Περί …ενέργειας (και σκότους)
Τις τελευταίες μέρες και με μεγάλη μου απογοήτευση, παρακολουθώ να διαδραματίζεται και να κυκλοφορεί στον τύπο, άποψη μίας μικρής μερίδας πολιτών η οποία μετουσιώθηκε και σε απόφαση δημοτικού συμβουλίου και σχετίζεται ως επί των πλείστων με την παραμονή του πλοίου στο λιμάνι της Σάμης.
Ως εκ τούτου και με τον δέοντα σεβασμό σε κάθε κάτοικο ξεχωριστά θα ήθελα να τοποθετηθώ και να εκφραστώ σχετικά, με το βήμα που μου δίνεται από το διαδίκτυο ως γνήσιος νησιώτης και ναυτικός που αγαπά και σέβεται τον τόπο του και τους κατοίκους του. Όλους.
Δευτερευόντως ως επαγγελματίας του χώρου.
Προηγουμένως όμως…
Από μικρό παιδί λόγω της δουλείας του πατέρα μου και του νησιού αγάπησα πολύ την θάλασσα. Για την ακρίβεια την λάτρεψα. Μπαινόβγαινα μέσα σε καταπέλτες και σε γέφυρες λίγο αφότου ξεκίνησα να καταλαβαίνω τον κόσμο. Το ποστάλι και οτιδήποτε σχετιζόταν γύρω από αυτό ήταν για τον κόσμο μου κάτι το υπέρτατο. Ήταν για μένα αξία ζωής, είχε σημασία, είχε μέγεθος.
Δεν πρέπει να ήμουνα ακόμη οχτώ με δέκα ετών ακόμη όταν πρόσμενα να ακούσω από το παράθυρο του πατρικού μου στο Ληξούρι τον θόρυβο και την κόρνα από το ‘’Αργοστόλι’’ και το ‘’Ιονίς’’ να ξυπνούν ευχάριστα τη μικρή αυτή πόλη κάθε πρωί και να της δίνουν ζωή με την σχετικά…παράξενη για εμένα ενέργεια που κουβαλούσαν. Η ενέργεια αυτή ήταν το κίνητρο για να με κατεβάζει τα καλοκαίρια στο Πόρτο στο βραχίονα, στο πράσινο φανάρι, όπου ξεροστάλιαζα μαζί με τους υπόλοιπους συμπάσχοντες φίλους και να βλέπω το πλοίο να κάνει τη μανούβρα του εκεί απέναντι από το άγαλμα του Λασκαράτου.
Μετέπειτα να το βλέπω να διανυκτερεύει και να στολίζει με το μεγαλείο του το λιμάνι και να δίνει στην πόλη ζωντάνια.
Από τότε και με τα χρόνια ξεκίνησα να καταλαβαίνω πλέον, πέραν των συναισθηματισμών και το πόσο σημαντική και ωφέλιμη ήταν αυτή η ενέργεια. Τι σήμαινε για την ανάπτυξη και την ευημερία των κατοίκων η σύνδεση του νησιού μου με την ενδοχώρα.
Από την άλλη, δεν άκουσα ποτέ να διαμαρτυρηθεί κάποιος για το πόσο κακό έκανε ο θόρυβος και πόσο καπνό έβγαλαν οι τσιμινιέρες. Για το πόσο πολύ φωτισμένο ήταν. Ενδεχομένως να υπήρχαν κάποιοι λιγοστοί που διαμαρτύρονταν και τότε. Όμως ποτέ δεν έφτασε ένα τέτοιο θέμα να λάβει τέτοια έκταση.
Ασχολούμενος πλέον και αμιγώς επαγγελματικά με την θάλασσα και την ακτοπλοΐα, μικρή και μεγάλη, εντός και εκτός Ελλάδας, ανακάλυψα και άλλη διάσταση για το τι σημαίνει η παραμονή των πλοίων στα λιμάνια, ιδιαίτερα ετούτης της όμορφης χώρας. Ποτέ και πουθενά δεν συνάντησα κανέναν να παραπονεθεί για κανένα ζήτημα που θα πρόκυπτε από αυτή την ενέργεια, αντιθέτως δε, γινόταν και γίνεται ότι είναι δυνατόν από τους κατοίκους για να κρατούν τα πλοία κοντά τους. Έστω και για λίγο και τις περισσότερες φορές, κάτω και από αντίξοες συνθήκες.
Αν θέλει κάποιος μπορεί να αναζητήσει απόψεις από κατοίκους των λιμανιών που τα ‘’είχαν’’ και τα ‘’έχασαν’’.
