Ριζικές αλλαγές στο σύστηµα εξέτασης και απόκτησης άδειας οδήγησης, πριν καλά καλά εφαρµοστεί το ισχύον, ετοιµάζει το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο σε πρώτη φάση βάζει στον… πάγο για χρονικό διάστηµα τουλάχιστον έξι µηνών -αλλά πρακτικά για πολύ περισσότερο- τον τελευταίο νόµο, επαναφέροντας το προηγούµενο σύστηµα µε κατεπείγουσα τροπολογία που θα συµπεριληφθεί στο φορολογικό νοµοσχέδιο.
Οπως επισηµαίνει στο «Εθνος» ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, η κίνηση αυτή έχει στόχο τη λήξη της «οµηρείας» περισσότερων από 100.000 οδηγών και υποψήφιων οδηγών που αναµένουν να εξεταστούν, καθώς η διενέργεια εξετάσεων έχει «παγώσει» εδώ και µήνες. Το κατ’ ελάχιστον εξάµηνο «µπλόκο» στο νοµοθέτηµα θα συµπαρασύρει την πρόβλεψη για δυνατότητα συνοδευόµενης οδήγησης από τα 17 χρόνια, η οποία πιθανώς δεν θα επανέλθει µε τον επόµενο νόµο.
Παράλληλα δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόµα τι θα γίνει µε την αύξηση των παραβόλων κατά 50%, από τα 10 στα 15 ευρώ που προέβλεπε ο υπό αναστολή νόµος. Σύµφωνα µε τον κ. Κεφαλογιάννη, εξετάζεται και το ενδεχόµενο µείωσης των παραβόλων, δεδοµένου ότι ένα τµήµα τους θα κάλυπτε την ασφάλιση των εξεταζόµενων, οι οποίοι θα εξετάζονταν χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή στο όχηµα.
Οι εκπαιδευτές
Ωστόσο, οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόµα. Πάντως, η αναστολή του νόµου θα επανατοποθετήσει τους εκπαιδευτές εντός της καµπίνας του οχήµατος εξέτασης και ως εκ τούτου δεν θα είναι απαραίτητη η πρόβλεψη επιπλέον ποσού. Αλλωστε και στο νοµοσχέδιο που θα καταρτιστεί τους προσεχείς µήνες αναµένεται να προβλέπεται η παρουσία των εκπαιδευτών, ειδικά για το διάστηµα µέχρι τη δηµιουργία ειδικών πιστών ή ελεγχόµενων και αποκλεισµένων από την Τροχαία περιοχών διενέργειας πρακτικών εξετάσεων.
Γεγονός είναι ότι η ηγεσία του υπουργείου θα επανεξετάσει άρθρο άρθρο τον νόµο, έχοντας ήδη ξεκινήσει να δέχεται εισηγήσεις από τις αρµόδιες Διευθύνσεις, ενώ το νοµοσχέδιο που θα καταρτιστεί µάλλον δεν θα θυµίζει και πολύ τον υφιστάµενο νόµο. Βάσει των πρώτων στοιχείων, προς κατάργηση βαίνει και η υποχρεωτική επανεξέταση των ηλικιωµένων οδηγών προκειµένου να ανανεώσουν την ισχύ των διπλωµάτων τους, κάτι το οποίο θα γίνει πιθανώς µε δεύτερη τροπολογία στη Βουλή.
Η νέα ηγεσία του υπουργείου αναµένεται να διατηρήσει τη ρύθµιση για ύπαρξη κάµερας στα οχήµατα διενέργειας εξετάσεων, αλλά κατά πάσα πιθανότητα χωρίς την πρόβλεψη για µετάδοση της εξέτασης σε πραγµατικό χρόνο: «Είναι απαραίτητο να επιλυθούν και ζητήµατα ως προς το αν θα πρέπει να είναι θολωµένη η εικόνα του δρόµου, ώστε να µην αναγνωρίζονται άλλοι διερχόµενοι οδηγοί για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδοµένων» σηµειώνει ο υφυπουργός.
Πρόκειται άλλωστε για ένα από τα αιτήµατα των εκπαιδευτών, οι οποίοι επισηµαίνουν ότι το σύστηµα αναµετάδοσης σε πραγµατικό χρόνο έχει υψηλό κόστος και για τις δύο πλευρές. Υπενθυµίζεται ότι ο τελευταίος νόµος για τα διπλώµατα οδήγησης προέβλεπε την ύπαρξη καµερών και µικροφώνων εντός των αιθουσών εξέτασης και των οχηµάτων, µε ηλεκτρονικό καθορισµό του ζεύγους εξεταστή-εξεταζόµενου πριν από την εξέταση του υποψηφίου, αλλά και τη δηµιουργία Κέντρου Ελέγχου στο υπουργείο.
Ουσιαστικά προβλεπόταν η θεωρητική και η πρακτική εξέταση των υποψηφίων να µεταδίδονται σε πραγµατικό χρόνο, να καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων και το υλικό να µεταφορτώνεται την ηµέρα της εξέτασης. Ωστόσο, όπως υπογραµµίζει ο κ. Κεφαλογιάννης, ο νόµος παραµένει ουσιαστικά ανεφάρµοστος, καθώς και οι Υπηρεσίες του υπουργείου εµφανίζονται ανέτοιµες να τον υποστηρίξουν: «Καλέσαµε τις Υπηρεσίες του υπουργείου, από τις οποίες ενηµερωθήκαµε ότι έχει γίνει διαγωνισµός για την ανάδειξη τεχνικού συµβούλου, ώστε να διενεργηθεί ο διαγωνισµός για την αγορά του τεχνολογικού εξοπλισµού» επεσήµανε, εκτιµώντας ότι η διαδικασία µπορεί να διαρκέσει ακόµα και έναν χρόνο.
Να σηµειωθεί ότι έχει ήδη προηγηθεί συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου µε τους εκπαιδευτές οδήγησης, πολλοί εκ των οποίων εδώ και µήνες δεν προέβαιναν σε εξετάσεις των υποψηφίων τους, γεγονός για το οποίο είχαν έρθει συχνά σε ρήξη µε την προηγούµενη ηγεσία του υπουργείου: «Ηταν αδύνατο να διενεργηθούν οι εξετάσεις µε τις προϋποθέσεις του νέου συστήµατος για πίστα ή για ελεγχόµενους χώρους, δεδοµένου ότι για κάτι τέτοιο θα έπρεπε να υπάρχει απόφαση δηµοτικού συµβουλίου και βεβαίως συµµετοχή της Τροχαίας, καθώς µόνο εκείνη µπορεί να αποκλείσει δρόµους» λέει στο «Εθνος» ο γ.γ. των εκπαιδευτών οδήγησης, Παναγιώτης Χαρµπής.
Αναδημοσίευση από www.aftodioikisi.gr