Μόλις σταματήσει ο διαολεμένος αυτός Καιρός, κάνεις μια πτήση πάνω από
συντρίμια, σκεπές σπιτιών που έφυγαν, σκόρπισαν στον αέρα ενός Ιανού
μαινόμενου σαν οργισμένου Θεού, και κοιτάς και πόσο φάνηκε ο οπλισμός
του σπιτικού σου τώρα που το κακό πέρασε και άφησε με πληγές ευάλωτο
το μοναδικό σου καταφύγιο. Κάτω σκόρπιοι σοβάδες, κόποι πατέρα,
δουλειά όλης του τη ζωής.
Παρατηρείς πως λειτουργεί η Κοινωνία της Κεφαλονιάς και αναρωτιέσαι
ποια είναι η πιο ευάλωτη κοινωνική ομάδα, εκείνη που είναι κρυμμένη σε
χωριά, απ΄άκρη σε άκρη της περιφέρειας. Όταν μεγαλώνεις στην Αθήνα,
και έχεις γεννηθεί γυναίκα αν έχεις σοφό Κεφαλονίτη πατέρα σου δίνει
εκείνη την αγωγή και παιδεία να μην σκέφτεσαι τι στο καλό φύλο επέλεξε
κάποιος θεός να σου δώσει για να ζήσεις. Σκέφτεσαι εξορθολογισμένα. Να
σπουδάσεις, να παλέψεις να βρεις με κόπο και τις αξίες σου καλή
εργασία, να μπορείς να χτίσεις λίγο-λίγο έναν καλό μισθό, τόσο όσο
εισοδηματικά να μπορείς όχι να κάνεις καριέρα, αλλά να είσαι ελεύθερος
και αυτόνομος άνθρωπος. Να μπορείς να έχεις μια δική σου στέγη και να
μην βρεθείς να έχεις κανέναν “κερατά” ανάγκη πάνω απ΄το κεφάλι σου.
Και στο λεκανοπέδιο της Αττικής κι αν ζήσεις καμιά 40αρια χρόνια, δεν
σημαίνει ότι τη γλίτωσες από ζημιές σεισμών. Δίπλα είναι το ρήγμα της
Πάρνηθας με τα Βόρεια Προάστεια. Μπορεί εδώ στην Κεφαλονιά να λέμε:
εμείς ζούμε με το σεισμό και τον φόβο μην βρεθεί ο οπλισμός του
σπιτιού μας εκτεθειμένος σε υψηλά ρίχτερ, άρα πρέπει να συντηρούμε τα
σπιτικά μας. Όμως και στην Αττική να έχεις ζήσει προηγουμένως αυτό δεν
σημαίνει ότι δεν βίωσες το 1981 και το 1999 τεράστιους σεισμούς σαν
κάτοικος Αθήνας, και σαν παιδί, και μάλιστα με θύματα εκεί. Και φυσικά
με πολλές ζημιές στα σπίτια που αν είσαι ενήλικας και μόνος πρέπει να
έχεις εξασφαλίσει εκείνο το εισόδημα, πιθανώς 2000 ευρώ μηνιαία, ώστε
να μπορείς να αποκαταστήσεις τις ζημιές σε περίπτωση μιας Φυσικής
Καταστροφής, επειδή υπάρχουν και μπαζωμένα ρέματα στην Αττική, και
κακοτεχνίες, και νεροποντές, και ανεμοστρόβιλοι.
Οπότε, εκεί αν είσαι γυναίκα μόνη πρέπει να έχεις εξασφαλίσει καλή
δουλειά όταν έχεις μεγαλώσει. Και τότε είσαι ελεύθερη να μην έχεις
ανάγκη κανέναν κερατά πάνω απ΄το κεφάλι σου, όπως σε προτρέπει ο
Κεφαλονίτης πατέρας σου.
Και έρχεσαι στην Κεφαλονιά και βλέπεις τι πρόβλεψη υπάρχει για αυτή
την κρυμμένη πιο ευάλωτη σε όλα κοινωνική ομάδα. Τις Γυναίκες Μέσης
Ηλικίας που είναι Μόνες στην Κεφαλονιά, σε διάφορα χωριά, και
κατοικούν σε δικό τους σπιτάκι. Όμως εκείνες δεν έχουν ούτε τις
μεγάλες σπουδές, ούτε βέβαια πιθανότητα μεγάλων αξιοπρεπών μισθών μετά
από κόπους, από καμιά Πολυεθνική όπως συμβαίνει σε μεγάλα αστικά
κέντρα. Ενώ παράλληλα το ΝΗΣΙ από μόνο του έχει ΦΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΗΚΗ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΦΘΟΡΕΣ στα σπιτικά, και στους σοβάδες! Φτάνει μόνο η
φυσική υγρασία νησιού και συχνοί σεισμοί μικροί να δημιουργούν μικρές
ρωγμές που σταδιακά εκτεθειμένες σε ακραία καιρικά φαινόμενα και
μαινόμενους Ιανούς δίνουν την εντύπωση εγκατάλειψης και την απειλή
κατάρρευσης ενός σπιτιού. Τώρα, επειδή η γυναίκα μέσης ηλικίας δεν
παντρεύτηκε, δεν ήταν όμορφη αρκετά, δεν ήταν κομψή αρκετά, δεν ήταν
υψηλού εισοδήματος αρκετά, και μεγάλωσε αρκετά για να την
περιτριγυρίζουν οι γαμπροί είναι αυτός που καλείται να κάνει τι μόνη
της, απελπισμένη, για τους σοβάδες;
Και αυτοί οι σοβάδες δίχως αποζημίωση πως φτιάχνονται, λοιπόν,
αναρωτιέσαι; Ποιος πληρώνει τους σοβάδες σε αυτή την Κοινωνική Ομάδα
την κρυμμένη να μην φανεί ευάλωτη;
Αν ζει κάποια στην Κεφαλονιά, που είναι ένα νησί που ο μέσος άντρας
είναι Τεχνίτης ή πρώην ναυτικός όλοι οι άντρες είναι ξαφνικά
Πολυτεχνίτες και ξέρουν να φτιάχνουν σοβάδες.