Στο δια ταύτα τώρα.
Σέβομαι τον προβληματισμό των διαμαρτυρομένων. Κατανοώ τούς ανθρώπους που πραγματικά υποφέρουν. Τον προβληματισμό όμως που περιορίζεται κατά την άποψη μου μέχρι την στιγμή που θα τοποθετηθεί pillar ηλεκτροδοτήσεως. Εκεί είναι το πρόβλημα. Όχι αυτό που προβάλλεται σαν περιτύλιγμα από κάποιους που στο όνομα της …σωτηρίας καιροσκοπούν και πράττουν κατά το δοκούν. Γιατί σέβομαι και κατανοώ και τους υπόλοιπους συμπατριώτες μου που έχουν την αντίθετη άποψη. Άποψη που διατηρούν χειμώνα καλοκαίρι. Που σταθμίζουν από άλλη οπτική γωνία την σημασία της παραμονής του πλοίου στο λιμάνι. Με γνώμονα το κοινό συμφέρον και όχι κατά περίπτωση το ατομικό. Είναι κρίμα να δραματοποιείται τόσο μια τέτοια διαμαρτυρία. Να διαδίδεται στην κοινή γνώμη ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι εξαγωγές των καυσαερίων του πλοίου είναι απέξω από τα…μπαλκόνια των κατοικιών. Αν θέλουμε να τοποθετηθούμε σε μία τέτοια βάση, ας συνυπολογίσουμε και τα οχήματα, τα φορτηγά, τα λεωφορεία κλπ που διασχίζουν τους δρόμους και που πραγματικά περνάνε έξω ακριβώς από τις μπαλκονόπορτες των πολιτών και κατ’ επέκτασιν να συζητήσουμε για την ρύπανση που προκαλούν ποικιλοτρόπως.
Για όσους δεν γνωρίζουν το πλοίο ελλιμενίζεται σε τεράστια απόσταση από την πλησιέστερη κατοικία.
Γίνεται επίσης και …εύφημος μνεία στο παρελθόν, για μεταφορά κάποιου πλοίου στο λιμάνι του Πόρου ή της Κυλλήνης επειδή όπως αναφέρεται στην (ανενεργή πλέον) πλοιοκτήτρια εταιρεία …κατάλαβαν το πρόβλημα και απομάκρυναν το καράβι.
Με λίγα λόγια εννοήθηκε ότι το πρόβλημα λύθηκε επειδή έστειλαν το πλοίο να διανυκτερεύσει σε μία άλλη κατοικημένη περιοχή…
Ποια τα συμφέροντα της παραμονής του πλοίου τώρα; Για όσους δεν γνωρίζουν είναι ίδιας σημασίας συμφέροντα που εξυπηρετεί και:
Η παραμονή του κότερου λίγο πιο κάτω.
Η παραμονή του κρουαζιερόπλοιου στο μπαστούνι.
Η συνήθως πολυήμερη παραμονή του φορτηγού πλοίου που είναι δεμένο και φορτώνει στόκο στο λιμάνι του Αργοστολίου απέναντι από τις σουίτες και τα ξενοδοχεία.
Η παραμονή όλων των πλοίων σε όλα τα λιμάνια του κόσμου μέχρι να τελειώσει η φόρτο/εκφόρτωση και να έρθει η ώρα απόπλου τους.
Με την ίδια λογική θα έπρεπε από περιέργεια να μάθει κάποιος και ποια είναι τα συμφέροντα που δεν εξυπηρετούνται.
Δεν θα ήθελα να τοποθετηθώ επί του παρόντος στο θέμα της διανυκτέρευσης του πλοίου στο λιμάνι του Πισαετού. Ανήκει σε άλλο κεφάλαιο.
Όσον αφορά την φωτορύπανση έκανα πολύ πρόχειρα μία μικρή έρευνα στο διαδίκτυο για να δω σε τι συνίσταται.
Wiki: Φωτορύπανση ή ρύπανση τεχνητού φωτισμού ονομάζεται:
Α) το φαινόμενο το οποίο σημειώνεται στον ουρανό πάνω από αστικά κέντρα και γενικά τοποθεσίες με πολλά φώτα, κατά το οποίο ο ουρανός είναι πιο φωτεινός από το κανονικό με αποτέλεσμα να υπάρχει μειωμένη αντίθεση μεταξύ των αστέρων και του φόντου του ουρανού. Το φαινόμενο αυτό συνεπάγεται περιορισμένη απόδοση των τηλεσκοπίων και γενικότερα υποβάθμιση των αστρονομικών παρατηρήσεων, καθώς ο τεχνητός φωτισμός αποκρύπτει τα ουράνια σώματα, με εξαίρεση τα φωτεινότερα.
