Περιορισμοί
Οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν το φθινόπωρο, όμως υπενθυμίζεται ότι θα είναι η δεύτερη περιοριστική κίνηση μετά τις τέσσερις σημαντικές αλλαγές που έφερε το τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο.
Τώρα, οι παρεμβάσεις δεν θα είναι φορολογικές, αλλά αναμένεται να βάζουν όρια στο πόσο θα μπορείς να διαθέτεις το ακίνητό σου προς τέτοιου είδους μίσθωση.
Υπενθυμίζεται ότι προσφάτως ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο «πλαφόν ημερών», λέγοντας πως «είναι κάτι το οποίο θα συζητήσουμε και το μελετάμε πολύ συστηματικά».
Αν και τίποτα δεν έχει οριστικοποιηθεί, θεωρείται βέβαιο ότι έρχονται οι παρεμβάσεις αυτού του είδους και γνώστες των εξελίξεων κάνουν λόγο για περιορισμό στις 90 ή τις 120 ημέρες τον χρόνο, ανάλογα με την περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητο.
Η λογική είναι ότι σε μια τουριστική περιοχή στην περιφέρεια, όπου δεν υπάρχει πρόβλημα στέγασης, δεν χρειάζονται μεγάλοι περιορισμοί, ενώ σε πόλεις όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη, όπου το πρόβλημα είναι πιο μεγάλο, αναμένεται οι περιορισμοί να είναι πιο αυστηροί.
Το κατά πόσο μια κυβέρνηση πρέπει να περιορίζει το τι κάνει ο καθένας με την περιουσία του ή το πόσο μπορεί να πληγούν τα δημόσια έσοδα από τον περιορισμό αυτών των μισθώσεων είναι ερωτήματα που θέτουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων.
Υπό επεξεργασία
Αν και προς το παρόν αναφέρεται ως σχέδιο υπό επεξεργασία, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν σε τρεις παρεμβάσεις που έχουμε περιγράψει ξανά και σύμφωνα με γνώστες των εξελίξεων θεωρούνται «δοκιμασμένες» σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παρεμβάσεις που προβλέπουν συγκεκριμένους αριθμητικούς, τοπικούς και χρονικούς περιορισμούς για κάθε ακίνητο και κάθε έτος.
Αν και τα ακριβή όρια παραμένουν υπό συζήτηση, το πνεύμα των περιορισμών αναμένεται να κινηθεί με βάση υπάρχοντα νόμο.
Οπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο δημοσίευμα, τον δρόμο δείχνουν οι προβλέψεις της παραγράφου 8 του άρθρου 111 του Νόμου 4446/2016. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού μπορεί, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, να καθοριστούν γεωγραφικές περιοχές όπου θα ισχύουν περιορισμοί στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση ως εξής:
1 Να μην επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο ακινήτων ανά ΑΦΜ δικαιούχου εισοδήματος.
2 Η μίσθωση κάθε ακινήτου να μην υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων τις 60 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της διάρκειας του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει, δεν ξεπερνά τις 12.000 ευρώ το φορολογικό έτος.
Οι συγκεκριμένοι αριθμοί μπορεί να αλλάξουν ή όχι, αλλά το πνεύμα των περιορισμών αναμένεται να έρθει στην πραγματικότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα, με ισχύ από το 2025.
Σε κάθε περίπτωση, τα όρια δεν θα μπουν αυθαίρετα και χρειάζεται μελέτη που θα αναδείξει τις πραγματικές ανάγκες για στέγαση ανά περιοχή και το όριο των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης που αντέχει ο κάθε δήμος. Αφού βγουν τα στοιχεία, αναμένεται ότι:
3 Θα οριστεί μέγιστος αριθμός ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ανά δήμο. Ο κάθε δήμος, έπειτα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αναμένεται ότι θα αποφασίζει τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα.
