Απροσδόκητη κάμψη μεγέθους 9% σημείωσαν οι ελληνικές εξαγωγές τον Ιούνιο του 2019, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για την πορεία τους το επόμενο διάστημα. Μάλιστα, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για την ανάγκη λήψης μέτρων για τη στήριξη του κλάδου.
«Η κάμψη που παρατηρήθηκε τον Ιούνιο καταδεικνύει την ανάγκη λήψης μέτρων για την τόνωση της εξαγωγικής δυναμικής των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας και αυξημένων προκλήσεων (π.χ. εμπορικοί πόλεμοι, Brexit). Τα ελληνικά προϊόντα μπορούν, με τη χάραξη νέας στρατηγικής και την κατάλληλη στήριξη, να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στις διεθνείς αγορές και να κατακτήσουν νέες αγορές», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το «θαύμα» που πέτυχαν οι Έλληνες εξαγωγείς στη διάρκεια της κρίσης, πετυχαίνοντας αλλεπάλληλα ρεκόρ κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες δείχνει για πρώτη φορά να απειλείται. Είναι ενδεικτικό πως οι περισσότερες κατηγορίες προϊόντων υποχώρησαν, με εξαίρεση την κατηγορία των διαφόρων βιομηχανικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, τη μεγαλύτερη πτώση τον Ιούνιο σημείωσαν τα λάδια (-30,5%), τα ποτά και καπνός (-19,6%), οι πρώτες ύλες (-17,9%), τα εμπιστευτικά προϊόντα (-17,6%), τα μηχανήματα (-13%) και τα βιομηχανικά προϊόντα (-11,1%).
Τα εμπόδια
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που διενήργησε μία από τις κορυφαίες συμβουλευτικές εταιρείες, η ΕY (Ernst & Young) για λογαριασμό του ΕΒΕΑ, πρέπει να αρθούν μια σειρά από εμπόδια που σήμερα στέκονται τροχοπέδη στην περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών. Ειδικότερα, ανάμεσα στα εμπόδια είναι:
- Γραφειοκρατία στην Ελλάδα
- Υψηλή φορολογία
- Αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό
- Πολιτική και οικονομική αστάθεια
- Γραφειοκρατία στη χώρα εξαγωγής
- Προβλήματα χρηματοδότησης και ασφάλισης εξαγωγών
- Δυσκολία συνεννόησης με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς
- Έλλειψη υποστήριξης από τα επιμελητήρια
- Προβλήματα με τους τοπικούς συνεργάτες
- Πιστοποίηση προϊόντος
- Μειωμένη ζήτηση για το προϊόν
Τα εμπόδια αυτά, σύμφωνα πάντα με την ΕΥ, μπορούν να ποσοτικοποιηθούν σε ένα ισοδύναμο κόστος, που αντιστοιχεί στις χρονικές καθυστερήσεις, από τη στιγμή που ένα προϊόν είναι έτοιμο έως ότου αυτό εξέλθει από τα τελωνεία, σε αριθμό ημερών. Παρότι η Ελλάδα έχει σημειώσει αξιόλογη πρόοδο όσον αφορά την ταχύτητα με την οποία τα εγχώρια προϊόντα διοχετεύονται προς τις διεθνείς αγορές, βελτιώνοντας τις επιδόσεις της από 20 σε 15 ημέρες μεταξύ 2005 και 2014, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης. Εκτιμάται ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επέτρεπαν στην Ελλάδα να φτάσει το μέσο επίπεδο ΕΕ / ΟΟΣΑ ως προς τις ημέρες εξαγωγών, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των εξαγωγών κατά 33%, που θα ισοδυναμούσε σε ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 3-5%.
Πηγή: www.ethnos.gr