Τι αλλάζει στα σούπερ μάρκετ με τις προσφορές 1+1

Στα σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σταδιακά μειώσεις τιμών που φτάνουν έως και το 15% σε συνολικά 123 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, με την προσδοκία ότι ο αριθμός αυτών των προϊόντων θα αυξηθεί σε περίπου 600 το προσεχές διάστημα. Παράλληλα, το Υπουργείο Ανάπτυξης συνεχίζει να διατηρεί ανοιχτή την επικοινωνία με τις επιχειρήσεις για τη ρύθμιση των τιμών και την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Αξιοσημείωτο είναι πως κάποια έκτακτα μέτρα αναμένεται να διατηρηθούν και το 2025 για τη σταθερότητα της αγοράς. Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, δήλωσε την πρόθεσή του να παραταθεί και για το 2025 το ανώτατο όριο κέρδους στα βασικά αγαθά, παρόλο που έχει παραδεχτεί ότι ο νόμος αυτός είναι αυστηρός. Παρ’ όλα αυτά, διευκρίνισε πως, αν ο πληθωρισμός φτάσει σε μηδενικά επίπεδα, το μέτρο θα αποσυρθεί. «Αν ο πληθωρισμός παραμείνει στα χαμηλότερα επίπεδα των καλοκαιρινών μηνών, τότε ενδέχεται να μην είναι απαραίτητο. Ωστόσο, με τα υπάρχοντα δεδομένα, το μέτρο θα ισχύει και μετά την 31η Δεκεμβρίου», ανέφερε ο υπουργός.

Στα μέτρα που θα διατηρηθούν, όπως φαίνεται, είναι και το καλάθι του νοικοκυριού. Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο αυτό το Νοέμβριο θα κλείσει 2 χρόνια εφαρμογής και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σκέφτεται να το διατηρήσει διότι το θεωρεί λειτουργικό, εφόσον δεν έχει κάποιο κόστος για το κράτος ή για τις επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει, όσο πλησιάζουμε στις γιορτές, ότι ανάλογα με την κατάσταση της αγοράς, θα υπάρξει, για ακόμη μία χρονιά, και καλάθι των Χριστουγέννων.

Ειδικά για τον πληθωρισμό τροφίμων, όπως έχει πει ο υπουργός, “τα πάμε σχετικά καλά αλλά θα το παλεύουμε συνέχεια”.

Στο μικροσκόπιο προσφορές και παραπλανητικές διαφημίσεις

Γενικότερα όμως, πέρα από τα έκτακτα μέτρα, με σκοπό, να εκλείψουν παγίδες στην τιμολόγηση και ο καταναλωτής να έχει την επιλογή της, πραγματικά, φθηνότερης τιμής, έχουν τεθεί στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης τα συστήματα προσφορών και παραπλανητικών διαφημίσεων, η τήρηση της νομοθεσίας σχετικά με την υποχρεωτική εξόφληση προμηθευτών από τα σούπερ μάρκετ, η θέση των προϊόντων στο ράφι αλλά και όλη η αλυσίδα εφοδιασμού. Όπως έχει πει ο υπουργός, βρίσκεται σε συζητήσεις με τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων με ορίζοντα επίλυσης των θεμάτων μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, για τις προσφορές, τα δύο βασικά σενάρια συζητήσεων είναι, να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, δηλαδή να μην ισχύει ταυτόχρονα το 1+1 δώρο και το 50%, ή στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν γίνονται ταυτόχρονες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους.

Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος: “στις αρχές του 2025 οι καταναλωτές θα δουν τα αποτελέσματα αυτής της, δυναμικά, εξελικτικής διαδικασίας που ακολουθεί το υπουργείο για την ριζική ανατροπή, πρακτικών που χρησιμοποιούν επί δεκαετίες οι επιχειρήσεις”. “Βρισκόμαστε κοντά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας που φαίνεται ότι επιτυγχάνει σημαντικές αλλαγές, μόνιμου χαρακτήρα” συμπληρώνει ο ίδιος.

Όπως σημειώνει ο γενικός γραμματέας, δεν είναι απαραίτητο να παρεμβαίνει, πάντα, νομοθετικά η κυβέρνηση. “Όταν χρειάζεται, νομοθετεί και λαμβάνει έκτακτα μέτρα αλλά ταυτόχρονα με τα έκτακτα μέτρα, ασχολείται και με τη επίλυση προβλημάτων που πρέπει να αντιμετωπιστούν στη ρίζα τους. Οι όποιες στρεβλώσεις δεν χρειάζονται πάντα νομοθετική ρύθμιση. Πολλές φορές υπάρχει πλαίσιο και χρειάζεται ενημέρωση, συνεργασία, συστάσεις, οδηγίες αλλά και διοικητικά μέτρα.

“Δεν θα σταματήσω να ασκώ πίεση” επαναλαμβάνει, συχνά ο κ. Θεοδωρικάκος, και σε αυτό το πλαίσιο την προσεχή Τετάρτη θα παρακολουθήσει την πρώτη συνεδρίαση του νέου Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής του υπουργείου Ανάπτυξης. Ο κ.Θεοδωρικάκος είναι ο αρμόδιος υπουργός για τον συντονισμό όλων των υπηρεσιών, οργάνων και ενεργειών για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παρακολούθηση του δικτύου εφοδιασμού της χώρας.

Υπενθυμίζεται ότι και στο επίπεδο των ελέγχων θα υπάρξουν εξελίξεις καθώς συνεχίζεται από τη ΔΙΜΕΑ ο έλεγχος σε 26 μεγάλες εταιρείες – κατά προτεραιότητα στις πολυεθνικές, όπου έχουν παρατηρηθεί διαφορές τιμών σε διάφορες χώρες- και σε 2.500 κωδικούς αλλά επειδή ο έλεγχος των τιμών γίνεται κωδικό – κωδικό, απαιτείται χρόνος. Παράλληλα, συνεχίζεται η προσπάθεια για την στελέχωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ΔΙΜΕΑ, αλλά και του Συνήγορου του Καταναλωτή, για την παροχή της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής αυτών των υπηρεσιών, ενώ θα ενδυναμωθεί και ο ρόλος του e-Katanalotis.