Αναδιατάσσεται ο χάρτης της Ακτοπλοΐας – Στο επίκεντρο συγχωνεύσεις, ανακατατάξεις, εξαγορές και στο βάθος του ορίζοντα ο Γκριμάλντι…

Πυκνώνουν οι πληροφορίες και τα σχετικά δημοσιεύματα σχετικά με τις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις που γίνονται για την αναδιάταξη του χάρτη της Ακτοπλοΐας και των Ναυτιλιακών εταιρειών.

Την πρωτοβουλία των κινήσεων αυτών έχουν οι συστημικές τράπεζες, με κυρίαρχη την τράπεζα Πειραιώς στην οποία οι βασικές ναυτιλιακές – ακτοπλοϊκές εταιρείες φαίνεται να είναι υπερδανεισμένες.

Η αναμόχλευση των σχετικών διεργασιών αφορά την ΑΝΕΚ.

Σύμφωνα με πληροφορίες τραπεζικών στελεχών, είναι θέμα χρόνου το deal στην ακτοπλοϊκή αγορά.

Οι συζητήσεις που εμφανίζονται να είναι σε προχωρημένο στάδιο, κάνουν λόγο για συμφωνία ΑΝΕΚ – AtticaGroup.

Είναι σαφές ότι σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η τράπεζα Πειραιώς που καλύπτει τον κύριο δανεισμό της κρητικής εταιρείας.

Προεξοφλείται ότι η ΑΝΕΚ θα περάσει κάτω από την ομπρέλα της AtticaGroup.

Ταυτόχρονα αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον του μεγάλου εφοπλιστικού ιταλικού ομίλου του ναπολιτάνου Γκριμάλντι (πλοιοκτήτης MinoanLines) ο οποίος μπαίνει με μεγάλες αξιώσεις στην διαπραγμάτευση για την απόκτηση της AtticaGroup.

Προς επίρρωση των παραπάνω πληροφοριών, σε πρόσφατη δήλωσή του ο Εμμανουέλ Γκριμάλντι, το αφεντικό του ομίλου, σημείωσε χαρακτηριστικά: “είναι ευρέως γνωστό το γεγονός ότι ο όμιλός μας εξετάζει ενοποίηση – συγχώνευση όσο το δυνατόν περισσότερο στις αγορές RO/RO και RO/PAX όπως και για την Ελλάδα. Ως εκ τούτου μπορώ να πω ότι προφανώς έχουμε ενδιαφέρον για την AtticaGroup”.

Κλείνοντας υπογράμμισε με σημασία: “η ανάληψη γραμμών και πλοίων που ελέγχονται από την Attica (όπως συνέβη με τις γραμμές Trasmediterranea με τις Βαλεαρίδες νήσους) μπορεί να είναι ο σωστός τρόπος για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που θα ανακύψουν από την επιτροπή ανταγωνισμού”!

Τι σημαίνουν για τους Ναυτεργάτες αυτές οι αλλαγές;

Ο νόμος 3577/1992 αποτελεί το αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο που συνδιαμορφώθηκε τότε με την ΕΟΚ (Ε.Ε) για την εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών-μελών (θαλάσσιες ενδομεταφορές καμποτάζ).

Σε ότι αφορά την κρουαζιερόπλοιο Ναυτιλία, αυτό που παρήγαγε ο διαλυτικός αυτός κανονισμός ήταν η εξαφάνιση σε χρόνο ρεκόρ της ελληνικής κρουαζιεροπλοίου Ναυτιλίας και ο μαζικός εξοστρακισμός των ελλήνων Ναυτεργατών!!!

Στην ακτοπλοΐα, με τον ίδιο αυτό νόμο της απελευθέρωσης του καμποτάζ, επιτράπηκε πλέον η είσοδος ευρωπαίων εφοπλιστών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και στην κατεύθυνση αυτή ο όμιλος Γκριμάλντι πήρε το σύνολο του πακέτου των μετοχών των Μινωικών γραμμών.

Η κατάργηση του καμποτάζ με την είσοδο ξένων εφοπλιστικών ομίλων στην Ακτοπλοΐα, με την ενίσχυση και γιγάντωση μονοπωλιακών σχημάτων, όπως έχουμε επανειλημμένα τονίσει, θα έχει πολλαπλές συνέπειες για την χώρα, τους Ναυτεργάτες και τους λαϊκούς χρήστες των Ακτοπλοϊκών γραμμών.

