Χρέη στο ρεύμα: Στους πόσους απλήρωτους λογαριασμούς μπλοκάρεται η αλλαγή παρόχου

Νέο πλαίσιο και αυστηρότερα μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου των «ενεργειακών τουριστών» αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το προσεχές διάστημα. Στόχος είναι να περιοριστούν οι απλήρωτοι λογαριασμοί που συσσωρεύουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, δημιουργώντας σοβαρά οικονομικά προβλήματα στην αγορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ, πρώην ΡΑΕ), μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας ανήλθε σε 2,42 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι οφειλές αυτές αφορούν τόσο υφιστάμενους όσο και παλαιούς πελάτες, καλύπτοντας όλες τις κατηγορίες καταναλωτών (Υψηλή, Μέση και Χαμηλή Τάση).

Περιορισμοί στην αλλαγή παρόχου

Βάσει της εισήγησης της ΡΑΑΕΥ προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προβλέπεται ότι ένα νοικοκυριό δεν θα μπορεί να αλλάξει πάροχο σε περίπτωση που ο τρέχων προμηθευτής έχει ήδη προχωρήσει σε εντολή απενεργοποίησης του μετρητή του λόγω ανεξόφλητων οφειλών. Επιπλέον, η δυνατότητα αλλαγής παρόχου θα αποκλείεται για όσους καταναλωτές έχουν χαρακτηριστεί ως «μη αξιόπιστοι» από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές μέσα από το σύστημα «Debt Flagging».

Αυτό σημαίνει ότι, εάν ένας καταναλωτής έχει αφήσει ληξιπρόθεσμες και μη διακανονισμένες οφειλές σε δύο παλαιότερους παρόχους, οι οποίοι τον έχουν «κοκκινίσει» στο σύστημα, και παράλληλα έχει ανεξόφλητες οφειλές και στον τρέχοντα πάροχο, τότε θα μπλοκάρεται η δυνατότητά του να μεταφερθεί σε νέο πάροχο. Ο μηχανισμός αυτός αποσκοπεί στην προστασία των παρόχων από κακόβουλες πρακτικές μετακίνησης πελατών που αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους.

Δυνατότητα διακανονισμού

Οι νέοι κανονισμοί προβλέπουν ότι οι προμηθευτές υποχρεούνται να παρέχουν στους πελάτες τη δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών τους μέσω δόσεων. Η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 20 ημέρες (ή 25 ημέρες για έγχαρτους λογαριασμούς). Εάν παρέλθει αυτό το διάστημα, το ληξιπρόθεσμο ποσό, μαζί με τους τόκους υπερημερίας, θα αναγράφεται σε εμφανές σημείο στον επόμενο λογαριασμό.

Εάν ο πελάτης δεν ανταποκριθεί ούτε στη δεύτερη προθεσμία, ο πάροχος οφείλει να επικοινωνήσει μαζί του εντός πέντε ημερών, προτείνοντάς του μια λύση διακανονισμού. Ο πελάτης θα έχει επίσης πέντε ημέρες για να αποδεχθεί ή να απορρίψει την πρόταση αυτή.

Ενέργειες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης

Εάν ο καταναλωτής δεν αποδεχθεί την πρόταση διακανονισμού ή παραβιάσει τους όρους της, ο πάροχος έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του διαχειριστή. Παράλληλα, μπορεί να υποβάλει εντολή για την απενεργοποίηση του μετρητή λόγω ανεξόφλητης οφειλής. Εάν η οφειλή δεν εξοφληθεί εντός δέκα ημερών από την απενεργοποίηση, ο πάροχος έχει δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας και να δηλώσει παύση εκπροσώπησης στον ΔΕΔΔΗΕ.

Το νέο πλαίσιο στοχεύει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας της αγοράς ενέργειας, αποτρέποντας πρακτικές που επιβαρύνουν τους προμηθευτές και εντέλει τους συνεπείς καταναλωτές.

Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