικασία και τους όρους και προϋποθέσεις νομιμοποίησης των ανωτέρω εγκαταστάσεων ακόμα δεν έχει νομοθετηθεί, παρά το γεγονός πως σχετικό σχέδιο ρύθμισης περιλαμβανόταν σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού που τέθηκε σε διαβούλευση τον Απρίλιο του 2021.
Δεδομένου πως η ρύθμιση για προσωρινή αναστολή από τη κατεδάφιση λήγει τέλη Οκτωβρίου παρακαλούμε για τις ενέργειες σας ώστε η σχετική διάταξη να νομοθετηθεί άμεσα και οι επιχειρήσεις να έχουν τον απαραίτητο χρόνο να ενταχθούν στις ρυθμίσεις της”.
Πηγή: https://money-tourism.gr/