Φορο-κίνητρα για στροφή στη μακροχρόνια ενοικίαση
Εκτός από περιορισμούς, η συζήτηση για τη μείωση του προβλήματος στέγασης περιλαμβάνει και κίνητρα, ώστε οι ιδιοκτήτες να επιλέξουν τη στροφή στη μακροχρόνια ενοικίαση. Τα προγράμματα που έχουν ανακοινωθεί έως τώρα, όπως το «Ανακαινίζω-Νοικιάζω» και «Κοινωνική Αντιπαροχή», αν και βοηθούν, δεν έχουν μεγάλη δυναμική. Ανάμεσα σε άλλα, έχει προταθεί η θέσπιση κινήτρων άμεσης εφαρμογής καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει σε γρήγορα αποτελέσματα.
Υπό συζήτηση
Στις υπό συζήτηση παρεμβάσεις περιλαμβάνονται φοροελαφρύνσεις και φοροαπαλλαγές για ιδιοκτήτες κλειστών κατοικιών και κατοικιών που προσφέρονται για βραχυχρόνια μίσθωση, αν επιλέξουν να γυρίσουν στη μακροχρόνια. Υπενθυμίζεται ότι η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) έχει προτείνει την απαλλαγή από τον φόρο επί των ενοικίων για διάστημα 3 χρόνων για όλους τους ιδιοκτήτες κλειστών κατοικιών ή βραχυχρόνιας που τα ανοίγουν για μακροχρόνιες μισθώσεις.
Το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να εξετάζει σοβαρά αυτές τις προτάσεις, με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη να έχει εκφράσει την υποστήριξή του, όμως όλα θα αναλυθούν υπό το πρίσμα των επιπτώσεων σε δημοσιονομικό επίπεδο. Η συζήτηση δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά κάτι το επιπλέον φορολογικό βάρος που ήδη μπήκε στη βραχυχρόνια, κάτι οι νέοι περιορισμοί που έρχονται το φθινόπωρο, αν η εναλλακτική είναι η μακροχρόνια μίσθωση με μπόνους φοροαπαλλαγών, πολλοί ιδιοκτήτες μπορεί να δελεαστούν. Ολα θα εξαρτηθούν από το πόσο σημαντικά θα είναι τα κίνητρα για τους ιδιοκτήτες.
Σε ισχύ
Αν και τα παραπάνω αποτελούν σημαντικές αλλαγές για τη βραχυχρόνια μίσθωση που ως προτάσεις βρίσκονται υπό επεξεργασία, εξίσου σαρωτικές αλλαγές ήρθαν με το προηγούμενο φορολογικό νομοσχέδιο. Σύμφωνα με τις προηγούμενες παρεμβάσεις της κυβέρνησης που βρίσκονται σε ισχύ:
1 Τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν τρία ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση υποχρεούνται να κάνουν έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας με τη σύσταση ατομικών επιχειρήσεων και να πληρώνουν όλα όσα σημαίνει αυτό, δηλαδή τις προβλεπόμενες ασφαλιστικές εισφορές, τέλος επιτηδεύματος και ΦΠΑ από το πρώτο ακίνητο.
2 Το Τέλος Διαμονής Παρεπιδημούντων επεκτάθηκε στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με επιβάρυνση 0,5% επί των εσόδων. Εισπράττεται μέσω ειδικής πλατφόρμας, από όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ανεξάρτητα με το πόσα ακίνητα έχουν στην ιδιοκτησία τους ή εκμισθώνουν το κάθε φορολογικό έτος.
3 Υπάρχει όριο ανώτατης διάρκειας 60 ημερών σε κάθε βραχυχρόνια μίσθωση, το οποίο αφορά τη διάρκεια κάθε μίσθωσης ξεχωριστά. Στην περίπτωση που διατίθεται προς βραχυχρόνια μίσθωση το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών θα θεωρείται τουριστικό κατάλυμα.
