Μάκης Φόρτες: Το τρίπτυχο της επόμενης μέρας: Διάσπαση Δήμου-Απλή Αναλογική-Πειθαρχικές εκκρεμότητες

Η επόμενη μέρα θα δείξει για… τον «Κλεισθένη», την απλή αναλογική και τη διάσπαση του Δήμου

Μάκης Φόρτες/ 8 Δεκεμβρίου 2018

Δύο είναι τα κυρίαρχα ζητήματα της τοπικής πολιτικής επικαιρότητας στην Κεφαλονιά.

Το πρώτο έχει να κάνει με τη διάσπαση κατά τα φαινόμενα του ενιαίου Δήμου σε τρεις Δήμους και το δεύτερο αφορά την απλή αναλογική.

Υπάρχει βέβαια και ένα τρίτο το οποίο μπορεί να ανατρέψει εκ θεμελίων τα πάντα και αφορά τις πειθαρχικές εκκρεμότητες κατ’αρχήν και στη συνέχεια τη νομική οδό εν ενεργεία αιρετών τόσο από τη συμπολίτευση όσο και από την αντιπολίτευση. Επειδή αυτό το τελευταίο είναι σε πλήρη εξέλιξη, αν και πολλά κυκλοφορούν με βάσιμες πληροφορίες, εδώ θα αναφερθούμε στα δύο πρώτα.

 

Το σπάσιμο του ενιαίου Δήμου

Πρώτα απ’όλα και για την ιστορική καταγραφή των γεγονότων, πριν πέντε χρόνια το 2013 επί ΝΔ (Υπουργός Εσωτερικών ο Γ. Μιχελάκης) είχε ξαναέλθει στην επικαιρότητα το θέμα της διάσπασης κάποιων νησιωτικών Δήμων, μεταξύ των οποίων και της Κεφαλονιάς. Στο σχέδιο νόμου που είχε δει το φως της δημοσιότητας τότε, οι τρεις προκρινόμενοι Δήμοι στην Κεφαλονιά ήταν στην κυριολεξία ….εκτός τόπου και χρόνου !

Με δυό λέξεις ….μνημειώδης πρόταση !

Ο πρώην Δήμος Αργοστολίου, ο πρώην Δήμος Παλικής και ….όλη η υπόλοιπη Κεφαλονιά (Έρισος, Πύλαρος, Σάμη, Ελειός-Πρόννοι, Λειβαθώς και Ομαλά) ο τρίτος Δήμος !

Ο φωτεινός εγκέφαλος αυτού του μνημειώδους μοντέλου μέχρι σήμερα έχει παραμείνει άγνωστος !

Τελικά η συζήτηση κράτησε μέχρι … το Μάρτιο του 2014, δηλαδή δύο μήνες πριν τις εκλογές, οπότε και ανέκρουσε πρύμνα η τότε Κυβέρνηση, όχι βέβαια λόγω Κεφαλονιάς και πολύ περισσότερο λόγω του εμπνευσμένου μοντέλου που προωθούσε, αλλά λόγω Λέσβου και άλλων εσωκομματικών προβλημάτων στη ΝΔ.

Έτσι λοιπόν όσοι σήμερα ωρύονται ότι «η ανερμάτιστη» Κυβέρνηση και «η ανίκανη» Βουλευτίνα καθυστερούν σκόπιμα και για ψηφοθηρικούς λόγους την διάσπαση του Δήμου καλά θα κάνουν προηγουμένως να δούνε τι έχει συμβεί προηγουμένως και με ποιους πρωταγωνιστές ! Όχι τίποτε άλλο αλλά για να μην εκτίθενται ….

