Πάνω από 30.000 αποφοίτους λυκείων όλων των κατηγοριών θα «κόψει» από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, φέτος, η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στις πανελλαδικές εξετάσεις του Ιουνίου. Ταυτόχρονα δεκάδες τμήματα και κυρίως στα περιφερειακά ΑΕΙ θα μείνουν χωρίς φοιτητές και σιγά-σιγά θα εξαφανιστούν από τον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ηδη όλα τα πανεπιστήμια, όπως ορίζει ο νόμος, έστειλαν στο υπουργείο Παιδείας, την απόφασή τους σχετικά με τον συντελεστή για τον προσδιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) για την εισαγωγή των φοιτητών τους, το 2021 στα τμήματα τους.
Όπως επισημαίνουν πανεπιστημιακοί καθηγητές στο ethnos.gr, δυστυχώς η ΕΒΕ χρησιμοποιείται ως εργαλείο για να κλείσουν τμήματα, ενώ οι ίδιοι τονίζουν ότι έχει γίνει αιτία για πολιτικές παρεμβάσεις ακόμη και αντιπαραθέσεις από βουλευτές της επαρχίας και τοπικούς παράγοντες οι οποίοι ασκούν πιέσεις ώστε να εξασφαλίσουν την ελάχιστη Βάση, προκειμένου να επιβιώσουν τα τμήματα επαρχιακών πόλεων, τα οποία είναι η αλήθεια ότι έχουν στηριχτεί με τεράστια κονδύλια και υποδομές, από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του ethnos.gr, σχετικά με τις προτάσεις, που έστειλαν τα ΑΕΙ στο υπουργείο Παιδείας, η ΕΒΕ σε πάρα πολλά τμήματα θα λειτουργήσει ως «κόφτης» για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια χιλιάδων μαθητών της Γ΄ λυκείου οι οποίοι θα αναζητήσουν εκτός δημόσιων ΑΕΙ, διεξόδους για τις σπουδές τους. Όπως φαίνεται από τις προτάσεις που έκαναν τα ΑΕΙ, πολλά τμήματα κυρίως στα κεντρικά πανεπιστήμια είδαν την καθιέρωση της ΕΒΕ, ως τρόπο μείωσης των εισακτέων τους (κάτι που το ήθελαν χρόνια τώρα) και έτσι έβαλαν τον ανώτατο συντελεστή (1.20). Στην άλλη όχθη, τα περιφερειακά πανεπιστήμια έβαλαν τον κατώτερο συντελεστή στα περισσότερα τμήματά τους προκειμένου να μην… ξεμείνουν από φοιτητές.
Όπως επισημαίνουν στο ethnos.gr, ειδικοί αναλυτές η φετινή χρονιά των εξετάσεων θα είναι εξαιρετικά δύσκολη μια τους μαθητές καθώς θα πρέπει να «διαβάσουν» έστω και τώρα ακόμη περισσότερο αν θέλουν να έχουν ελπίδα κατάκτησης μιας θέσης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευσης καθώς η ΕΒΕ θα τους «πετάξει» εκτός των πανεπιστημίων. Το σίγουρο είναι ότι τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους δεν έχουν καταλάβει τις επιπτώσεις που θα έχει η καθιέρωση της ΕΒΕ και κυρίως γι΄ αυτούς που βρίσκονται σε χαμηλό βαθμολογικό επίπεδο. Πέρυσι το ποσοστό εισαγωγής στα ΑΕΙ έφτασε στο σχεδόν 88% , σπάζοντας όλα τα ρεκόρ, φέτος όμως η κατάσταση θ΄ αλλάξει καθώς το ποσοστό εισαγωγής δεν θα ξεπεράσει ιδιαίτερα το 65-66% κάτι που σημαίνει ότι ένας στους τρείς θα μείνει εκτός ΑΕΙ. Φυσικά όπως ήταν αναμενόμενο και όπως προκύπτει από τους πίνακες που έστειλαν τα ΑΕΙ στο υπουργείο Παιδείας όλα τα περιζήτητα τμήματα (Ιατρικές, Νομικές, Οικονομικές Πολυτεχνικές κ.α) έβαλαν τον ανώτατο συντελεστή ΕΒΕ, δηλαδή 1.20 .
Χωρίς φοιτητές τα περιφερειακά Πανεπιστήμια
Όπως τονίζει στο ethnos.gr, o πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Τραντάφυλλος Αλμπάνης «στείλαμε στο υπουργείο συντελεστές ΕΒΕ μόνο για 10 τμήματα για τα οποία πιστεύουμε ότι κινδυνεύουν να χάσουν τους φοιτητές τους και όχι για τα υπόλοιπα 13. Εμείς είχαμε δηλώσει εξ΄ αρχής τη διαφωνία μας, για την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής καθώς θα πληγούν σοβαρά τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Στην Ηπειρο κάθε χρόνο θα χάνουμε 800-1000 θέσεις, πράγμα που σημαίνει ότι σε βάθος 4ετίας θα χάσουμε 4.000 φοιτητές από τα τμήματά μας».
Στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων η Σύγκλητος αποφάσισε να μην προσδιορίσει συντελεστή για την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), παρά μόνο τον βέλτιστο αριθμό εισακτέων για τα περισσότερα Τμήματα του Πανεπιστημίου. Παρ’ όλα αυτά, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα ορισμένων Τμημάτων, τα οποία σε προηγούμενες πανελλήνιες εξετάσεις είχαν χαμηλή βάση εισαγωγής, ενέκρινε τις προτάσεις αυτών των Τμημάτων να υιοθετήσουν συντελεστές κάτω του 1.0. Οι επιλογές αυτές έγιναν υπό την πίεση που δημιουργεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο κατά τη γνώμη μας δεν στηρίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια. Ανάλογες είναι και οι επιλογές του πανεπιστημίου Αιγαίου, το οποίο έχει 18 τμήματα σε έξι νησιά (Λέσβος, Λήμνος, Ρόδος, Σάμος, Χίος και Σύρος). Όπως τονίζει στο ethnos.gr ο αντιπρύτανης κ. Παπαγεωργίου «στα περισσότερα τμήματα δώσαμε τον ελάχιστο συντελεστή καθώς είναι πολύ πιθανό να έχουμε μείωση στον φοιτητικό πληθυσμό. Λόγω της οικονομικής κατάστασης κυρίως αλλά και για άλλους λόγους οι νέοι προτιμούν να σπουδάζουν στα πανεπιστήμια κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Συνεπώς η επιλογή των νησιών του Αιγαίου, για σπουδές είναι δύσκολη».
Οι προτάσεις των Πανεπιστημίων στο υπουργείο Παιδείας για τα τμήματά τους
Πανεπιστήμιο Πάτρας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΔΙΚΗΣ ΒΑΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ 2021-2022 |
ΣΧΟΛΗ | ΤΜΗΜΑ | Συντελεστής Ε.Β.Ε. Πρόταση Τμήματος |
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ | Δεν ορίζει |
ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ | 0,89 | |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ | 1,15 | |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ | 0,80 | |
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ | 1,00 | |
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ | 0,80 | |
ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑΣ | 0,90 | |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΥΓΕΙΑΣ | ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ | 0,90 |
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ | 1,15 | |
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ | 1,15 | |
ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ | 0,82 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΒΙΟΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ | 1,00 | |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ | 0,80 | |
ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΑΛΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ | 0,80 | |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ | 0,80 | |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ | ΙΑΤΡΙΚΗΣ | 1,20 |
ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ | 1,20 | |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ | 1,20 |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 0,85 | |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ | 0,80 | |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ | 0,90 | |
ΦΥΣΙΚΗΣ | 1,00 | |
ΧΗΜΕΙΑΣ | 0,80 | |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ | ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ | 1,00 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 1,20 | |
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ | 0,80 | |
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ | 1,02 | |
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ | 0,90 | |
Ειδικό μάθημα
Ξένη γλώσσα: 0,80 |
||
ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 1,20 |
Ειδικά μαθήματα Ελεύθερο σχέδιο: 0,90
Γραμμικό σχέδιο: 0,90 |
||
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ | 1,20 | |
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | 1,20 | |
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ & ΑΕΡΟΝΑΥΠΗΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 1,20 | |
ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 1,20 | |
ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 1,20 | |
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 0,82 |
Πανεπιστήμιο Αθήνας
ΤΜΗΜΑ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
1 | Θεολογίας | 0,80 | |
2 | Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας | 0,80 | |
3 | Νομικής | 1,20 | |
4 | Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης | 1,20 | |
5 | Οικονομικών Επιστημών | 1,20 | |
6 | Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης | 1,00 | 0,80 |
7 | Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών | 1,00 | |
8 | Κοινωνιολογίας | 1,00 | |
9 | Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών | 1,20 | |
10 | Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας | 0,95 | |
11 | Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου | 0,80 | |
12 | Φιλολογίας | 1,00 | |
13 | Ιστορίας και Αρχαιολογίας | 1,00 | |
14 | Φιλοσοφίας | 1,10 | |
15 | Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης | 0,80 | |
16 | Ψυχολογίας | 0,96 | |
17 | Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας | 0,90 | 0,90 |
18 | Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας | 0,80 | 0,70 |
19 | Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας | 0,80 | 0,70 |
20 | Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας | 0,80 | 0,70 |
21 | Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας | 0,80 | 0,70 |
22 | Μουσικών Σπουδών | 0,90 | 0,80 |
23 | Θεατρικών Σπουδών | 0,90 | |
24 | Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας & Σλαβικών Σπουδών* *αφορά την Εισαγωγική Κατεύθυνση ΡΩΣΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ. Η εισαγωγική κατεύθυνση ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ δεν είναι ενεργή. | 0,90 | |
25 | Φυσικής | 1,20 | |
26 | Χημείας | 1,20 | |
27 | Μαθηματικών | 1,20 | |
28 | Βιολογίας | 1,20 | |
29 | Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος | 0,95 | |
30 | Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών | 1,20 | |
31 | Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης | 1,05 | |
32 | Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας | 0,90 | |
33 | Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας | 0,85 | |
34 | Ιατρικής | 1,20 | |
35 | Οδοντιατρικής | 1,20 | |
36 | Φαρμακευτικής | 1,20 | |
37 | Νοσηλευτικής | 1,20 | |
38 | Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης | 1,20 | |
39 | Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία | Δεν υπέβαλε πρόταση | |
40 | Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού | 0,80 | 0,70 |
41 | Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων | 0,80 |
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο
ΤΜΗΜΑ | Ε.Β.Ε. |
ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ | 1,01 |
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | 1,20 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ | 1,20 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ | 1,00 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ | 1,00 |
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ & ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ | 1,04 |
ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 0,80 |
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ | 0,80 |
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | 0,80 |
Πηγή: ethnos.gr