ΣΟΚ για όσους έχουν νοικιάσει Airbnb – Τους ψάχνει η Εφορία

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει βάλει στο στόχαστρο τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb, ξεκινώντας ελέγχους που φτάνουν πίσω στα φορολογικά έτη 2020 και 2021. Σκοπός είναι να αποκαλυφθούν περιπτώσεις φοροδιαφυγής από όσους νοίκιασαν ακίνητα μέσω ψηφιακών πλατφορμών χωρίς να δηλώσουν τα σχετικά έσοδα.

Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εστιάζουν κυρίως σε περιπτώσεις μισθώσεων που πραγματοποιήθηκαν μέσω δημοφιλών ιστοσελίδων όπως η Airbnb και η Booking. Οι διασταυρώσεις γίνονται με βάση τραπεζικές καταθέσεις, ηλεκτρονικά ίχνη από τις πλατφόρμες, κατανάλωση ρεύματος και τις υποβληθείσες φορολογικές δηλώσεις.

Τα πρώτα ευρήματα δείχνουν μεγάλο κενό

Μόνο για το 2024, η ΑΑΔΕ εντόπισε 593 ΑΦΜ που απέκρυψαν ποσά συνολικού ύψους 8,9 εκατομμυρίων ευρώ. Οι αρχές εκτιμούν ότι πρόκειται για την κορυφή του παγόβουνου, καθώς τα αδήλωτα ποσά ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια. Οι αρχές εστιάζουν και σε περιπτώσεις όπου οι ιδιοκτήτες ίσως να μη γνώριζαν πλήρως τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, ιδιαίτερα αν πρόκειται για ερασιτεχνικές ή περιστασιακές μισθώσεις.

Τσουχτερά πρόστιμα για όσους παραβιάζουν τη νομοθεσία

Οι παραβάσεις στις βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν συγχωρούνται εύκολα: η μη εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων της ΑΑΔΕ επισύρει πρόστιμο ίσο με το 50% των ακαθάριστων εσόδων, με ελάχιστο όριο τα 5.000 ευρώ. Αν δεν έχει υποβληθεί δήλωση ή είναι ανακριβής, τότε το πρόστιμο διπλασιάζεται και φτάνει στο ύψος δύο μισθωμάτων για το χρονικό διάστημα που δεν δηλώθηκε. Ακόμη και οι εκπρόθεσμες δηλώσεις τιμωρούνται με 100 ευρώ.

Επιπλέον, υπεύθυνος για τις δηλώσεις είναι ο διαχειριστής του ακινήτου ή, εάν αυτός δεν εντοπιστεί, ο ιδιοκτήτης.

Χιλιάδες ακίνητα «φαντάσματα» στο μικροσκόπιο

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες ακίνητα που δηλώνονται ως κενά, ενώ ενδέχεται να χρησιμοποιούνται ή να νοικιάζονται χωρίς να καταγράφονται. Ενδεικτικά: 255.300 στην Αττική, 229.600 στη Βόρεια Ελλάδα, 180.900 στην Κεντρική και 126.000 σε νησιά και την Κρήτη.

Η ΑΑΔΕ προχωρά σε διασταυρώσεις και με βάση την κατανάλωση ρεύματος από τον ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να αποκαλύψει τυχόν πραγματική χρήση των δήθεν «κενών» ακινήτων.

Τραπεζική υποχρέωση για όλα τα ενοίκια από το 2026

Από την 1η Ιανουαρίου 2026 σχεδιάζεται η καθιέρωση της υποχρεωτικής πληρωμής όλων των ενοικίων μέσω τραπεζικού συστήματος – ανεξαρτήτως αν πρόκειται για κύρια κατοικία, εξοχική ή φοιτητική. Το μέτρο αυτό στοχεύει στη μείωση της φοροδιαφυγής, όπως συμβαίνει ήδη στις επαγγελματικές μισθώσεις.

Τα συνολικά εισοδήματα από ενοίκια στην Ελλάδα ξεπερνούν τα 8,5 δισ. ευρώ, όμως οι περισσότερες δηλώσεις εσόδων είναι κάτω των 10.000 ευρώ ετησίως, κάτι που εντείνει τις υποψίες για συστηματική υποδήλωση.

Ακίνητα με κληρονόμους και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Η φοροτεχνικός Αθανασία Τσολάκη επισήμανε πως δεν λείπουν και περιπτώσεις όπου οι συνιδιοκτήτες είναι πολλοί, διασκορπισμένοι στο εξωτερικό ή χωρίς μεταξύ τους συμφωνία. Συχνά πρόκειται για παλιά ή εγκαταλελειμμένα ακίνητα που απαιτούν σημαντικές επενδύσεις για να καταστούν λειτουργικά. Ωστόσο, ακόμα και αυτά ελέγχονται, καθώς ενδέχεται να δηλώνονται ψευδώς ως μη χρησιμοποιούμενα.

Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