Καππάτος: Η ανθεκτικότητα του τουρισμού ασπίδα για την ανάπτυξη

Άρθρο στην εφημερίδα Political 27.1.22

Καθώς διανύουμε την αρχή του 2022, πλησιάζει η έναρξη της τουριστικής περιόδου, που είναι καθοριστική για την ανάπτυξη της οικονομίας. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να τα καταφέρει ο ελληνικός τουρισμός το 2022; Η εξέλιξη της πανδημίας παραμένει το μεγαλύτερο ερωτηματικό, ωστόσο θεωρώ ότι η Ελλάδα ξεκινά από μια καλή αφετηρία, με τα εξής χαρακτηριστικά:

Ανθεκτικότητα: Έχουμε την παρακαταθήκη του 2021. Παρότι χάθηκε το πρώτο εξάμηνο, η Ελλάδα κατάφερε να φθάσει στο 55% των εσόδων του 2019.

Ασφάλεια: Μετά από δυο χρόνια πανδημίας, επιχειρήσεις και ταξιδιώτες έχουν προσαρμοστεί στους περιορισμούς και το επίπεδο ασφάλειας είναι υψηλότερο.

Νέες Υποδομές: Η Ελλάδα αρχίζει να καταγράφει τα οφέλη από την πλήρη λειτουργία όλων των αναβαθμισμένων αεροδρομίων σε βασικούς προορισμούς. Το 2021 στην Ελλάδα καταγράφηκε η μεγαλύτερη πανευρωπαϊκά ανάκαμψη σε αεροπορικές θέσεις.

Ασφαλώς υπάρχουν προκλήσεις επιβαρυντικές για τον τουρισμό (πληθωρισμός, ενεργειακό κόστος). Ωστόσο, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υλοποίησε προεκλογικές της δεσμεύσεις, που βελτιώνουν συνολικά το επιχειρηματικό περιβάλλον, όπως:

  • Κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης
  • Μείωση φορολογικών συντελεστών
  • Μείωση ασφαλιστικών εισφορών
  • Μείωση φόρων (ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, γονικές παροχές)

Παράλληλα η Ελλάδα δεν εστιάζει μόνο στον αριθμό των επισκεπτών. Δίνουμε βάρος στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη και στην ποιότητα της εμπειρίας των επισκεπτών μας. Το 2021 η Ελλάδα κατέγραψε αύξηση 30% της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη. Μεσοπρόθεσμα, ο τουρισμός ωφελείται περαιτέρω από την τακτοποίηση των χρήσεων γης, ένα κρίσιμο αναπτυξιακό παράγοντα. To κτηματολόγιο, οι δασικοί χάρτες και τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια πρέπει να ολοκληρωθούν.

Επιπλέον, περνάμε από μια εποχή καταγραφής διαφορετικών μορφών τουρισμού, σε μια φάση εφαρμογής σχεδίων ανάπτυξής τους. Τον Απρίλιο του 2021 η Υφυπουργός Τουρισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη επισκέφθηκε την Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Βρεθήκαμε μαζί σε τυροκομικές μονάδες και στον Συνεταιρισμό Ρομπόλας, όπου συζητήσαμε με το Σύνδεσμο Οινοποιών Κεφαλονιάς. Με τον νόμο 4875/2021 του Υπουργείου Τουρισμού δίνεται η δυνατότητα σε παραγωγικές μονάδες (ελαιοτριβεία, τυροκομεία, ζυθοποιεία), να αποκτούν τουριστικό σήμα για την καλύτερη σύνδεση πρωτογενούς παραγωγής και τουρισμού. Ο 4875/2021 θεσμοθετεί και τους Οργανισμούς Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών, ώστε κάθε προορισμός να αξιοποιεί τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.

Η διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος θα ενισχυθεί στοχευμένα από τα 320 εκ. ευρώ που εξασφαλίζει το Ταμείο Ανάκαμψης για δράσεις, όπως:

  • Τουριστικοί Λιμένες
  • Ορεινός Τουρισμός
  • Καταδυτικός Τουρισμός
  • Τουρισμός Υγείας και Ευεξίας
  • Αγροτουρισμός και Γαστρονομία

Το μέλλον του ελληνικού τουρισμού μακροπρόθεσμα θα διασφαλιστεί από το βαθμό προσαρμογής που απαιτούν οι εξελίξεις σε τρία βασικά πεδία:

Πρώτον, το Ανθρώπινο Δυναμικό. Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό χρειάζονται  προγράμματα ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους, με έμφαση στη σύνδεση των τεχνολογικών εξελίξεων με την τουριστική εκπαίδευση.

Δεύτερον, οι Υποδομές. Οι οδικές και λιμενικές υποδομές αποτελούν βασικό παράγοντα για τον τουρισμό, ώστε η νησιωτικότητα και η ορεινότητα να αξιοποιηθούν ως πλεονεκτήματα.

Τέλος, η Βιωσιμότητα του Τουρισμού. Η Ελληνική φύση και οι φυσικοί μας πόροι αποτελούν συγκριτικό μας πλεονέκτημα και ευθύνη της γενιάς μας να προστατευτούν, ενόψει μεγάλων κλιματικών προκλήσεων. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στη διεθνή πρωτοπορία με πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος και της Μεσογείου. Είναι το πρόσωπο που διασφαλίζει ότι η Ελλάδα θα πρωταγωνιστεί στην εφαρμογή διεθνών προτύπων βιώσιμης ανάπτυξης.

Πηγή: https://pkappatos.wordpress.com/