Το πρωτοποριακό πείραμα σε διόδια της Λιλ στη Γαλλία. Ποιοι οδηγοί θα επιβραβεύονται και πώς.
Σχεδόν όλοι οι αυτοκινητόδρομοι στη Γαλλία διαθέτουν σταθμούς διοδίων, στους οποίους οι οδηγοί καλούνται να καταβάλλουν το κόμιστρο, το οποίο εξαρτάται από την κατηγορία του οχήματος και την απόσταση που διανύθηκε.
Αυτός είναι ο κανόνας για την πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών χωρών, καθώς ελάχιστες είναι αυτές οι χώρες που παρέχουν τους δρόμους σε όλους τους πολίτες απολύτως δωρεάν.
Υπάρχει βέβαια μία πόλη που ετοιμάζεται να κάνει την έκπληξη και να γράψει ιστορία, αφού οι οδηγοί των διερχόμενων οχημάτων δεν θα πληρώνουν αλλά… θα πληρώνονται.
Διόδια: Ο λόγος για τη Λιλ
Το σχέδιο εκπονήθηκε από την περιφέρεια της γαλλικής πόλης και έχει προϋποθέσεις.
Συγκεκριμένα, θα επιβραβεύονται όσοι θα ταξιδεύουν με δύο ή περισσότερα άτομα στο αυτοκίνητο και όσοι θα επιλέγουν να κινηθούν στον A1 και τον Α23 αυτοκινητόδρομο τις πρωινές και τις απογευματινές ώρες.
Ο Ιησούς δεν έχει καμία σχέση με αυτό που θεωρούσαμε μέχρι σήμερα
Το μέτρο, που σκοπός του είναι η ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης των οδηγών, θα βασιστεί σε ένα σύστημα ηλεκτρονικής αναγνώρισης πινακίδας και σε πρώτη φάση θα υλοποιηθεί με τη συμμετοχή 5.000 εθελοντών.
Με αυτόν τον τρόπο οι τοπικές αρχές ευελπιστούν ότι θα περιοριστούν τα οχήματα που θα κινούνται στην είσοδο και την έξοδο της Λιλ και θα μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση τις ώρες αιχμής.
Εκτός απροόπτου, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει την άνοιξη του 2023 και το κόστος του σε βάθος τριετίας αναμένεται να αγγίξει τα εννέα εκατομμύρια ευρώ.
Διόδια: Αυτό είναι ντροπή! Δείτε πόσο αυξάνονται στην Αθηνών – Λαμίας
Αυξήσεις στις τιμές των διοδίων και μάλιστα υπέρογκες ετοιμάζουν οι παραχωρησιούχοι. Ακόμα και δύο ευρώ πιο ακριβά θα είναι τα διόδια σε ορισμένους σταθμούς από την Αθήνα μέχρι τα Τρίκαλα.
Aυξημένα έως και σχεδόν 50 λεπτά θα είναι τα διόδια που θα πληρώσουν από τις αρχές του νέου έτους οι οδηγοί Ι.Χ. χρησιμοποιώντας τους αυτοκινητόδρομους της Νέας και Κεντρικής Οδού.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, όπως προκύπτει από τις νέες τιμές, τα οχήματα κατηγορίας 4 θα καταβάλλουν μέχρι και περίπου επιπλέον 2 ευρώ, αφού για παράδειγμα στον Μετωπικό Σταθμό Θήβας η τρέχουσα τιμή είναι στα 13,65 ευρώ και από 1ης/1/2023 θα ανέρχεται στα 15,30 ευρώ.
Αντίστοιχα, στον Μετωπικό Σταθμό Αφιδνών η τρέχουσα τιμή για την ίδια κατηγορία είναι στα 11,65 ευρώ και θα διαμορφωθεί στα 13,05 ευρώ.
Όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα που έχει στη διάθεσή του ο «Ελεύθερος Τύπος», οι αυξήσεις στις τιμές των διοδίων αφορούν και τις 4 κατηγορίες οχημάτων, με πιο τσουχτερές εκείνες των μεγάλων.
