Μύκονος και Σαντορίνη κερδίζουν και το Φθινόπωρο την πρωτιά στον τομέα της κρουαζιέρας, αφού τα λιμάνια τους θα υποδεχθούν τους δύο βασικούς μήνες της εποχής, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 459 κρουαζιερόπλοια με χιλιάδες επιβάτες.
Η Μύκονος φέτος κατάφερε καθ’ όλη τη διάρκεια έτους να προσελκύσει τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια αφήνοντας πίσω τη Σαντορίνη και τον Πειραιά.
Από την αρχή του έτους μέχρι και το τέλος του 2023 η Μύκονος αναμένει 803 κρουαζιερόπλοια, η Σαντορίνη 779 και ο Πειραιάς 733. Η Ρόδος καταλαμβάνει την τέταρτη θέση αναμένοντας στο σύνολο του έτους 409 κρουαζιερόπλοια και τους επόμενους δύο μήνες 117 προσεγγίσεις. Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Κέρκυρα με 367 κρουαζιερόπλοια, το Ηράκλειο με 253 και το Κατάκολο με 213. Τα Χανιά αναμένουν μέχρι το τέλος του έτους 116 προσεγγίσεις, η Κεφαλονιά 132 και η Πάτμος 126.
Ρεκόρ εποχών το 2023
Ο τομέας της κρουαζιέρας στη χώρα μας, τρέχει με σημαντικό ποσοστό αύξησης σε σχέση με πέρυσι, που ήταν χρονιά ρεκόρ σημειώνοντας 20% αύξηση προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων, όμως μείωση των αριθμό των αφίξεων των επιβατών, καθώς οι πληρότητες δεν είχαν επανέλθει πλήρως μετά την πανδημία. Οι πληρότητες φέτος φαίνεται να έχουν επανέλθει στα κανονικά τους και να είναι ιδιαίτερα υψηλές, καθώς η ζήτηση είναι μεγάλη.
Η Ελλάδα που πάσχιζε για δεκαετίες να αναπτύξει τον τομέα της κρουαζιέρας, πλέον τα καταφέρνει, όμως χωρίς εθνικό σχέδιο και άρα χωρίς ισόρροπη ανάπτυξη. Οι ανεξέλεγκτες ροές των επιβατών από τα κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια του Πειραιά, της Μυκόνου και της Σαντορίνης δοκιμάζουν τις αντοχές των προορισμών. Η Αθήνα αντιμετωπίζει το πρόβλημα της υπερσυγκέντρωσης στο κέντρο της πόλης και στα βασικά της αξιοθέατα όπως η Ακρόπολη, ενώ στα δύο νησιά των Κυκλάδων κατεβαίνουν καθημερινά χιλιάδες τουρίστες για λίγες ώρες, με τις υπηρεσίες και τις υποδομές να μην μπορούν να ανταποκριθούν.
Μύκονος και Σαντορίνη, που εκτός από τα κρουαζιερόπλοια της ημέρας, υποδέχονται και ένα μεγάλο αριθμό από ημερόπλοια που φτάνουν από την Κρήτη, δίνουν την εικόνα προορισμών μαζικού τουρισμού, που βέβαια έρχεται σε αντίθεση με το τουριστικό προϊόν που έχουν δημιουργήσει και θέλουν να προβάλουν.
Πόσοι είναι οι επιβάτες κρουαζιέρας
Μια ματιά στα νούμερα των επιβατών που έφεραν πέρυσι τα κρουαζιερόπλοια στα διάφορα ελληνικά λιμάνια, δείχνει ότι ο κύριος όγκος τους φτάνει στους τρεις αυτούς προορισμούς, δηλαδή Αθήνα, Σαντορίνη και Μύκονο. Από τα 4,5 εκατομμύρια επιβάτες που ήρθαν στην Ελλάδα το 2022 τα 2,3 εκατ. αποβιβάστηκαν στα τρία λιμάνια. Οι περισσότεροι, δηλαδή 826.000 αφορούσαν το λιμάνι της Σαντορίνης, που φέτος αναμένεται να καταγράψουν αύξηση.
Στο λιμάνι του Πειραιά το 2022 εκτιμάται ότι αφίχθηκαν 672 κρουαζιερόπλοια με 832.000 επιβάτες και στο λιμάνι της Μυκόνου είχαμε 686.000 αφίξεις επιβατών και 608 κρουαζιερόπλοια. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Κέρκυρα με 528.000 αφίξεις επιβατών και 392 κρουαζιερόπλοια και ακολούθησε η Ρόδος με 370.000 αφίξεις επιβατών και 381 κρουαζιερόπλοια. Στο λιμάνι του Ηρακλείου το 2022 αφίχθησαν 227 κρουαζιερόπλοια με 304.000 επιβάτες.
Περιορισμούς στα λιμάνια τους επιβάλουν πολλές χώρες
Οι ανεξέλεγκτες ροές των επιβατών στα πιο δημοφιλή λιμάνια της Ευρώπης, όπως στη Βενετία, το Άμστερνταμ, το Δουβλίνο, η Βαρκελώνη και αλλού, προκάλεσαν την οργή των ντόπιων κατοίκων, αλλά και την αντίδραση των αρχών, που επιβάλλουν σχέδια περιορισμού των προσεγγίσεων των κρουαζιεροπλοίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ντουμπρόβνικ, που εδώ και πέντε χρόνια έχει επιβάλει ανώτατο όριο τα δύο κρουαζιερόπλοια την ημέρα και με ανώτατο όριο τουριστών τα 5.000 άτομα.