4 Θεσπίστηκε το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, το οποίο επιβαρύνει και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις από 1,5 ευρώ την ημέρα. Το τέλος επιβάλλεται σε όλες τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, δηλαδή και στις περιπτώσεις που ο εκμισθωτής διαθέτει ένα ή δύο ακίνητα, ανεξάρτητα από το αν είναι ή όχι επιχείρηση. Από Μάρτιο έως Οκτώβριο φτάνει τα 10 ευρώ ημερησίως για μονοκατοικίες από 80 τ.μ. και μεγαλύτερες, ενώ 1,5 ευρώ θα μπαίνει σε όλα τα υπόλοιπα ακίνητα. Από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο είναι 4 ευρώ ημερησίως για μονοκατοικίες από 80 τ.μ. ή μεγαλύτερες και 0,5 ευρώ ημερησίως για τα υπόλοιπα ακίνητα.
5 Ακριβότερα έγιναν τα πρόστιμα για μη εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης. Μέχρι το τέλος του 2023 ήταν 5.000 ευρώ. Τώρα, ξεκινά με κατώτατο όριο τα 5.000 ευρώ και βγαίνει με βάση τα έσοδα και συγκεκριμένα, είναι το 50% των ακαθάριστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν παρανομήσεις, η εφορία παίρνει τα μισά έσοδα, εκτός και αν είχες στο έτος έσοδα λιγότερα από 10.000 ευρώ, όπου θα σου πάρει 5.000 ευρώ, δηλαδή περισσότερα από τα μισά έσοδα.
AIRBNB: Ανοδος σε έσοδα – κρατήσεις και το 2024
Ξεπέρασαν τις 130.000 οι ενεργές καταχωρήσεις ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Airbnb, καθώς η αγορά έχει μπει για τα καλά σε ρυθμούς καλοκαιριού. Με βάση τις μέχρι τώρα κρατήσεις οι πλατφόρμες καταγράφουν άνοδο της τάξης του 16% στα έσοδα ανά διαθέσιμο κατάλυμα.
«Βροχή» πέφτουν οι νέες κρατήσεις για το καλοκαίρι, η διαθεσιμότητα μειώνεται ταχύτατα και οι τιμές ανεβαίνουν σε σύγκριση με πέρυσι. Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η AirDna, η ζήτηση για τον Ιούνιο και τον Ιούλιο σημείωσε αύξηση 17% σε σύγκριση με το 2023, ενώ για τον Αύγουστο κατά 22%. Η Ελλάδα με αύξηση της ζήτησης κατά 17% καταλαμβάνει τη 14η θέση στη σχετική λίστα των 20 υπό εξέταση χωρών, αλλά την τέταρτη στη σύγκριση τιμών με αύξηση μόλις 1% φέτος και μέση τιμή στα 253 ευρώ. Περισσότερα διαθέσιμα καταλύματα το 2024, με την Αθήνα να έχει άνοδο σε όλους τους δείκτες.
