ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΟΥΛΗ

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την «κυβερνησιμότητα» στους Δήμους και τις Περιφέρειες. Άλλωστε η νέα κυβερνητική πλειοψηφία, άνετη, βιαστική και ενδεχομένως ισοπεδωτική σπεύδει να νομοθετήσει το «επιτελικό κράτος» και την «ενίσχυση της κυβερνησιμότητας» την οποία μάλιστα ταυτίζει με την πολυπόθητη γιαυτήν κατάργηση της απλής αναλογικής. Η επικοινωνιακή ηγεμονία ίσως της επιτρέπει να επικεντρώνεται σε συνθήματα ενίοτε και ψευδεπίγραφα όπως το «επιτελικό κράτος» ή να προετοιμάζει το έδαφος για προφανή παραβίαση της συνταγματικής αρχής της δημοκρατικής διακυβέρνησης των τοπικών υποθέσεων και ταυτόχρονα της χειραγώγησης της Αυτοδιοίκησης.

Μέσα στην πόλωση της προεκλογικής περιόδου και στην μέθη της μετεκλογικής επικράτησης τόσο η Κυβέρνηση όσο και οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης δεν έχουν την ψυχραιμία να αποτιμήσουν την εφαρμογή κρίσιμων πτυχών του Κλεισθένη, αντιφατικών ασφαλώς, πλην όμως τόσο χρήσιμων ώστε εν πολλοίς να περιττεύει η ανησυχία περί μη κυβερνησιμότητας.

Εννοώ ότι με την ρύθμιση των άρθρων 76 και 105 του ν.4555/2018 που θεσπίζουν την διπλή αφετηρία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και των λοιπών Αποφασιστικών Επιτροπών των Δήμων και των Περιφερειών επιτυγχάνεται απόλυτη πλειοψηφία των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών στους περισσότερους ΟΤΑ. Συγκεκριμένα όλες σχεδόν οι Περιφέρειες (με μία ή δύο ίσως επισφαλείς) έχουν ήδη διασφαλίσει την απόλυτη πλειοψηφία στην Οικονομική Επιτροπή και στις λοιπές Αποφασιστικές Επιτροπές.

Στην πλειοψηφία των Δήμων οι Δήμαρχοι με βάση τα αποτελέσματα των εκλογών διασφαλίζουν σταθερή απόλυτη πλειοψηφία στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή ποιότητας Ζωής ανεξάρτητα εάν έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο. Υπάρχουν ασφαλώς και οι περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εύκολο. Είναι όμως οι λιγότερες και αναφέρονται σε Δήμους με Δημάρχους που ο συνδυασμός τους έχει μικρό ποσοστό, συνήθως κάτω από 25%. Στις περιπτώσεις αυτές θα απαιτηθούν προσπάθειες για διαμόρφωση διαπαραταξιακής πλειοψηφίας.

Το μοντέλο της εκλογής της Οικονομικής Επιτροπής εάν θεσμοθετηθεί και για την εκλογή των διοικήσεων των Δημοτικών Νομικών Προσώπων λύνεται το πρόβλημα της έλλειψης πλειοψηφίας του Δημάρχου στο Δημοτικό Συμβούλιο αφού στην συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων η παράταξη του Δημάρχου θα επιτυγχάνει απόλυτη πλειοψηφία στη Διοίκηση των Νομικών Προσώπων.

Συνεπώς ο ίδιος ο νομοθέτης του Κλεισθένη έχει χαράξει τον δρόμο.

Ο νέος νομοθέτης έχει την ευκαιρία να διορθώσει και κυρίως να αναδιατάξει ρόλους επιμερίζοντας αποστολές χωρίς να υποβαθμίζει το Συμβούλιο και χωρίς να παραβιάζει τη δημοκρατική αρχή.

Έχουμε σε άλλο κείμενό μας προτείνει οκτώ μέτρα για την μεταρρύθμιση του συστήματος διακυβέρνησης. Η υιοθέτησή τους αρκεί για την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών αλλά και για την ανάδειξη της δυνατότητα να συνυπάρχουν αναλογικό σύστημα και κυβερνησιμότητα. Ίσως όμως αυτό ακριβώς θέλει να αποφύγει η Κυβέρνηση

Αναδημοσίευση από http://tetradioaftodioikisis.blogspot.com