Τι «αποκαλύφθηκε» στα σούπερ μάρκετ – Το τρικ με τις τιμές και το παράδειγμα της ΦΑΓΕ

Η γαλακτοβιομηχανία ΦΑΓΕ, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του Capital.gr, προχώρησε σε μείωση των διαθέσιμων ποσοτήτων γιαουρτιού, περιορίζοντας τα τεμάχια στις πολυσυσκευασίες 2+1 δώρο, οι οποίες πλέον θα διατίθενται σε συσκευασίες δύο τεμαχίων.

Αυτή η κίνηση έρχεται σε μια περίοδο όπου η κυβέρνηση ασκεί πιέσεις στη βιομηχανία και τα σούπερ μάρκετ για αλλαγές στην πολιτική των προσφορών. Η ΦΑΓΕ είναι η πρώτη εταιρεία που προχωρά σε μια τέτοια ενέργεια, αλλά αναμένεται ότι και άλλες εταιρείες θα ακολουθήσουν, λόγω των κυβερνητικών πιέσεων και της ανάγκης για μείωση των τιμών. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν πρόκειται για πραγματική μείωση τιμής, καθώς η μείωση συνοδεύεται και από μικρότερο περιεχόμενο.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα capital.gr, με βάση τον νέο τιμοκατάλογο που έστειλε σε συνεργαζόμενες αλυσίδες σούπερ μάρκετ η ΦΑΓΕ και υπογράφεται από τη διεύθυνση πωλήσεων της εταιρείας προκύπτει ότι το γιαούρτι ΦΑΓΕ Total με μέλι σε συσκευασία 2 τεμαχίων των 150 γραμμαρίων πωλείται σε τιμή χονδρικής (άνευ ΦΠΑ) στα 2 ευρώ, ενώ προηγουμένως η συσκευασία των 2+1 γιαουρτιών (το ένα δώρο), πωλούνταν στα 2,60 ευρώ σε τιμή χονδρικής προς τα σούπερ μάρκετ. Έτσι, αυτό που προκύπτει πλέον είναι ότι η ΦΑΓΕ από εκεί που στη συσκευασία 2+1 θεωρητικά κοστολογούσε το γιαούρτι με μέλι στα 0,86 ευρώ το τεμάχιο, πλέον το κοστολογεί στο 1 ευρώ το τεμάχιο στη συσκευασία των 2Χ150 γραμμαρίων που φέρνει στην αγορά.

Με αυτόν τον τρόπο αφενός πουλάει ακριβότερα ανά τεμάχιο, αφετέρου μπορεί να πουλάει φθηνότερα την συσκευασία των δύο σε σύγκριση με εκείνη των τριών, ωστόσο η τιμή ανά μονάδα είναι υψηλότερη. Επομένως σε μία περίοδο που γίνεται μεγάλη συζήτηση για το ύψος των τιμών, η ΦΑΓΕ προβαίνει σε ανατίμηση με όχημα τη μείωση του περιεχομένου στην πολυσυσκευασία.
Συγκρίνοντας τις νέες με τις παλιές τιμές στα γιαούρτια
Play Video

Παραθέτουμε ενδεικτικά στη συνέχεια τις τιμές για όλα τα γιαούρτια που πλέον γίνονται 2Χ150 και για λόγους σύγκρισης τις τιμές που είχαν μέχρι πρότινος οι συσκευασίες 2+1 δώρο.

Στο στόχαστρο η εμπορική πολιτική για τις προσφορές στα ράφια

Την ίδια περίοδο πάντως, έντονες είναι οι πιέσεις από πλευράς της κυβέρνησης για την αλλαγή εμπορικής πολιτικής τόσο από τις αλυσίδες όσο και από τους προμηθευτές με σκοπό να εφαρμοστεί ο Κώδικας Δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης της τιμής – ιδίως σε προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες, προκειμένου να αποφευχθεί η παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού. Στις 3 Σεπτεμβρίου δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ που ορίζει τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας σε υπουργική απόφαση που υπογράφει ο Τάκης Θεοδωρικάκος και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον νόμο 2251 του 1994 με αντικείμενο την “Προστασία των καταναλωτών”.

Τα σούπερ μάρκετ – αλλά και το σύνολο των επιχειρήσεων λιανικής – καλούνται να αλλάξουν τον τρόπο που πραγματοποιούν και παρουσιάζουν τις προσφορές στα ράφια τους και αυτό είναι που επιδιώκει να πετύχει η κυβέρνηση στην κατεύθυνση μείωσης του πληθωρισμού. Σε αυτή την κατεύθυνση οι πιέσεις έχουν να κάνουν με την αλλαγή του μοντέλου προσφοράς 2+1 ή 1+1 στα ράφια και την παράλληλη πώληση του προϊόντος που βρίσκεται σε πολυσυσκευασία και ως μεμονωμένο προϊόν. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα καλείται να ακολουθήσει τον δρόμο στον οποίο ήδη οδεύουν και άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπου για παράδειγμα από εκεί που η αγορά κινείται με υψηλούς τιμοκαταλόγους,πραγματοποιώντας στη συνέχεια εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες, θα κληθεί να μειώσει τους τιμοκαταλόγους και να πραγματοποιεί μικρότερες προσφορές.

Στο στόχαστρο τίθενται κατά κύριο λόγο οι πολυεθνικές εταιρείες, λόγω του γενικότερου θορύβου που έχει προκληθεί αναφορικά με τον τρόπο που τιμολογούν τα προϊόντα τους αλλά και το σύνολο της αγοράς.