Είναι αμέτρητα αυτά που μας λείπουν από την παλιά καλή Α’ Εθνική.
Όσοι μεγαλώσαμε στη μαγική δεκαετία του ’90 νοσταλγούμε με κάθε αφορμή την καλτίλα που ξεχείλιζε από τα ελληνικά γήπεδα.
Μας έχει στιγματίσει τόσο πολύ εκείνη η (τελευταία ρομαντική) περίοδος που βλέπαμε μπάλα που δεν έχουν αποτυπωθεί στη μνήμη μας μονάχα τα γήπεδα-στρούγκες, τα έξυπνα συνθήματα και οι μεγάλες μορφές παικτών και προπονητών.
Έχουν αποτυπωθεί και πιο δευτερεύοντα πράγματα. Έχουν συνδεθεί με τις αναμνήσεις μας και εικόνες που δεν έχουν καμία σχέση με το αγωνιστικό κομμάτι.
Όπως, για παράδειγμα, οι διαφημιστικές πινακίδες στα γήπεδα!
Με κάποιες εξ αυτών τόσο χαρακτηριστικές που τότε μπορεί να μην τις πρόσεχες, αλλά σήμερα διαπιστώνεις ότι έχουν συνδεθεί με τις ωραιότερες ποδοσφαιρικές σου αναμνήσεις.
Εκτός κι αν έχεις ξεχάσεις τις εξής:
ΥΠΟΔΥΜΑΤΑ ΜΙΛΑΝΟΣ
Σε μια εποχή που είχε αρχίσει για τα καλά η ξενομανία (όπως έχει περιγραφεί εξαιρετικά στο κινηματογραφικό έπος «Λαλάκης, ο εισαγόμενος») υπήρχε μια πινακίδα που σε προέτρεπε να πας κόντρα στο ρεύμα. Και υπήρχε σε όλα σχεδόν τα γήπεδα της Α’ Εθνικής: Υπενθυμίζοντας ότι είναι σοφότερη επιλογή το «παπούτσι από τον τόπο σου», έστω κι αν έμοιαζε αντιφατικό όταν επρόκειτο να το αγοράσεις από… Μιλάνο.
AGFA FILM
Δεν υπήρχαν τότε κινητά με κάμερες. Για την ακρίβεια δεν υπήρχαν καν κινητά. Δεν έβλεπες τους πάντες να ποζάρουν παντού και αν έλεγες σε κάποιον να τραβήξετε selfie, το μυαλό του θα πήγαινε (δικαιολογημένα) σε αυτό που ξεκινούν όλοι να τραβάνε στην εφηβεία. Κατά συνέπεια μονόδρομος για ν’ απαθανατίσεις στιγμές ήταν η φωτογραφική μηχανή. Και βασική σου επιλογή για φιλμ (αν πήγαινες συχνά στο γήπεδο και το ‘βλεπες ΠΑΝΤΟΥ μπροστά σου) ήταν η AGFA.
Σε ένα περιβάλλον με τόσο συχνές αναφορές στην πράξη της αναπαραγωγής (από συνθήματα οπαδών στα οποία υπόσχονται πράγματα για τους απέναντι και τους στενούς συγγενείς τους) θα έλεγε κανείς ότι ήταν πολύ ταιριαστή η διαφήμιση εταιρείας προφυλακτικών. Απλά φαινόταν κάπως περίεργο να υπάρχει η σχετική πινακίδα πίσω από την εστία και ο αντίπαλος επιθετικός, λίγο πριν… σπρώξει την μπάλα στα δίχτυα, να βλέπει την ένδειξη STOP.
ΦΥΡΟΓΕΝΗΣ
Πραγματικά βρισκόταν παντού! Οι ηλιακοί θερμοσίφωνες που εμπορεύεται αποκλείεται να έχουν μαζέψει περισσότερο… ήλιο από τις δεκάδες διαφημιστικές πινακίδες που υπήρχαν σε όλα σχεδόν τα γήπεδα της Ελλάδας. Μάλιστα για ένα διάστημα διεύρυνε ακόμα περισσότερο την καμπάνια του στα αθλητικά δρώμενα, ακολουθώντας τη σχετική μόδα της εποχής στο μπάσκετ και τοποθετώντας για λίγο το όνομά του δίπλα σε αυτό της ΑΕΚ!
ΣΑΡΑΦΗΣ
Από τις πιο χαρακτηριστικές -και ταυτόχρονα τις πιο γνωστές- περιπτώσεις! Διότι ένα από τα μεγαλύτερα διαφημιστικά σλόγκαν εκείνης της εποχής δεν θα μπορούσε να μην ακουμπήσει και το ποδόσφαιρο. Την ίδια περίοδο λοιπόν που έκανε θραύση το «Σαράφης στα Τρίκαλα, Σαράφης στην Αθήνα, Σαράφης στο Παρίσι» ίσχυε και το «Σαράφης στο ΟΑΚΑ, Σαράφης στο Νίκος Γκούμας, Σαράφης στο Καραϊσκάκη».