ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ-ΜΕΓΑΛΟ ΡΙΣΚΟ ΜΕ ΠΕΝΙΧΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων συνεχίζεται. Στη Γερμανία άνοιξαν και μετά από λίγες μέρες ξανάκλεισαν. Σε όσες έχει αποφασιστεί η επαναλειτουργία των σχολείων, αυτή συνδυάζεται με δεκάδες χιλιάδες τεστ ημερησίως. Στη χώρα μας τους μήνες της πανδημίας έχουν πραγματοποιηθεί μόνο 80.000 τεστ και αυτό μας κατατάσσει στην 36η θέση σε σύνολο 40 χωρών της Ευρώπης.

Είναι γνωστό ότι δε συμφωνούν όλοι οι ‘Ελληνες επιστήμονες στο άνοιγμα των σχολείων, κάτι που έχει καταγραφεί με δημόσιες παρεμβάσεις.

Η απόφαση για το κλείσιμο των σχολείων στηρίχθηκε σε επιστημονικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία:

  • τα παιδιά κρατούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, που φτάνει και ίσως ξεπερνά τις 14 ημέρες, μεγάλο ιικό φορτίο στον οργανισμό τους ακόμα κι αν είναι εντελώς ασυμπτωματικά. Μπορεί λοιπόν, παρότι τα ίδια δεν νοσούν βαριά ή και καθόλου, να διασπείρουν τον ιό, θέτοντας σε κίνδυνο τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Με το σκεπτικό αυτό η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων ήταν από τα πρώτα μέτρα που ελήφθησαν.
  • οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ επιβαρημένοι ηλικιακά. Το 47% των Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών είναι από 56-65 ετών. Το 73% των μονίμων εκπαιδευτικών είναι πάνω από 50 ετών.  Πολλοί/ες εκπαιδευτικοί ή μέλη της οικογένειάς τους αντιμετωπίζουνσοβαρά προβλήματα υγείας και υποκείμενα νοσήματα. 

Τι θα γίνει με βάση τα παραπάνω;  Θα επιστρέψουν, μαθητές και εκπαιδευτικοί, ρισκάροντας τη ζωή των ίδιων και των οικογενειών τους;

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τον αριθμό των μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας ήταν 1 άτομο ανά 7τμ, το οποίο αναιρέθηκε και τώρα αναφέρεται το γενικόλογο ‘’μετά από οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας’’ οι όποιες έχουν έρθει στα σχολεία και μεταφέρουν στους εκπ/κους  το πρόβλημα. Όταν κατά μέσο όρο μία σχολική αίθουσα είναι  25τμ, είναι εύκολο να κάθονται οι μαθητές σε απόσταση 1,5μ ( μετρώντας το 1,5μ διαγώνια όπως υποδεικνύει η οδηγία του ΥΠΑΙΘ)? Πόσους μπορεί να χωρέσει η τάξη μαζί με εκπαιδευτικό που θα διδάσκει και πόσο εύκολο είναι υπακούσουν όλοι οι μαθητές στις οδηγίες? Τι θα γίνεται στα διαλειμματα και πόσο εύκολο είναι να τηρηθούν οι αποστάσεις? Που θα βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί όταν η υπάρχουσα χωρητικότητα  στα γραφεία καθηγητών είναι ακόμα χειρότερη από αυτή των αιθουσών διδασκαλίας;  Είναι εύκολο να εφαρμοστεί η υπ.αρ. 27731/ 6.5.2020 (ΦΕΚ 1757Β’ /7.5.2020) ΚΥΑ και να εξασφαλιστεί η προστασία των μαθητών που μετακινούνται από και προς τα σχολεία τους με  την τακτική συγκοινωνία, όπου εισέρχεται και πλήθος άλλων πολιτών?

Όσα μέτρα κι αν ληφθούν και με δεδομένο ότι τα παιδιά είναι πολύ δύσκολο να συμμορφωθούν σε αυστηρούς κανόνες ατομικής προστασίας και υγιεινής, θα έχουμε αναπόφευκτο συνωστισμό και η κατάσταση ενδέχεται να βγει εκτός ελέγχου με την εμφάνιση νέων κρουσμάτων  και με διακύβευμα την ακύρωση, τελικά, των ίδιων των Πανελλαδικών.

  Το όλο  εγχείρημα  είναι μια  καθαρά  πολιτική  απόφαση  που

έχει   μεγάλο  ρίσκο με πενιχρά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Θεωρώ ότι το άνοιγμα των σχολείων είναι μια ιδιότυπη έκθεση στην ‘ανόσια της αγέλης’ με απώτερο στόχο την επιστροφή στην κανονικότητα για την επανεκκίνηση της οικονομίας και της κοινωνίας με νέους όρους.

Γιατί πως αλλιώς να εξηγήσει κάποιος αυτή την απόφαση όταν δεν έχει  υπάρξει προληπτικός διαγνωστικός έλεγχος σε μαθητές και εκπαιδευτικούς και που ενδέχεται να είναι συμπτωματικοί φορείς εν αγνοία τους.  Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να διακυβεύεται η υγεία και η ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών! Το υπέρτατο αγαθό της ζωής είναι πολύ μεγαλύτερο από κάποιες χαμένες ώρες διδασκαλίας!

 

Αλλά έστω και με αυτή τη λογική: τι θα συμβεί στην οικονομία, τη σωτηρία της οποίας επικαλούνται οι αρμόδιοι, αν υπάρξει νέα έξαρση της πανδημίας, με πολλαπλάσια κρούσματα αυτήν την φορά;

 

Άποψη μου είναι ότι τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν μόνο για την Γ’ Λυκείου και μάλιστα για τους μαθητές που θα συμμετάσχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις και που επιθυμούν να παρακολουθήσουν τα επαναληπτικά μαθήματα στα Πανελλαδικά εξεταζόμενα. Έτσι και αλλιώς η προαγωγή των μαθητών θα γίνει χωρίς ενδοσχολικές εξετάσεις με τους βαθμούς των δυο τετραμήνων.

Ληξούρι 9/5/2020

ΣΠΥΡΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ-ΠΑΓΩΝΗΣ

 ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΑΛ ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