Ωστόσο, αρκετά… «τσιμπημένες» είναι και οι τιμές για τους υπόλοιπους οδηγούς.
Διόδια: Οι νέες τιμές
Όσον αφορά στην κατηγορία 2, δηλαδή τα Ι.Χ., στο τμήμα ΑΘΕ (Σκάρφεια – Ράχες) οι αυξήσεις ξεκινούν από 0,5 λεπτά και φτάνουν τα 40 λεπτά.
Για το τμήμα ΑΘΕ (Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας), που καταγράφονται επίσης… αυξήσεις, εκκινούν από τα 10 λεπτά και φτάνουν τα 45 λεπτά.
Στον Μετωπικό Σταθμό Θήβας, η τιμή σήμερα είναι 3,90 ευρώ, ενώ από 1ης.1.2023 ανεβαίνει κατά 45 λεπτά και διαμορφώνεται στα 4,35 ευρώ. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μετωπικός Σταθμός Αγγελοκάστρου, που με τη νέα χρονιά θα είναι στα 4 ευρώ, από 3,55 ευρώ που είναι τώρα.
Στα 40 λεπτά είναι η αύξηση, για παράδειγμα, στον Μετωπικό Σταθμό Αφιδνών, δεδομένου ότι από τις αρχές του νέου έτους θα είναι στα 3,70 ευρώ, όταν τώρα οι οδηγοί καταβάλλουν 3,30 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αντίτιμο των διοδίων είναι συνδεδεμένο με τον πληθωρισμό, όπως ρητά αναφέρεται στις συμβάσεις παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), της Νέας Οδού (Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ), της Κεντρικής Οδού (Αξονας Κεντρικής Ελλάδας), του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και της Γέφυρας (Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου).
Για το λόγο αυτό, τα προηγούμενα χρόνια τα διόδια μεταβάλλονταν κάθε Πρωτοχρονιά με μικρές αυξήσεις, δεδομένου του χαμηλού πληθωρισμού, ενώ λίγες χρονιές είχαν καταγραφεί και μικρές μειώσεις της τάξης των λίγων ευρωλεπτών.
Παράλληλα, ο υπουργός, αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024. Επεσήμανε ότι καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση.
Διόδια: Οι νέες χρώσεις για τα Ι.Χ.
Τμήμα ΑΘΕ Σκάρφεια – Ράχες | ||
ΣΤΑΘΜΟΣ | 2022 | 2023 |
Μετωπικός Αγ. Τριάδας | 1,80€ | 2,00€ |
Πλευρικός Μώλου | 0,30€ | 0,35€ |
Πλευρικός Μπράλου (Θερμοπυλών) | 0,60€ | 0,70€ |
Μετωπικός Μαυρομαντήλας | 1,90€ | 2,15€ |
Πλευρικός Αγ. Μαρίνας | 1,20€ | 1,35€ |
Πλευρικός Στυλίδας (Καραβόμυλου) | 0,65€ | 0,70€ |
Ε65 (Τμήμα Ξυνιάδα έως Τρίκαλα) | ||
ΣΤΑΘΜΟΣ | 2022 | 2023 |
Πλευρικός Ανάβρας | 1,85€ | 2,05€ |
Μετωπικός Σοφάδων | 3,15€ | 3,55€ |
Πλευρικός Προαστίου | 1,05 € | 1,20€ |
Μετωπικός Τρικάλων | 1,95€ | 2,20€ |
Αυτοκινητόδρομος ΑΘΕ Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας | ||
Μετωπικός Αφιδνών | 3,30€ | 3,70€ |
Πλευρικός Καπανδριτίου | 2,00€ | 2,25€ |
Πλευρικός Μαλακάσας | 1,40€ | 1,60€ |
Πλευρικών Οινοφύτων | 0,65€ | 0,75€ |
Μετωπικός Θήβας | 3,90€ | 4,35€ |
Πλευρικός Θήβας | 1,50€ | 1,70€ |
Μετωπικός Τραγάνας | 3,85€ | 4,35€ |
Πλευρικός Τραγάνας | 3,10€ | 3,45€ |
Αυτοκινητόδρομος Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα) | ||
Μετωπικός Κλόκοβας | 3,00€ | 3,40€ |
Πλευρικός Γαβρολίμνης | 2,15€ | 2,40€ |
Πλευρικός Μεσολογγίου | 1,25€ | 1,40€ |
Μετωπικός Αγγελοκάστρου | 3,55€ | 4,00€ |
Πλευρικός Κουβαρά | 1,65€ | 1,85€ |
Μετωπικός Μενιδίου | 3,05€ | 3,40€ |
Πλευρικός Άρτας | 0,75€ | 0,85€ |
Πλευρικός Γοργόμυλου | 1,00€ | 1,15€ |
Μετωπικός Τερόβου | 3,15€ | 3,50€ |
Διόδια: «Δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα διόδια», λέει ο Καραμανλής
Δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα διόδια, σύμφωνα με όσα διαβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, προσθέτοντας ότι σταδιακά θα αρχίσουν να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις.
