Ο θρύλος των τεσσάρων τροχών της ΕΛΒΟ: Τέλος εποχής για το πιο αναγνωρίσιμο τζιπ στην Ελλάδα (Pics)

Για την μεγάλη πλειοψηφία των ανδρών που έχουν εκπληρώσει την στρατιωτική θητεία το συναίσθημα στη θέα ενός στρατιωτικού τζιπ τύπου Mercedes είναι γνωστό. Σχεδόν πάντα αυτό το όχημα σήμανε… μπλεξίματα αφού προοριζόταν κυρίως για τις μετακινήσεις βαθμοφόρων, οπότε οι πιθανότητες να επιβαίνει σε ένα τέτοιο κάνας… Δοίκας ή Υπόδοικας (δηλαδή ο διοικητής ή ο υποδιοικητής της μονάδας) και να αρχίζει να μοιράζει «καμπάνες» για οποιαδήποτε αφορμή ήταν πάντα αυξημένες!

Ωστόσο οι ΕΣΣΟ που θα κληθούν να υπηρετήσουν την θητεία τους μετά το 2021 θα πρέπει να έχουν κάποιον άλλον…. μπαμπούλα κατά νου αφού σύμφωνα με τα σχέδια του Γενικού Επιτελείου Στρατού αυτά τα θρυλικά τροχοφόρα παντός εδάφους θα αντικατασταθούν μέσα στη χρονιά που διανύουμε.

Ο θρύλος των τεσσάρων τροχών της ΕΛΒΟ: Τέλος εποχής για το πιο αναγνωρίσιμο τζιπ στην Ελλάδα (Pics)

Έτσι θα μπει ένα τέλος στην παρουσία τους στον ελληνικό στρατό που κράτησε σχεδόν 40 χρόνια, από τότε δηλαδή που η Ελληνική Βιομηχανία Όχημάτων ανέλαβε την συναρμολόγησή του και όχι την εξ ολοκλήρου κατασκευή τους όπως λανθασμένα λέει ο αστικός μύθος. Όλα είχαν αρχίσει το μακρινό πια 1972 όταν και άρχισαν όλα με την επωνυμία Steyer Hellas S.A, με όλα τα στάδια παραγωγής να λαμβάνουν χώρα μετά το 1979 στο εργοστάσιο που στήθηκε στη Βιομηχανική Ζώνη της Σίνδου Θεσσαλονίκης.

Στα 40 και κάτι έτη που διατηρήθηκε ζωντανή η γραμμή παραγωγής εντός της ελληνικής επικράτειας κατασκευάστηκαν περισσότερα από 10.000 τέτοια οχήματα τα οποία στην πραγματικότητα ήταν –ας πούμε- κλώνοι του Mercedes Benz W462 (ή Mercedes Benz G-Klasse όπως είναι επίσης γνωστό). Φυσικά η χρήση τους δεν περιορίστηκε μόνο στην μεταφορά των υψηλόβαθμων αξιωματικών, αλλά και για κάθε ανάγκη του στρατού με πολλές διαφορετικές παραλλαγές του.

Ο θρύλος των τεσσάρων τροχών της ΕΛΒΟ: Τέλος εποχής για το πιο αναγνωρίσιμο τζιπ στην Ελλάδα (Pics)

Κάποια από αυτά μετατράπηκαν σε οχήματα μεταφοράς προσωπικού ή φορτίων, άλλα έγιναν ασθενοφόρα, άλλα δόθηκαν σε Στρατονομία και άλλους ανάλογους κλάδους, όπως οι συνοριοφύλακες ή χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για αντιαρματικά όπλα τύπου ΠΑΟ, Milan. TOW, Faggot, για αντιαεροπορικά Zu 23 ή πολυβόλο MG3 ή MAG των 7,62 χιλιοστών –και όχι μόνο. Πρακτικά οι χρήσεις τους ήταν απεριόριστες.

Παράλληλα ένας αριθμός που υπολογίζεται στα 250 περίπου αποτέλεσε ειδική κατασκευή. Συγκεκριμένα, αυτές οι μερικές εκατοντάδες ήταν δεξιοτίμονα τζιπάκια, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της Εθνικής Φρουράς στην Κύπρο όπου ως γνωστόν ισχύουν οι βρετανικοί κανόνες οδικής κυκλοφορίας.

Ο θρύλος των τεσσάρων τροχών της ΕΛΒΟ: Τέλος εποχής για το πιο αναγνωρίσιμο τζιπ στην Ελλάδα (Pics)

Μέσα σε αυτό το διάστημα οι μεταβολές στο εξωτερικό των αυτοκινήτων υπήρξαν απειροελάχιστες έως ανύπαρκτες. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για τον στρατό όπου η καλαισθησία (εάν υπάρχει τέτοια) περνά σχεδόν υποχρεωτικά σε δεύτερη μοίρα. Οι όποιες βελτιώσεις που προέκυψαν στην πορεία είχαν να κάνουν κυρίως με μετατροπές στον κινητήρα και τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη του θρυλικού τζιπ ώστε (όσο αυτό ήταν δυνατό) να συμβαδίζει κάπως με την εποχή του.

Μικροαλλαγές υπήρξαν κατά καιρούς και στον εξοπλισμό του ο οποίος βέβαια παρέμενε πάντοτε «σπαρτιάτικος», ενώ στη συνέχεια έγιναν και ορισμένες προσθήκες που αφορούσαν θέματα ασφάλειας των επιβαινόντων, αλλά και πάλι μετά από κάτι παραπάνω από τέσσερις δεκαετίες ήταν αδύνατο το «γερασμένο» σκαρί του να συμβαδίσει με τους νέους κανόνες και τα στάνταρ που θέτει πλέον το ΝΑΤΟ.

Κατά της διάρκεια αυτών των ετών η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) λάνσαρε δύο διαφορετικές εκδοχές ή μοντέλα αν προτιμάτε του Mercedes Benz W462. Το ένα ήταν το 240GD/24 το οποίο ζύγιζε 1,25 τόνους και μέσα στα χρόνια αντικατέστησε τα Willys Μ38Α1, Ford M151A1 και Volkswagen Type-181 του Ελληνικού Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας.

Ο θρύλος των τεσσάρων τροχών της ΕΛΒΟ: Τέλος εποχής για το πιο αναγνωρίσιμο τζιπ στην Ελλάδα (Pics)

Το άλλο είχε τον κωδικό 290GD/28, βάρους 1,5 τόνου και πήρε την θέση των M37, M715 και M601 Power Wagon. Ήταν στην ουσία μια επιμηκυμένη παραλλαγή του 240GD με ενισχυμένο σασί, μεταξόνιο 2850 χιλ., και 5-κύλινδρο κινητήρα 2874 κυβικών εκατοστών, ισχύος 95 ίππων.

Πλέον, βέβαια, όλα αυτά τα οχήματα ετοιμάζονται με την σειρά τους να πάρουν την δική τους θέση στην ιστορία και να αποσυρθούν οριστικά από την κυκλοφορία αφού πια δεν χωράει άλλη βελτίωση. Έτσι θα μπει ένα τέλος στο στρατιωτικό τζιπ που μεταξύ των Ελλήνων παρέμεινε για κάτι λιγότερο από μισό αιώνα ίσως το πιο εύκολα αναγνωρίσιμο αυτοκίνητο όλων των εποχών! Ο αντικαταστάτης του θα ανακοινωθεί σύντομα και θα έρθει να «στοιχειώσει» τα όνειρα για… εξόδους και διανυκτερεύσεις ή τιμητικές άδειες των επόμενων γενιών.

Πηγή: menshouse.gr