Το ζήτημα της επικείμενης αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, λόγω της υποχρεωτικής χρήσης ακριβότερου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (MGO), έχει προκαλέσει έντονο διάλογο ανάμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας, τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.
Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο, καταβάλλει προσπάθειες για να μετριάσει την επιβάρυνση των επιβατών, ενώ οι ακτοπλόοι προτείνουν εναλλακτικές λύσεις για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους.
Α αντίκτυπος της χρήσης νέου καυσίμου στην τιμή του εισιτηρίου
Το MGO (Marine Gas Oil) αποτελεί ένα εξευγενισμένο ναυτιλιακό καύσιμο που συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων, όπως ορίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Αν και είναι πιο καθαρό από το παραδοσιακό βαρύ μαζούτ (HFO), το κόστος του είναι σημαντικά υψηλότερο. Παράλληλα, η χρήση του εφαρμόζεται ήδη στα ταχύπλοα πλοία, ενώ δεν επηρεάζει όλα τα δρομολόγια, καθώς κάποια πλοία σε μικρότερες αποστάσεις δεν χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο καύσιμο.
Πηγές από το Υπουργείο Ναυτιλίας σημειώνουν ότι οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το 2023 σε σχέση με το 2022 ήταν οριακές, με μέση αύξηση 1,1%. Ωστόσο, η ανάγκη συμμόρφωσης με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω ανατιμήσεις, ιδίως από την 1η Μαΐου. Το Υπουργείο συνεργάζεται στενά με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να διασφαλίσει ότι δεν γίνεται κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από συγκεκριμένες εταιρείες.
Κυβερνητικές ενέργειες και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, έχει δηλώσει ότι η κυβέρνηση εξετάζει μέτρα για να περιορίσει την επιβάρυνση στους επιβάτες. Ένα από τα θέματα που τέθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι η επιστροφή των εσόδων από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων (ETS) στον ναυτιλιακό κλάδο, ώστε να στηριχθεί η μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απάντησε ότι η διαχείριση των εσόδων είναι αρμοδιότητα των κρατών-μελών, γεγονός που καθιστά αναγκαία τη συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας.
Ο κ. Στυλιανίδης εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα βρεθούν εσωτερικές και διεθνείς συμμαχίες για τη στήριξη της ακτοπλοΐας, ειδικά ενόψει της θερινής περιόδου, όπου η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα.
Προτάσεις των ακτοπλόων για την αντιμετώπιση του κόστους
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για τη διαχείριση του αυξημένου κόστους. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, το κράτος θα μπορούσε να επιδοτήσει τη διαφορά κόστους μεταξύ του MGO και του φθηνότερου καυσίμου VLFO. Εναλλακτικά, προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα οχήματα, από το 24% στο 13%.
Η μείωση του ΦΠΑ θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά για την κίνηση, ενώ το κράτος θα μπορούσε να ελέγξει την εφαρμογή της μείωσης μέσω ενός παρατηρητηρίου τιμών. Ο κ. Θεοδωράτος τόνισε ότι το κόστος καυσίμου αποτελεί το 47% του συνολικού λειτουργικού κόστους ενός πλοίου, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη για κρατική παρέμβαση στις άγονες γραμμές μέσω του κρατικού ναυλολογίου.
Προοπτικές για το μέλλον
Η εφαρμογή του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεγάλων αποστάσεων, όπως αυτές μεταξύ Πάτρας και Ιταλίας, αλλά και στα νησιά με μεγάλο πληθυσμό, δημιουργεί νέες προκλήσεις για τον κλάδο. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ενώ η κυβέρνηση αναζητά λύσεις για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των μεταφορών και την προστασία των επιβατών από υπερβολικές αυξήσεις.
Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία είναι αναγκαία, αλλά απαιτεί στρατηγικές παρεμβάσεις για τη στήριξη του κλάδου και την εξισορρόπηση των οικονομικών επιπτώσεων. Η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων κρίνεται απαραίτητη για τη διατήρηση προσιτών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ενώ η ενίσχυση των μέτρων διαφάνειας και ανταγωνισμού θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαχείριση των προκλήσεων.
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