Οι μαστοράτζες ψάχνουν να βολευτούν με κάποια γυναίκα μέσης ηλικίας
που βρίσκεται σε κάποιο σπίτι μόνη της, με σπίτι δικό της και σοβάδες
δίχως αποζημιώσεις σε εκείνη απ΄το Κράτος.
Περνάνε δήθεν μια βόλτα για ένα μεροκάματο υδραυλικών ή ηλεκτρικών, ή
επισκευής ηλεκτρικών και ανακαλύπτουν το τέλειο σεξουαλικό τους θύμα,
τη γυναίκα λίγων ευκαιριών για άντρα που ζει απομονωμένη κοινωνικά,
από τον οικογενειακό φιλήσυχο λαό του νησιού, και είναι απελπισμένη
για τους σοβάδες που πέφτουν και διαλύεται το σπίτι της, με χαμηλότατο
δικό της εισόδημα. Και οι τεχνικοί και μαστοράτζες βρίσκουν εκεί
ξενοδοχείο ύπνου, σεξ, και τουρισμού πουλώντας τους ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ τους ως
σωτήρα και καλό γαμπρό για σχέση 3ετή, συμβόλαιο δωρεάν σεξ τους δίχως
να χρειαστεί να φτιαχτεί οίκος ανοχής για τις ανάγκες τους. Επειδή
αυτοί οι μάστορες είναι άντρες που μόνο να εκμεταλλευτούν σεξουαλικά
μπορούν και συναισθηματικά την απελπισία γυναικών μόνων μέσης ηλικίας
και απομονωμένων από το σύνολο. Και αυτοί οι μάστορες αφήνουν πίσω
συντρίμια από γυναίκες που με ανταλλακτική οικονομία σεξουαλικής τους
βολής πάνω τους έδωσαν εκείνοι κάποια μεροκάματα να φτιάξουν τους
σοβάδες και έτσι δεν συμμετείχαν ποτέ σαν σύντροφοί τους στα κοινά
έξοδα ενός σπιτιού. Κλασική Κεγαλονίτικη νοοτροπία εργένη τσιγκούνη
άντρα. Και κάπου εκεί η Ανταλλακτική Οικονομία έγιναν οι Σοβάδες των
σπιτιών προς σεξουαλική ικανοποίηση όσων αντρών μαστόρων και εργατών
δεν είχαν βρει οίκο ανοχής δίχως να πληρώσουν κιόλας.
Το εξαιρετικό σαν πολιτικό επιχείρημα είναι ότι αυτή η ομάδα μαστόρων
και εργατών που φτιάχνουν τους σοβάδες και που οι γυναίκες από
απελπισία και απόγνωση τους επιλέγουν-μη-συναινετικά στην αρχή, σαν να
λέμε βιασμός από ανάγκη τους, μπορεί να είναι και πολιτικής
σκοπιμότητας λύση ώστε να βολευτούν μετανάστες μόνιμα. Είναι ένα
ερωτηματικό επειδή αν είναι και εισαγώμενοι από Αλβανία, Πακιστάν κτλ.
μέτοικοι προσωρινοί μέχρι να τάξουν και κανά γάμο σε καμιά
δυστυχισμένη ως προς τους Σοβάδες και τις αποζημιώσεις που δεν βλεπει
το Κράτος να τους δώσει σαν ευάλωτης ομάδας αυτών των γυναικών, έτσι
θα βρεθούν ή και βρίσκονται εντελώς τυχαία να δίνουν πράσινη κάρτα σε
οποιονδήποτε θέλει ιθαγένεια και σεξ δωρεάν και σπίτι και τροφή και
ξενοδοχείο ύπνου και τουρισμού. Σαμπώς αν την παντρευτεί κάποιος μια
γυναίκα που εξαναγκασμένη έκανε σεξ μαζι του δεν μπορεί να πηγαίνει
μόνος του σε μπαρ με Πολωνές που εκείνες του αρέσουν; και να
εγκαταλείπει μες στο σπίτι την απελπισμένη γυναικα που μόνο βρήκε
τρόπο να Πληρώνει με καταναγκαστικό σεξ ως ανάγκη τους δικούς της
Σοβάδες; Έχουμε και μετανάστες να βολέψουμε με καταναγκαστικό ανάγκης
επιβίωσης γυναικών σεξ. Έχουμε και τους τσιγκουναρέους άντρες που
έμειναν εργένηδες αλλά αν και δεν βλέπονται θέλουν και γυναίκα να
δείχνουν σαν τρόπαιο για λίγο και να μην πληρώνουν και οίκο ανοχής και
φαίνονται ότι δεν τους αντέχει καμία από επιλογή.
Ποιος πληρώνει τους Σοβάδες σε αυτό το νησί στις Γυναίκες Μέσης
Ηλικίας χαμηλού εισοδήματος, αγαπητό Κράτος;
Μαρία Μαγουλά
συγγραφέας – εικαστικός