πογειώθηκε από τη βάση της Σούδας με μοναδικό στόχο να επιτελέσει τον καθήκον του: να προστατεύσει τα εναέρια σύνορα της χώρας του. Ένα τουρκικό F-16 διεμβόλισε το μαχητικό του. Ο ήρωας σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης έδωσε τη ζωή του, μια ημέρα σαν σήμερα
Συμπληρώθηκαν σήμερα 16 χρόνια από την ημέρα που ο σμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας, Κωνσταντίνος Ηλιάκης, έδωσε στη ζωή του υπερασπιζόμενος τα εναέρια σύνορα της πατρίδας του. Ειδικά στις ημέρες μας, όπου και πάλι η τουρκική προκλητικότητα, έχει «χτυπήσει κόκκινο» είναι ξεκάθαρο πως τα επικίνδυνα παιχνίδια της Άγκυρας στο Αιγαίο, είναι πολύ πιθανό να έχουν τραγική κατάληξη.
Ο Κώστας Ηλιάκης, ο τέταρτος γιος του Ιωάννη και της Ειρήνης Ηλιάκη, είχε γεννηθεί στα Χανιά, στις 15 Αυγούστου 1970, τότε ήταν 36 ετών και πατέρας δύο ανηλίκων παιδιών, 5 και 1,5 ετών. Επίσημα ο θάνατος του αποδόθηκε σε «ατύχημα» το οποίο προκλήθηκε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία.
Το χρονικό της τραγωδίας
Νωρίς το μεσημέρι εκείνης της μαύρης ημέρας τέσσερα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16, διατάσσονται να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης, με αποστολή την αναγνώριση – αναχαίτιση, τεσσάρων τουρκικών μαχητικών που συνόδευαν φωτογραφικό αεροσκάφος της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι Έλληνες χειριστές ενημερώνονται ότι στη θαλάσσια περιοχή, πλέει την ίδια στιγμή και μια τουρκική φρεγάτα. Ο τουρκικός σχηματισμός είχε στόχο να συνοδεύσει το φωτογραφικό RF-4, μέχρι τα παράλια της Κρήτης, με στόχο να εντοπίσουν τις θέσεις στις οποίες είχαν αναπτυχθεί τα ρωσικά αντιπυραυλικά συστήματα S-300, κάτι που γνώριζαν και οι Έλληνες πιλότοι. Αργότερα το τουρκικό επιτελείο ισχυρίστηκε ότι σκοπός τους ήταν να επιβλέψουν τρία πλοία που είχαν έρθει με άκρα μυστικότητα στο Αιγαίο και αποστολή να διεξάγουν έρευνες για υδρογονάνθρακες στο Αιγαίο. Το ένα ήταν γερμανικό, το δεύτερο με σημαία Παναμά και το τρίτο πλοίο ήταν αμερικανικών συμφερόντων.
Ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος κατόπιν εντολής από το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας, ώστε να είναι σε θέση να καταγράψει τον εξοπλισμό του.
Τότε, ο Τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ , χωρίς καμία προειδοποίηση πραγματοποίησε ένα δολοφονικό ελιγμό, χτυπώντας με το δεξί φτερό του F-16, πάνω στη καλύπτρα του μαχητικού αεροσκάφους που πετούσε ο Σμηναγός Ηλιάκης, με αποτέλεσμα να τον σκοτώσει ακαριαία, ενώ ο Τούρκος πιλότος, κάνοντας χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος, βρέθηκε στη θάλασσα. Ήταν 12.42 της 23ης Μαΐου του 2006.
Σοβαρή κρίση που μπορούσε να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις
Αμέσως σε Αθήνα και Άγκυρα σημαίνει «κόκκινος συναγερμός». Η ελληνική αεροπορία απογείωσε 40 μαχητικά, ενώ μια ομάδα ΟΥΚ έσπευσε με ελικόπτερο στο σημείο. η Άγκυρα απογείωσε 80 μαχητικά αεροσκάφη με αποστολή την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης σε εχθρικό έδαφος. Η φρεγάτα «Λήμνος», οι κανονιοφόροι «Πολεμιστής», «Αρματωλός» και το υδρογραφικό «Πυθέας» έπλευσαν με τη μεγίστη ταχύτητα προς τη θαλάσσια περιοχή 21 μίλια νοτίως της Καρπάθου, κάτω από το σημείο που έγινε η αερομαχία. Η ειρήνη κρέμεται από μια κλωστή. Μια ακόμα λάθος κίνηση θα μπορούσε να σημάνει την άμεση στρατιωτική σύρραξη ανάμεσα στις δυο χώρες.
Μετά από πολλές στιγμές αγωνίας, με πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς επικοινώνησαν τηλεφωνικά οι αρχηγοί των ενόπλων δυνάμεων ναύαρχος Παναγιώτης Χηνοφώτης και ο στρατηγός Χιλμί Οζκιόκ, προκειμένου να πέσουν οι τόνοι δεδομένου πως εκείνη τη στιγμή πάνω από 100 μαχητικά, πάνοπλα, μαχητικά αεροσκάφη και των δυο χωρών βρίσκονται πάνω από το Αιγαίο.
Στις 14.29 η εντολή που φθάνει από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων είναι σαφής: «Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση Τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς την τουρκική πλευρά. Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα». Το παναμέζικό πλοίο που έπλεε στην περιοχή διέσωσε τον Τούρκο πιλότο ο οποίος όταν πλησίασαν Έλληνες στρατιωτικοί τους απείλησε με το όπλο που κρατούσε. Ο Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ, μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο στην πόλη Ντάλαμαν για προληπτικούς λόγους και έτυχε υποδοχής εθνικού ήρωα από τους συναδέλφους του, όταν επέστρεψε στη μονάδα του. Το 2016 συνελήφθη και εκδιώχθηκε από το στράτευμα ως γκιουλενιστής.
Για περίπου 30 λεπτά Ελλάδα και Τουρκία βρίσκονταν στα πρόθυρα της σύρραξης. Οι προσπάθειες για τον εντοπισμό του αγνοούμενου Έλληνα πιλότου ήταν εντατικές. Περίπου στις έξι το απόγευμα της ίδιας μέρας, το πλήρωμα της φρεγάτας «Λήμνος» εντόπισε την κάσκα, το PL και ένα Survival Kit που έφερε ελληνικές ενδείξεις. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσε τον θάνατο του ήρωα σμηναγού. «Στον ουρανό ψηλά η ψυχή, στη θάλασσα το σώμα, αετός που ναι περήφανος δεν το πατεί το χώμα» γράφει η μαντινάδα που έχει γραφτεί στο μνημείο του Κ. Ηλιακή στην Κάρπαθο.
Πηγή: reader.gr