Παρά τις περιοριστικές παρεμβάσεις, όλο και περισσότερα ακίνητα φαίνεται να μπαίνουν στις πλατφόρμες, με αποτέλεσμα -σύμφωνα με τα στοιχεία της AirDNA- στις αρχές Ιουνίου να υπάρχουν σχεδόν 11.919 ενεργά ακίνητα στις πλατφόρμες, περισσότερα κατά 26% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023, ενώ ο μέσος ετήσιος τζίρος στα ακίνητα φτάνει κοντά στα 21.160 ευρώ, με άνοδο 10% σε σύγκριση με το 2023. Παράλληλα η μέση τιμή για μία διανυκτέρευση είναι στα 114 ευρώ, με άνοδο της τάξης του 10%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η άνοδος της αγοράς φτάνει το 16%, που είναι ισχυρή ανάπτυξη, όμως η άνοδος του δείκτη τζίρου προς διαθέσιμα ακίνητα (RevPAR) φτάνει το +4%, στα 66 ευρώ. Ακριβότερα σε σύγκριση με πέρυσι τα ελληνικά νησιά, που δείχνουν ότι και φέτος θα πρωταγωνιστήσουν στη θερινή τουριστική περίοδο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η συγκράτηση στις κρατήσεις για Μύκονο και Σαντορίνη, με μείωση στις πληρότητες κατά 4,5% στη Μύκονο και κατά 6% στη Σαντορίνη, σε σύγκριση με το 2023, όμως την ίδια ώρα, οι τιμές συνεχίζουν να σκαρφαλώνουν, 11% και 10%, αντιστοίχως. Διαφορετική είναι η εικόνα στα υπόλοιπα νησιά, καθώς το ζωηρό ενδιαφέρον φαίνεται να δικαιολογεί την αύξηση των διαθέσιμων καταλυμάτων.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗΣ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ 2022-2024
ΓΙΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ | ΤΙΜΗ ΕΥΡΩ/ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ | |||
ΠΕΡΙΟΧΗ |
2022 | 2024* | ||
ΕΛΑΧΙΣΤΗ | ΑΝΩΤΕΡΗ | ΕΛΑΧΙΣΤΗ | ΑΝΩΤΕΡΗ | |
Κουκάκι | 56 | 337 | 61 | 365 |
Θησείο | 74 | 195 | 53 | 326 |
Πλάκα | 88 | 282 | 98 | 989 |
Κολωνάκι | 68 | 250 | 80 | 664 |
Σύνταγμα | 100 | 220 | 126 | 337 |
Παγκράτι | 65 | 190 | 74 | 613 |
Κυψέλη | 35 | 120 | 35 | 343 |
Αμπελόκηποι | 34 | 179 | 42 | 348 |
Δάφνη | 41 | 140 | 63 | 184 |
Ν. Κόσμος | 50 | 120 | 57 | 264 |
Γλυφάδα | 110 | 280 | 80 | 652 |
Καλλιθέα | 80 | 130 | 67 | 271 |
Πειραιάς | 50 | 124 | 62 | 458 |
Πηγή: Στοιχεία αγγελιών, διαθέσιμες καταχωρήσεις 04.05.2022 και 03.06.2024 (*διαθεσιμότητες Ιουλίου)
ΤΙΜΕΣ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗΣ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ 2024 ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ
ΓΙΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ | ΤΙΜΗ ΕΥΡΩ/ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ | |
ΠΕΡΙΟΧΗ |
2024 | |
ΕΛΑΧΙΣΤΗ | ΑΝΩΤΕΡΗ | |
Ηράκλειο | 46 | 725 |
Ρέθυμνο | 41 | 431 |
Χανιά | 41 | 964 |
Θάσος | 63 | 347 |
Κέρκυρα | 52 | 940 |
Κεφαλλονιά | 41 | 921 |
Λευκάδα | 53 | 687 |
Κύθνος | 94 | 342 |
Νάξος | 59 | 953 |
Πάρος | 69 | 846 |
Σαντορίνη | 88 | 979 |
Μύκονος | 128 | 1.513 |
Σίφνος | 61 | 900 |
Τήνος | 59 | 457 |
Πηγή: Στοιχεία αγγελιών, διαθέσιμες καταχωρήσεις 03.06.2024 (διαθεσιμότητες Ιουλίου)
ΤΙΜΕΣ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗΣ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ 2024 ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΓΙΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ | ΤΙΜΗ ΕΥΡΩ/ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ | |
ΠΕΡΙΟΧΗ |
2024 | |
ΕΛΑΧΙΣΤΗ | ΑΝΩΤΕΡΗ | |
Βόλος | 59 | 469 |