«Επειδή διαβάζω διάφορα περί αυξήσεων που έρχονται με τον πληθωρισμό, η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός στον τηλεοπτικό σταθμό Action24, αναφέροντας ως ενδεικτικό παράδειγμα την περίπτωση της Πελοποννήσου:
«Θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης».
Παράλληλα, ο υπουργός, αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024. Επεσήμανε ότι καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση.
Διόδια: Κόντρα κυβέρνησης – παραχωρησιούχων
Σε σύγκρουση για τις ετήσιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων οδηγούνται το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων, λόγω της μεγάλης αύξησης 12% που θα έπρεπε να δοθεί εφέτος, λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής.
Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι προειδοποιούν ότι δεν μπορούν να ανατραπούν μονομερώς οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και ότι ενδέχεται να τεθεί ζήτημα καταγγελίας των δανειακών τους συμβάσεων, ενώ ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ξεκαθαρίζει ότι αυξήσεις δεν πρόκειται να επιτραπούν.
Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι παραχωρησιούχοι (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε.) αναπροσαρμόζουν ετησίως τις τιμές των διοδίων με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή (Σεπτεμβρίου) της χρονιάς που πέρασε. Συνήθως οι αυξήσεις αυτές είναι μικρές, μάλιστα κάποιες χρονιές (λ.χ. το 2020) υπήρξε και μείωση, πάντα βάσει του ίδιου τρόπου υπολογισμού.
Εφέτος όμως η κατάσταση είναι διαφορετική. Σύμφωνα με τον εφετινό δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου, η αύξηση από το 2023 θα έπρεπε να είναι 12%.
Οι έξι παραχωρησιούχοι υπέβαλαν εδώ και δύο μήνες τις προτεινόμενες τιμές στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών για να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή των τιμών, καθώς δεν απαιτείται άλλη έγκριση από το Δημόσιο. Όμως, το υπουργείο τους ζήτησε να μην το κάνουν.
Να σημειωθεί ότι η Αττική Οδός έχει αποφασίσει να μην προχωράει σε τιμαριθμικές αυξήσεις, ενώ στην Εγνατία Οδό το ύψος των διοδίων είναι καθορισμένο από το υπουργείο Υποδομών και σταθερό.
Η εντολή μη αύξησης των διοδίων έχει δοθεί από το Μαξίμου και γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών είναι αμετακίνητο. Μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε συνάντηση στελεχών των έξι παραχωρησιούχων με τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη.
Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν κατ’ αρχάς ότι η ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων είναι στοιχείο των συμβάσεων παραχώρησης και προφανώς αυτό δεν μπορεί να μεταβληθεί μονομερώς (δηλαδή μόνο με τη θέληση του υπουργείου).
Επομένως είναι νομικά κατοχυρωμένοι. Περαιτέρω, οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν ότι αν δεν γίνει η ετήσια αναπροσαρμογή, οι δανείστριες τράπεζες έχουν δικαίωμα να καταγγείλουν τις δανειακές συμβάσεις, προκαλώντας «ξαφνικό θάνατο» στις κοινοπραξίες.
Πηγή: xristika.gr