Επί πλέον αυτών:

Το 2010 ο «Καλλικράτης» έφερε τα πάνω κάτω στην Ελλάδα με τη μείωση του αριθμού των δήμων και των νομικών τους προσώπων κατά περίπου 2/3 (οι 910 Δήμοι και οι 124 κοινότητες έγιναν μόλις ….325 Δήμοι και όλα τα νησιά – εκτός Κρήτης και Εύβοιας – έγιναν ένας Δήμος), την αντικατάσταση των 57 Νομαρχιών ως δευτεροβάθμιων ΟΤΑ από τις 13 Περιφέρειες, τη σύσταση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, τις αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των ΟΤΑ, την αύξηση της θητείας των αυτοδιοικητικών οργάνων από 4 σε 5 έτη και την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων κάθε βαθμού.

Ας σημειωθεί ότι όλες αυτές οι θεμελιακές αλλαγές στήθηκαν την 1/1/2011 δίχως καμία ουσιαστικά προηγούμενη προετοιμασία απ’άκρου εις άκρον της Ελλάδας και δεν αφορούσαν όπως τώρα…. τρεις – τέσσερεις Δήμους, αλλά το σύνολο του διοικητικού και αυτοδιοικητικού χάρτη της Ελλάδας

Αυτός λοιπόν ο ανατρεπτικός του διοικητικού Ελληνικού συστήματος νόμος που άλλαζε συθέμελα το ισχύον καθεστώς ψηφίστηκε την 1η Ιουνίου 2010 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 7 Ιουνίου και οι εκλογές γίνανε μετά από ….πέντε μόλις μήνες στις 7 Νοεμβρίου !

Σήμερα παρότι βρισκόμαστε 5 ½ μήνες πριν τις εκλογές της 26ης Μαΐου ακούγονται άδικες και ανιστόρητες επικρίσεις για σκόπιμη καθυστέρηση, ενώ προβάλλονται λόγοι που είτε δεν στέκουν, όπως ότι επιβάλλεται να στηθούν οι Δήμοι εκ των προτέρων (από πού προκύπτει αυτό … άγνωστο), είτε είναι ψεύτικοι όπως ότι …υπάρχει προθεσμία από το νόμο για την διάσπαση !

 

Με λίγα λόγια: Το πρόβλημα στη διάσπαση του Δήμου Κεφαλονιάς, για να το πω σχηματικά, δεν είναι η προηγούμενη μέρα, αλλά…η επόμενη μέρα !

 

Και πάμε και πάλι στο σήμερα. Οι τρεις Δήμοι στην Κεφαλονιά κατά τα φαινόμενα είναι ζήτημα χρόνου να γίνουν νόμος του κράτους, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου!

Καλώς ή κακώς για κάποιους και για τους υπόλοιπους….αναγκαίο κακό !

Όπως και νάναι, το σπάσιμο του ενιαίου Δήμου στην Κεφαλονιά πείρε περίπου …. παλλαϊκές διαστάσεις, μοναδικά στην Ελλάδα, έχοντας δύο πολιτικές διαστάσεις.

 

Η πρώτη διάσταση αφορά το ανύπαρκτο έργο της Δημοτικής Αρχής, όπως και την εγγενή αδυναμία της να κρατήσει σε συνοχή τον ενιαίο Δήμο ελέγχοντας τις  τοπικιστικές αντιθέσεις που εκδηλώνονταν.

Η διάσταση αυτή αναδείχθηκε, θεαματικά μάλιστα, από την ίδια τη ζωή και την καθημερινότητα, ιδιαίτερα στην δεύτερη θητεία της δημοτικής αρχής.

Η οποία δημοτική αρχή αντιμετώπισε την αναποτελεσματικότητα και την ανικανότητα της ένοχα και ελλειμματικά. Με μετάθεση των ευθυνών μόνιμα στους «άλλους»…. τους «προηγούμενους» (ακόμα και μετά από ….οκτώ χρόνια θητείας), το κεντρικό κράτος, την κυβέρνηση και την γραφειοκρατία και είχε μόνο ψιθυριστή παραδοχή ευθυνών και αυτή του τύπου ….«μόνο οι νεκροί δεν κάνουν λάθη».