Η παράδοση της Ακτοπλοΐας σε ξένα συμφέροντα θέτει επί τάπητος το γενικότερο πρόβλημα που συνδέεται με την αμυντική θωράκιση της χώρας μας, τον ρόλο της Ακτοπλοΐας σε αυτό το εθνικό θέμα, λαμβάνοντας υπόψιν την επιθετικότητα της Τουρκίας όλα τα τελευταία χρόνια.

Παράλληλα η επέλαση των επιχειρηματικών ομίλων στην Ακτοπλοΐα δεν γίνεται προφανώς για την ενίσχυση της νησιωτικότητας, για την αναβάθμιση των Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αλλά αποσκοπεί (στις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στη φάση αυτή) μέσα από την είσοδο στην ελληνική Ακτοπλοΐα να ενισχύσουν και την κερδοφορία τους βάζοντας πόδι στις ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες!

Στην κατεύθυνση αυτή την συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, επιχειρηματικοί όμιλοι βλέπουν σημαντικές ευκαιρίες για την αποκόμιση τεράστιων κερδών από την εκμετάλλευση της Ακτοπλοΐας και ιδιαίτερα των γραμμών φιλέτων, ώστε προοπτικά να ενισχύσουν την θέση και τον ρόλο τους σε ξένες αγορές, όπως είναι η ελληνική Ακτοπλοΐα.

Σχετικά με την κυβερνητική πολιτική (αλλά και αυτή του ΣΥΡΙΖΑ την προηγούμενη περίοδο) είναι απόλυτα ταυτισμένη στηρίζοντας με όλα τα μέσα τις συγχωνεύσεις και μάλιστα τις ενισχύει με συγκεκριμένα κίνητρα, θεωρώντας ότι αυτές αποτελούν δείγμα εμπιστοσύνης στην οικονομική πολιτική της!

Ειδικότερα για το φημολογούμενο dealστην Ακτοπλοΐα, δημοσιεύματα του φιλικού της τύπου κάνουν λόγο ότι ενθαρρύνει αυτές τις πρωτοβουλίες προκειμένου να εξυγιανθεί ο χώρος των Ακτοπλοϊκών εταιριών και να αναδειχθούν νέες και υγιείς Ακτοπλοϊκές ναυτιλιακές εταιρίες!!

Αναφορικά με τους Ναυτεργάτες, εάν πάρουμε ως παράδειγμα την “εμβληματική” πολυδιαφημισμένη επένδυση της Cosco στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι θα έχουμε κλιμάκωση της επίθεσης ενάντια στα Ναυτεργατικά δικαιώματα, στις θέσεις εργασίας, ενώ ορατοί είναι και οι κίνδυνοι ακόμη και για την ίδια την ύπαρξη των ελλήνων Ναυτεργατών!

Η ζωή και η πείρα δείχνει και διδάσκει ότι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι επιβάλλουν τους κανόνες στην αγορά, στην εργασία, στα εργατικά δικαιώματα, έχοντας ως μπούσουλα αποκλειστικά την κερδοφορία τους!

Από την άλλη αυξάνονται οι κίνδυνοι, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της απόδοσης των επενδύσεών τους, η κατάσταση στις Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες να επιδεινωθεί και για τους νησιώτες με νέο χαράτσωμα και επιβάρυνση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και γενικότερα με την υποβάθμιση στην ασφάλεια και στις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Μπροστά σε αυτές τις κρίσιμες εξελίξεις καθίσταται, περισσότερο από ποτέ, αναγκαία η ανασυγκρότηση του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, η ριζική αλλαγή πλεύσης, ώστε να αντιμετωπίσει με επιτυχία τη νέα χιονοστιβάδα που έρχεται μπροστά μας.

Η εμμονή στα ίδια τετριμμένα, στην ίδια στρατηγική που προτάσσει την ανταγωνιστικότητα των εφοπλιστών, θα είναι καταστροφική για τα συμφέροντα και τα δικαιώματα των Ναυτεργατών.

Το μέγιστο αυτό ζήτημα πρέπει να περάσει στα χέρια και να γίνει πλέον υπόθεση των ίδιων των Ναυτεργατών.

Η ΠΕΝΕΝ δείχνει τον δρόμο του ανειρήνευτου αγώνα!

Αντώνης Νταλακογεώργος

Πρόεδρος ΠΕΝΕΝ