Ηγουμενίτσα | 59 | 147 |
Πάργα | 71 | 388 |
Καλαμάτα | 46 | 276 |
Κατερίνη | 53 | 276 |
Πύργος | 47 | 235 |
Χαλκιδική | 55 | 529 |
Ξυλόκαστρο | 40 | 285 |
Ναύπλιο | 36 | 316 |
Ερμιόνη | 41 | 463 |
Κάρυστος | 63 | 376 |
Ιτέα | 45 | 412 |
Πηγή: Στοιχεία αγγελιών, διαθέσιμες καταχωρήσεις 03.06.2024 (διαθεσιμότητες Ιουλίου)
ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ AIRBNB ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΑΘΗΝΑ |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗΝ AIRBNB | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2024 | |
Εξάρχεια – Νεάπολη -Μουσείο | 576 | 653 | 438 | 308 | 712 |
Κουκάκι – Μακρυγιάννη | 570 | 660 | 482 | 467 | 686 |
Νέος Κόσμος | 422 | 572 | 362 | 376 | 680 |
Παγκράτι | 320 | 411 | 202 | 162 | 512 |
Ακρόπολη | 265 | 307 | 179 | 172 | 318 |
Αμπελόκηποι | 265 | 289 | 177 | 169 | 235 |
Κολωνάκι | 260 | 332 | 179 | 162 | 168 |
Θησείο | 216 | 253 | 150 | 153 | 143 |
Κεραμεικός | 178 | 207 | 131 | 149 | 156 |
Πηγή: Ιστορικά στοιχεία Airbnb *Για το 2024 στοιχεία αγγελιών, διαθέσιμες καταχωρήσεις 03.06.2024 (διαθεσιμότητες Ιουλίου)
ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΙΟΥ: «Δεν θα δεχθούμε κανέναν επιπλέον περιορισμό…»
«Εμείς δεν θα δεχθούμε κανέναν επιπλέον περιορισμό στο τι θα κάνουμε με την περιουσία μας», ξεκαθαρίζει ο Ανδρέας Χίου, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαχειριστών Ακινήτων (ΠΑΣΥΔΑ).
Οταν το 2010 εμφανίστηκε το φαινόμενο Airbnb στην Ελλάδα, όλοι ήταν σκεπτικοί για το αν θα μπορούσε να επικρατήσει σαν μοντέλο. Υστερα από 14 χρόνια και με την αλματώδη ανάπτυξη του κλάδου να συνεχίζεται, η κυβέρνηση εξετάζει νέο φάκελο παρεμβάσεων, με στόχο να τον περιορίσει.
Ανησυχία
Για πολλούς η δέσμευση ακινήτων στις βραχυχρόνιες μισθώσεις φέρει ευθύνη για την έλλειψη ακινήτων, που έχει εκτοξεύσει το κόστος αγοράς ή ενοικίασης μιας κατοικίας. Οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων διαφωνούν. Ο Σύλλογος είναι ο μεγαλύτερος του κλάδου, με περισσότερα από 7.500 μέλη, τα οποία φαίνεται να ανησυχούν για τις αλλαγές που φαίνεται να ετοιμάζει η κυβέρνηση. Τονίζει ότι η εξίσωση είναι δύσκολη για τις αλλαγές στη βραχυχρόνια μίσθωση και δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις, τουλάχιστον όχι στην κατεύθυνση που κοιτάει η κυβέρνηση.
Οπως εξήγησε: «Ας πάμε με τα νούμερα. Το 55% των κλινών του ελληνικού τουρισμού το έχει η βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ τα ξενοδοχεία έχουν μόνο το 45%. Βλέπετε ότι τον περισσότερο τουρισμό στην Ελλάδα τον φέρνει η βραχυχρόνια μίσθωση. Δεν έχει αλλάξει, όμως, κάτι στα ξενοδοχεία που λειτουργούν με πληρότητες στο 95%. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι επειδή τα ξενοδοχεία είναι γεμάτα, αν περιορίσουμε τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, θα διώξουμε τον κόσμο που θέλει να έρθει στην Ελλάδα. Είναι σαν να λέμε ότι “δεν έχουμε άλλα δωμάτια να σας φιλοξενήσουμε” και οι τουρίστες θα πηγαίνουν αλλού. Εχουμε πολλούς ανταγωνιστές που βρίσκονται σε άνοδο, δίπλα μας είναι η φθηνότερη Τουρκία, η Αλβανία, η Αίγυπτος και η Ιταλία. Από αυτές τις παρεμβάσεις που ακούγονται, θα χάσει, κυρίως, το κράτος, που θα έχει μειωμένα έσοδα».