Β) Σύμφωνα με ένα γενικότερο ορισμό, φωτορύπανση είναι κάθε υπερβολικός, άστοχα κατευθυνόμενος ή ενοχλητικός τεχνητός φωτισμός.
Έτσι, αν δεν εμποδίζεται κάποιο τηλεσκόπιο εκεί στη Σάμη, τότε η έννοια εμπίπτει στην δεύτερη κατηγορία όπου αμφισβητούνται για την αξιοπιστία τους από το σεβαστό δημοτικό συμβούλιο Σάμης οι χρονοβόρες και κοστοβόρες μελέτες των ναυπηγικών γραφείων που αφορούν στον ηλεκτροφωτισμό των πλοίων οι οποίες αυτομάτως καθίστανται υπερβολικές, άστοχα κατευθυνόμενες και ενοχλητικές.
Άραγε το ίδιο σκεπτικό θα εξέφραζε ο σεβαστός αναγνώστης της επιστολής διαμαρτυρίας των 64 συμπολιτών ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου Σάμης εάν επρόκειτο και για τη διανυκτέρευση του κρουαζιερόπλοιου CELEBRITY BEYOND κάθε βράδυ στην ίδια θέση; Θα πρότεινε την απομάκρυνση του για το Κατάκολο;
Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι σε ένα λίγο μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοιο από το αναφερθέν τοποθετούνται συνολικά περίπου 17,5 χιλιόμετρα ταινίας φωτισμού LED, 30.000 μέτρα καλωδίου μόνον για φωτισμό και 60.000 με 80.000(!) lighting points (Meyer shipyard) με τεχνολογία ελέγχου (για παράδειγμα τύπου Traxon).
Και κάπου εδώ θα βάλω μία άνω τελεία.
Θέλω να πιστεύω ότι το σεβαστό δημοτικό συμβούλιο Σάμης θα πράξει τα δέοντα με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα ασκώντας πίεση όπως φαίνεται στο λιμενικό ταμείο και την τεχνική υπηρεσία ώστε να τοποθετηθεί όχι μόνο στη Σάμη αλλά και σε κάθε λιμάνι του νησιού pillar ηλεκτροδοτήσεως των πλοίων.
Και επι τη ευκαιρία ας τελειώσουν επιτέλους οι χιλιοειπωμένες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν …χτες στα λιμάνια μας και αφορούν την ασφάλεια. Εκτός των άλλων σε λίγο καιρό όπως πάει από το λιμάνι της Σάμης δεν θα μπορούν να μπουν στο πλοίο άλλα οχήματα από …ερπυστριοφόρα.
Κλείνοντας, ζητώ συγνώμη από τους φίλους αναγνώστες για το (αναγκαία) μακροσκελές κείμενο. Είμαι πεπεισμένος ότι δεν αντικατοπτρίζονται και δεν υιοθετούνται από τους περισσότερους συντοπίτες απόψεις και σκέψεις που οδηγούν σε αποφάσεις που λαμβάνονται χωρίς λογική και απερίσκεπτα για την πρόοδο του νησιού μας και των κατοίκων του.
Με την πεποίθηση ότι το συντομότερο δυνατό θα αποκατασταθούν σε όλα τα λιμάνια της Κεφαλλονιάς και της Ιθάκης το συντομότερο δυνατό όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις από το λιμενικό ταμείο και τις αρμόδιες υπηρεσίες που προασπίζουν στο μέγιστο την ασφάλεια της διακίνησης των επιβατών και των οχημάτων από τα πλοία, εύχομαι καλή και δημιουργική σεζόν σε όλους.
Και καλό καλοκαίρι!
Aπό το fb του πλοιάρχου Διονύση Μπαράκου
Προηγούμενο άρθροΥπουργείο Υποδομών: Ακόμη 2 νέες αποφάσεις για αποζημιώσεις επιχειρήσεων λόγω ΙΑΝΟΥ (αποφάσεις)
Επόμενο άρθροΒασίλης Κεκάτος: “Το Milky Way ολοκληρώθηκε μόλις ύστερα από 101 απίθανες, μαγευτικές, εξαντλητικές, αξέχαστες μέρες γυρίσματος”