Πολιτική, κοινωνικά θέματα, διεθνή. Πόσο ενημερωμένοι είμαστε τελικά; Έρευνες στην Βρετανία, δείχνουν πως ένα μεγάλο ποσοστό του κοινού, δεν έχει εικόνα για τα θέματα τα οποία απασχολούν τα μέσα ενημέρωσης. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες το φαινόμενο παρατηρείται και στην Ελλάδα.
Μπορεί στο άκουσμά της, μία είδηση να μας συναρπάζει και να κινεί το ενδιαφέρον, μετά από ένα χρονικό διάστημα, όμως, μπορεί να κουράσει με αποτέλεσμα να αποφεύγουμε αρχικά να διαβάσουμε ή να ακούσουμε το παραμικρό. Αυτή η περίπτωση ίσως αποτελεί μία κατηγορία κοινού. Στον αντίποδα βρίσκονται άνθρωποι που αποφεύγουν να ενημερώνονται, δικαιολογώντας την στάση τους, επιρρίπτοντας ευθύνες στη νοοτροπία και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ . Έτσι, υπάρχουν κοινά που δεν γνωρίζουν τίποτα για τον πόλεμο στην Ουκρανία, για το τι συμβαίνει στην πολιτική, αλλά έχουν και πλήρη άγνοια σε ζητήματα που απασχολούν την περιοχή τους.
Επίσης, τα χαμηλά ποσοστά ενημέρωσης των Ελλήνων σχετίζονται και με την χρήση των κοινωνικών δικτύων, ως μονόδρομο για την ενημέρωση τους. Η πλατφόρμα του Facebook, προσφέρει στους χρήστες αρκετό ειδησεογραφικό υλικό αλλά όχι ποιοτικό, όπως των ειδήσεων από τα μέσα ενημέρωσης. Και αυτό συμβαίνει γιατί η αρχιτεκτονική των κοινωνικών δικτύων δίνει έμφαση σε πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα, εμπεριέχοντας και fake news, τα οποία συνυπάρχουν με μεγάλη ευκολία.
Και μπορεί οι πολλές ώρες δουλειάς, οι κοινωνικές υποχρεώσεις, η κίνηση στους δρόμους της μεγαλούπολης, να ακούγονται συχνά και ως καλές δικαιολογίες, τίποτα όμως δεν αντικαθιστά και δικαιολογεί τον σωστά ενημερωμένο πολίτη. Εξάλλου, είναι πλέον γνωστό, ότι ζούμε σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η αδιαφορία και ο κορεσμός της πληροφορίας. Σε ένα περιβάλλον όπου λείπει η επεξηγηματική δημοσιογραφία. Αν ‘’επέστρεφε’’ σίγουρα τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Θα έφερνε πίσω κοινά γεμάτα με άγνοια και αδιαφορία και θα εμπλούτιζε τη θεματολογία καλύπτοντας τα κενά.
Της Σταματία Γκαραλιάκου