Μέρος 2ο. Οι φωτογραφίες και τα αποτελέσματα από τις μετρήσεις του 2012 αρχειοθετήθηκαν και αξιοποιήθηκαν 7 χρόνια αργότερα για να φτιαχτεί η μακέτα του φαναριού (κλίμακα 1:25) από μια άλλη ομάδα μαθητών και καθηγητών του 1ου ΓΕΛ Αργοστολίου (Κωνσταντίνα Βασιλάτου, Αργυρώ Γερουλάνου, Εύα Καραγιάννη, Αναστάσης Μουντάκης, Χρήστος Παπαδάτος, Άλκηστη Παπαδάτου, Μαρία Πολλάτου, Σπυρίδων Καββαδίας). Η ομάδα αυτή συμμετείχε στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Το λιμάνι της πόλης μου είναι ένα ζωντανό οικοσύστημα» κατά το σχολικό έτος 2019-20. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί ένα από τα «εργαλεία» υλοποίησης του Ευρωπαϊκού προγράμματος ΚΑ229 Erasmus+ «People Organizing Redevelopment Technology and Sustainability» (PORTS) στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας ως εταίρος μαζί με σχολεία από την Εσθονία, την Ιταλία, την Κροατία, την Κύπρο και την Πορτογαλία για τα σχολικά έτη 2019/20 και 2020/2021.
Για να φτιαχτεί η μακέτα χρησιμοποιήθηκαν οικολογικά και ανακυκλώσιμα υλικά: α) χαρτόνι από χαρτοκιβώτια για να «κόψουμε» τη βάση του φάρου, την οροφή του ισογείου και του 1ου ορόφου και τα κιονόκρανα για τις κολόνες, β) χαρτόνι «κανσόν» για να φτιάξουμε το περιμετρικό «δοκάρι» στην κάτω επιφάνεια της οροφής του ισογείου, γ) χαρτοταινία πλάτους 2 cm, την οποία κολλήσαμε στην εξωτερική επιφάνεια του «δοκαριού», δ) 24 τεμάχια σωλήνα από pvc διαμέτρου 2 cm και μήκους 12 cm («κουβίδι ηλεκτρολόγου») για τις κολόνες του φάρου, ε) σωλήνα από pvcδιαμέτρου 16 cm (Φ16) και μήκους 24 cm για τον «πύργο του φάρου»), στ) χάρτινο ποτήρι για τον «πυργίσκο» του φάρου, ζ) σχοινί πλεκτό πολυεστερικό (διαμέτρου 5 mm) το οποίο κολλήσαμε ως διακόσμηση στην άνω επιφάνεια της οροφής του ισογείου και του 1ου ορόφου, περιμετρικά, η) ξυλόκολλα durostick, η) χαρτί «υγείας» για να φτιαχτεί ο χαρτοπολτός για τα «βραχάκια» ολοτρίγυρα του φάρου, θ) τετράγωνο τεμάχιο από φελιζόλ πάχους 7 cm και πλευράς 40 cm, πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένη η μακέτα, ι) λευκή σιλικόνη για τα ψηλοστοκαρίσματα, κ) ακρυλικές οικολογικές βαφές με βάση το νερό, και λ) πινέλα βαφής, μολύβι γραφίτη, χάρακα, διαβήτη και μοιρογνωμόνιο.
Προκειμένου να φτιάξουμε το χρώμα βαφής της μακέτας, επισκεφτήκαμε το φάρο και τον φωτογραφήσαμε ώστε να φτιάξουμε στη συνέχεια την ακριβή απόχρωση.
Ο φάρος φωτοβολεί. Το σύστημα φωτισμού περιλαμβάνει πυκνωτή, τρανσίστορ, τρεις μπαταρίες λιθίου ολικής τάσης 11 V και λαμπάκι ledλευκού φωτός.
Το φανάρι τ’ Αργοστολιού χαρακτηρίζεται από αρμονία και αρχιτεκτονική μοναδικότητα και αποτελεί κόσμημα για το νησί μας. Ο πύργος του έχει σχήμα κυλίνδρου και περιβάλλεται από 24 κολόνες. Οι κολόνες φέρουν κιονόκρανα δωρικού ρυθμού και είναι τοποθετημένες στις κορυφές ενός κανονικού εικοσιτετραγώνου. Οι κολόνες δείχνουν κυλινδρικές. Όμως η ακτίνα στην κορυφή τους (21 cm) είναι κατά 1 cm μικρότερη από την ακτίνα στη βάση τους. Η βάση του φάρου είναι ο περιγεγραμμένος κύκλος του εικοσιτετραγώνου και η διάμετρός του (8 μέτρα) είναι ίση με το ύψος του φάρου. Το φανάρι έχει 24 κατακόρυφα επίπεδα συμμετρίας, που διέρχονται από τις 12 διαμέτρους και τα και 12 αποστήματα του εικοσιτετραγώνου.
Οι ομάδες εργασίας των μαθητών και των καθηγητών του σχολείου μας που συμμετέχουν στα Εθνικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και τα Ευρωπαϊκά προγράμματα (Comenius, Erasmus+) εργάζονται στο σχολικό εργαστήριο και στο πεδίο με υπομονή, επιμονή, μεθοδικότητα και «πνεύμα συνεργασίας». Προηγείται η στοχοθεσία, ο καταμερισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων στις ομάδες εργασίας και η σύνταξη χρονοδιαγράμματος. Οι δραστηριότητες προχωρούν «βήμα – βήμα» και η ανατροφοδότηση είναι συνεχής. Τα Εθνικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και τα Ευρωπαϊκά προγράμματα (Comenius, Erasmus+) δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να εργαστούν σε κοινές ομάδες, να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις, να ανακαλύψουν και να αξιοποιήσουν δεξιότητες, να μοιραστούν ενδιαφέροντα, να δημιουργήσουν νέες φιλίες και να γνωρίσουν καινούρια πράγματα. Η ενασχόλησή μας με το «Φανάρι τ’ Αργοστολιού» μας αποκάλυψε λεπτομέρειες του σχεδίου που εκπόνησε ο JP Kennedy το 1829 τις οποίες δε γνωρίζαμε! Τα τελικά αποτελέσματα μας ικανοποιούν ηθικά και μας ενθαρρύνουν να θέσουμε νέους στόχους έχοντας πάντα υπόψη τη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Από το fb του Spyridon Kavvadias