«Πίεση»
Τον ρωτήσαμε για το πρόβλημα στέγασης που υπάρχει στην Ελλάδα, που είναι και ο λόγος που προτάσσει η κυβέρνηση για τις αλλαγές που ετοιμάζει. Οπως είπε, «δεν έχει να κάνει με ακριβά ή φθηνά ενοίκια. Ολο αυτό ξεκινά από την πίεση των ξενοδόχων, οι οποίοι θα είναι οι μόνοι ωφελημένοι από τη μείωση των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Εμείς έχουμε αποδείξει το αντίθετο. Δεν έχει ούτε ελάχιστο ποσοστό ευθύνης η βραχυχρόνια για το στεγαστικό. Η Αθήνα έχει 12.000 ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ παράλληλα έχει 120.000 κλειστά διαμερίσματα. Βλέπετε την τεράστια διαφορά; Η βραχυχρόνια είναι μόλις το 2,1% από το σύνολο των διαμερισμάτων της Αθήνας που είναι προς μίσθωση. Σχεδόν το 98% είναι ελεύθερα προς μακροχρόνια ενοικίαση».
Αρα, σύμφωνα με τον ΠΑΣΥΔΑ, το να επιστρέψουν τα ακίνητα της βραχυχρόνιας στην αγορά της μακροχρόνιας μίσθωσης θα είναι σταγόνα στον ωκεανό του προβλήματος. Από την άλλη πλευρά, κάθε παραπάνω σπίτι αυξάνει την προσφορά και βοηθάει στο να πέσουν οι τιμές. Ομως, όπως μας εξήγησε, ούτε αυτό είναι όπως παρουσιάζεται. Συγκεκριμένα, τόνισε: «Από τα 12.000 ακίνητα που βρίσκονται στη βραχυχρόνια αγορά της Αθήνας, ήδη είδαμε κάποια να αποσύρονται μετά τα πρόσθετα φορολογικά βάρη. Ενα ακίνητο στη βραχυχρόνια, για να είναι ανταγωνιστικό, έχει ανακαινιστεί, είναι πλήρως επιπλωμένο και άψογο με κάθε τρόπο. Αν το βγάλω από τη βραχυχρόνια και το βάλω στη μακροχρόνια, υπάρχει περίπτωση να είναι φθηνότερο; Θα είναι στο ακριβότερο άκρο των τιμών της αγοράς, δεν θα έχει καμία σχέση με τον μέσο όρο, και μάλιστα θα τραβήξει τις τιμές ανοδικά. Οι παρεμβάσεις θα επιδεινώσουν το πρόβλημα, αντί να το λύσουν».
Κινδυνεύουν άλλα 45 επαγγέλματα-δορυφόροι
Πέρα από την απώλεια εσόδων για το κράτος, τον κίνδυνο για ζημιά στον τουρισμό και της ανόδου των τιμών στα ενοίκια της μακροχρόνιας, σύμφωνα με τον κ. Χίου, οι παρεμβάσεις μπορεί να έχουν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το λουκέτο σε πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα 45 επαγγέλματα-δορυφόρους της βραχυχρόνιας. Οπως εξηγεί, «με τη βραχυχρόνια μίσθωση ασχολούνται άλλες 45 συνολικά δραστηριότητες. Περιορίζοντας κάποια ακίνητα, θα κλείσουν δίπλα τους εστιατόρια, καφέ, μίνι μάρκετ, θα χάσουν τη δουλειά τους καθαρίστριες, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι και όλοι οι επαγγελματίες που δουλεύουν δίπλα από τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα».
πηγή: eleftherostypos.gr