Κάπως έτσι το αίτημα για διάσπαση του Δήμου ήλθε ως καθολική λαϊκή απαίτηση των … καταφρονεμένων ! Από την Παλική μέχρι τους Πρόνους και από τη Σάμη μέχρι την Πύλαρο και την Έρισο.

 

Η δεύτερη διάσταση αφορά την ανεπάρκεια της μείζονος αντιπολίτευσης και την αναξιοπιστία προσωπικά του επικεφαλή της για το θέμα της διάσπασης ή μη του Δήμου.

Δίχως σταθερή θέση ! Υπέρ της διάσπασης στο προσκήνιο και κατά της διάσπασης στο παρασκήνιο! Άλλα να λέει το 2013 και άλλα το 2018 και μάλιστα αναιτιολόγητα, δίχως επιχειρήματα και αυτοκριτική !

Πόσο αξιόπιστος μπορεί να είναι ο κ. Μιχαλάτος όταν:

Το 2013 επί ΝΔ κατά τη συζήτηση του θέματος της διάσπασης του Δήμου Κεφαλονιάς παρουσιάζοντας ο ίδιος προσωπικά την πρόταση της παράταξής του υποστήριζε ότι : «ο Δήμος Κεφαλλονιάς θα πρέπει να επανέλθει στη διοικητική διαίρεση που προέβλεπε ο Νόμος Καποδίστριας (Ν 2539/1997) ήτοι 7 δήμοι και 1 κοινότητα για το νησί μας» (απόφαση 243/23-8-2013) !

Ενώ μετά από πέντε χρόνια το 2018 στην πρόσφατη και αντίστοιχη συζήτηση του ίδιου θέματος, υποστήριξε ότι: «στηρίζουν την παλιά απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έτους 2013 για την δημιουργία τεσσάρων (4) Δήμων, ενάντια στον Καλλικράτη» (απόφαση 341/26-10-2018) την οποία όμως…ΔΕΝ είχε τότε στηρίξει!

Δεν θυμόταν τι είχε υποστηρίξει το 2013; Ίσως !

Θυμόταν τι είχε υποστηρίξει τότε και σήμερα προτίμησε να διακινδυνεύσει την αξιοπιστία του (ποιος θυμάται τι είπε πριν από πέντε χρόνια…σου λέει) από το να εκτεθεί εν όψει των εκλογών του ερχόμενου Μαΐου; Καθόλου απίθανο !

Όποια εκδοχή και να ισχύει, η ουσία είναι …η ανεπάρκεια και η αναξιοπιστία !

 

Η απλή αναλογική

Η δύναμη της απλής αναλογικής είναι η γνήσια αποτύπωση της λαϊκής βούλησης!

Όλα τα υπόλοιπα περί απλής αναλογικής αν δεν εκθέτουν αυτούς που τα ισχυρίζονται, δείχνουν το λιγότερο άγνοια για τα στοιχειώδη της αυτοδιοίκησης και σε κάθε περίπτωση αποτελούν επικίνδυνα παιγνίδια με τον θεσμό, ιδιαίτερα όταν επιστρατεύονται ως …. παίγνιον εξουσίας !

Όπως για παράδειγμα αυτό που μου διαμηνύθηκε ραδιοφωνικά «να συνεργαστούμε στο Δημοτικό Συμβούλιο (διευκρίνιση: εννοεί στο επόμενο) εναντίον της σημερινής (διευκρίνιση: εννοεί της σημερινής δημοτικής αρχής) και ….αυριανής αντιπολίτευσης» !

Ή το ακόμα χειρότερο που ακούστηκε κατά τη διάρκεια μάλιστα δημοτικού συμβουλίου και ποτέ δεν διαψεύστηκε από τον αποδέκτη «Ζητώ συναίνεση τους τελευταίους μήνες της παρούσας δημοτικής περιόδου, περισσότερο από την μείζονα αντιπολίτευση. Δεν πρέπει να μείνουν χαρακιές στα πρόσωπα αυτών που θα κληθούν να διοικήσουν μαζί την Κεφαλονιά από τον Μάιο και μετά» !

