Κάποιοι υποστηρίζουν πως τα κράνη δεν λήγουν ποτέ και άλλοι λένε πως έχουν ημερομηνία λήξης. Τι πραγματικά ισχύει;
Το κράνος είναι το πιο απαραίτητο αξεσουάρ για έναν μοτοσικλετιστή. Είναι αυτό που προστατεύει το κεφάλι του αναβάτη κι αυτό που θα του σώσει τη ζωή σε ενδεχόμενη πτώση. Γι΄αυτό και πρέπει να συντηρείται σωστά και να αντικαθίσταται όταν έρθει η κατάλληλη ώρα.
Τα κράνη δεν έχουν πάνω τους κάποιο καρτελάκι που να αναγράφει με λεπτομέρεια την ημερομηνία λήξης τους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι κατασκευαστές, ανάλογα με τα υλικά που είναι κατασκευασμένο το κάθε κράνος και τον τρόπο χρήσης του, πρέπει να αντικαθίσταται έπειτα από κάποια χρόνια. Για παράδειγμα, τα κράνη που είναι φτιαγμένα από θερμοπλαστικά υλικά, έχουν διάρκεια ζωής από 3 έως 6 χρόνια. Αντίθετα, αυτά από σύνθετα υλικά, όπως Kevlar, carbon και fiberglass, τα οποία προφανώς και είναι ακριβότερα, αντέχουν έως και 10 έτη, εφόσον δεν υπάρχουν φθορές.
Φυσικά, σε περίπτωση χτυπήματος έπειτα από πτώση ή σύγκρουση, όσο ακριβό ή καινούριο κι αν είναι ένα κράνος, πρέπει να αλλαχθεί άμεσα, καθώς η στρώση διογκωμένης πολυστερίνης (ΕPS) ανάμεσα στις εσωτερικές επενδύσεις και στο εξωτερικό κέλυφος του κράνους, αυτή δηλαδή που απορροφά τις δυνάμεις κρούσης, παραμορφώνεται και δεν έχει την ίδια ισχύ.
Τελικά κάθε πότε πρέπει να αλλάζω κράνος
Το κράνος, όπως και κάθε προϊόν, επηρεάζεται από τις εξωτερικές συνθήκες και τη χρήση. Αν το χρησιμοποιείς σε καθημερινή βάση, κι αυτό εκτίθεται συνεχώς στον ήλιο, τη βροχή, τα καυσαέρια και άλλους παράγοντες, τότε πρέπει να το αλλάζεις συχνά. Τα φθηνότερα θέλουν αντικατάσταση στα 3-4 χρόνια και τα ακριβότερα στα 7-8 χρόνια.
Αντίθετα, αν το φοράς ελάχιστες φορές, το αποθηκεύεις στη θήκη του και το φροντίζεις κατάλληλα, τότε θα «γεράσει» αργότερα. Ζελατίνα, συνθετικά υλικά, κόλλες και τα άλλα χημικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του, θα συνεχίσουν να έχουν ικανοποιητικές ιδιότητες με το πέρας των ετών.
Για να σε προστατεύσει ένα κράνος και να παραμείνει λειτουργικό σε βάθος χρόνου, πρέπει να το ελέγχεις συχνά σε συγκεκριμένα σημεία. Ας τα δούμε ένα ένα:
- Έλεγχος της ζελατίνας για τυχόν γρατζουνιές και χτυπήματα
- Έλεγχος των αεραγωγών και του ιμάντα πρόσδεσης
- Έλεγχος της εσωτερικής επένδυσης για σωστή εφαρμογή στο πρόσωπο
- Σωστός καθαρισμός των αφρολέξ
- Έλεγχος του εσωτερικού κελύφους
Πηγή: gocar.gr