Είναι προφανές ότι με τέτοιες δηλώσεις παραμορφώνονται οι αρχές της απλής αναλογικής και εκχυδαΐζεται ο θεσμός της αυτοδιοίκησης, δίνοντας το δικαίωμα στους πολέμιους της να υποστηρίζουν πως με την απλή αναλογική ενισχύεται η συναλλαγή και η αδιαφάνεια, όπως συνέβη στο πρόσφατο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων δια στόματος του Προέδρου της !

Βέβαια η συναλλαγή και η αδιαφάνεια είναι μάλλον χαρακτηριστικό του σημερινού εκλογικού συστήματος αν κρίνουμε από την Κεφαλονιά όπου επιβραβεύτηκε με μια θεσούλα σε νομικό πρόσωπο του Δήμου ο επικεφαλής συνδυασμού που στήριξε τον εκλεγέντα Δήμαρχο στο δεύτερο γύρο !

Και το τελευταίο και σημαντικότερο:

Όσοι ισχυρίζονται ότι η απλή αναλογική φέρνει την ακυβερνησία στους Δήμους δεν αναφέρουν βεβαίως ότι «ο Κλεισθένης» προβλέπει πως τόσο ο προϋπολογισμός όσο και το τεχνικό πρόγραμμα και τα έργα (εννοείται και οι τροποποιήσεις τους) ψηφίζονται οπωσδήποτε με τελική ψηφοφορία μεταξύ των δύο επικρατουσών προτάσεων !

Όπως επίσης ότι στην Οικονομική Επιτροπή και την ΕΠΟΙΖΩ που αποτελούν τον πυρήνα της λειτουργίας του Δήμου, ο νομοθέτης δίνει την πλειοψηφία στην παράταξη του Δημάρχου !

Το μόνο που κάνουν ακόμη και άτομα όπως ο βουλευτής Λέσβου της ΝΔ Χαράλαμπος Αθανασίου πρώην δικαστικός και Υπουργός να αρκούνται σε αφορισμούς και να μιλάνε δίχως κανένα επιχείρημα για «υιοθέτηση ενός εκλογικού συστήματος που δημιουργεί τις προϋποθέσεις διάλυσης και ακυβερνησίας των δήμων»!

 

Εν κατακλείδι, δεν προβλέπεται ακυβερνησία στους Δήμους με την απλή αναλογική σε πείσμα των επικριτών της, εκτός και αν υπάρχει ανικανότητα διοίκησης εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής .

Σε τελική ανάλυση η πλειοψηφία των Κρατών στην Ευρώπη που οι Δήμοι τους διοικούνται με απλή αναλογική σε διάφορες μορφές της μόνο υπό διάλυση δεν βρίσκονται όπως κινδυνολογούν τα παντός είδους κατεστημένα της Ελλάδας!

 

Ως επιμύθιο

Θα επαναλάβω για τον «Κλεισθένη» και την απλή αναλογική, αυτό που έχω πει συσχετίζοντας τον «Καλλικράτη» με το παλλαϊκό αίτημα για διάσπαση του Δήμου Κεφαλονιάς.

Είναι δικαιολογία «για αφελείς οπλίτες» ότι ευθύνεται ένας νόμος προκειμένου να δικαιολογηθεί η ανικανότητα αυτών που τον εφαρμόζουν.

Ένας νόμος εξαρτάται αν είναι καλός ή κακός από αυτόν (αυτούς) που θα το εφαρμόσουν !

Έτσι θα συμβεί με τον «Κλεισθένη», την απλή αναλογική και τη διάσπαση του Δήμου !

Η επόμενη μέρα θα δείξει ….