Αλλάζουν όλα: Κόφτης ταχύτητας σε όλα τα ΙΧ – Ποιους αφορά

Κόφτης ταχύτητας: Μεγάλη τομή στα αυτοκίνητα σε λίγες ημέρες, καθώς έρχεται ο «κόφτης ταχύτητας». Ποιους αφορά. Δείτε αναλυτικά…

Πρόκειται για το σύστημα αναγνώρισης ορίου ταχύτητας, το οποίο βασίζεται σε πληροφορίες από τη χαρτογράφηση GPS και την αναγνώριση οδικών πινακίδων.

Μετά τις 6 Ιουλίου όλα τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν την τεχνολογία Intelligent Speed Assistance (ISA).

Πρόκειται για το σύστημα αναγνώρισης ορίου ταχύτητας, το οποίο βασίζεται σε πληροφορίες από τη χαρτογράφηση GPS και την αναγνώριση οδικών πινακίδων.

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ, το ISA θα είναι ενεργό από προεπιλογή, αν και οι οδηγοί θα μπορούν, προς το παρόν, να απενεργοποιούν τα συστήματα στην αρχή κάθε ταξιδιού.

Κόφτης ταχύτητας: Ο κατασκευαστής επιλέγει

Αναφορικά με τον νέο Γενικό Κανόνα Ασφάλειας της ΕΕ, οι κατασκευαστές μπορούν να επιλέξουν τον τρόπο με τον οποίο θα προειδοποιούν τον οδηγό, ηχητικά ή με προειδοποιήσεις στον ψηφιακό πίνακα οργάνων ή με δονήσεις στο τιμόνι.

Πρόσφατα μηχανικοί της Ford στην Κολωνία, πήγαν το σύστημα ένα βήμα πιο πέρα.

Το συγκεκριμένο σύστημα θα εμποδίζει τους οδηγούς να υπερβαίνουν την ταχύτητα σε προκαθορισμένες γεωγραφικές περιοχές με επέμβαση στον κινητήρα, ενώ παράλληλα θα αποτελεί και ένα βήμα πιο μπροστά προς την αυτόνομη οδήγηση.

Προς το παρόν, η τεχνολογία ISA θα ισχύει μόνο για τα ολοκαίνουργια μοντέλα που θα λανσαριστούν μετά τις 6 Ιουλίου. Τα νέα αυτοκίνητα που έχουν ήδη κυκλοφορήσει και βρίσκονται στις εκθέσεις θα πρέπει μέχρι τον Ιούλιο του 2024 να εξοπλιστούν με ISA.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), επισημαίνει ότι το συγκεκριμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού θα μειώσει τα ατυχήματα κατά 30% και τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα κατά 20%. Από την άλλη, η ΕΕ έχει στόχο μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.

140.000 σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία μέχρι το 2038 στην Ευρώπη

Το ISA, μαζί με άλλα μέτρα που έρχονται ταυτόχρονα, όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ) θα μπορούσε να αποτρέψει 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία μέχρι το 2038 στην Ευρώπη.

Ο Ανεξάρτητος Οργανισμός Δοκιμών EuroNCAP αναφέρει ότι η καλύτερη τήρηση των ορίων ταχύτητας θα αποτρέψει τα ατυχήματα και θα μετριάσει τις επιπτώσεις αυτών που συμβαίνουν στους δρόμους.

Ηδη σήμερα πολλά μοντέλα είναι εφοδιασμένα με το συγκεκριμένο σύστημα.

Τα επόμενα βήματα είναι η σύνδεση με κάμερες αναγνώρισης σημάτων ταχύτητας, δορυφορικής πλοήγησης και έξυπνου λογισμικού, ώστε το αυτοκίνητο να αφήνει το στίγμα του για το που ακριβώς είναι, την ταχύτητα που έχει και το όριο ταχύτητας.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης το σύστημα θα μπορεί να περιορίσει την ισχύ του κινητήρα, ώστε να μην μπορεί να υπερβεί το όριο ταχύτητας. Δηλαδή θα είναι μια μορφή έξυπνου προσαρμοζόμενου cruise control που θα είναι πάντα ενεργοποιημένο.

Κόφτης ταχύτητας: Πώς λειτουργεί

Με βάση την ντιρεκτίβα 2019/2044 που θα τεθεί σε ισχύ από τις 6 Ιουλίου του 2022, δηλαδή σε λίγες ημέρες, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωληθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να φέρουν στον βασικό εξοπλισμό το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας Intelligent Speed Assist ή ISA.

Τα υπόλοιπα σύγχρονα αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή την στιγμή, έχουν περιθώριο να εμπλουτίσουν την σουίτα ηλεκτρικών βοηθημάτων ενεργητικής ασφάλειας που διαθέτουν, μέχρι τις 7 Ιουλίου 2024.

Για να είμαστε όμως δίκαιοι, θα πρέπει να αναφέρουμε το πώς θα λειτουργεί αρχικά το Intelligent Speed Assist.

Σκοπός του συγκεκριμένου συστήματος δεν είναι να μας κόψει απότομα την ταχύτητα κίνησης σε περίπτωση που κινούμαστε πάνω από το επιτρεπτό όριο που καθορίζει ο Κ.Ο.Κ., αλλά να επέμβει διακριτικά μέχρι να υπακούσουμε στους κανόνες ασφαλούς κυκλοφορίας.

Δηλαδή, δεν θα κόβει απότομα την παροχή ισχύος από τον κινητήρα και δεν θα επεμβαίνει δραστικά στα φρένα, αλλά θα χρησιμοποιεί διαφορετικές τεχνικές που συνήθως είναι ιδιαίτερα ενοχλητικές κατά την οδήγηση.

Σε περίπτωση λοιπόν που αντιληφθεί το ISA μέσω της κάμερας, του συστήματος πλοήγησης ή των αισθητήρων των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας ότι ξεπερνάτε το όριο ταχύτητας, θα χρησιμοποιήσει ορισμένα “όπλα” που διαθέτει για να σας ενημερώσει και να σας συνετίσει.

Ο πρώτος τρόπος είναι να δημιουργήσει κραδασμό στο πεντάλ του γκαζιού, φέρνοντάς σας ταυτόχρονα αντίσταση στο πάτημά του μέχρι να το αφήσετε και να πέσει η ταχύτητα κίνησης στο επιτρεπτό όριο.

Ο δεύτερος τρόπος αφορά αυτοκίνητα που έχουν ενεργό cruise control.

Σε αυτή την περίπτωση το σύστημα θα σας ενημερώνει αρχικά για την υπέρβαση ορίου μέσω ένδειξης στο ταμπλό και σε περίπτωση που δεν υπακούσετε, τότε θα ξεκινήσει έντονη ηχητική ενημέρωση του οδηγού και λίγο αργότερα θα αποκτήσει κραδασμό το πεντάλ γκαζιού με στόχο να τραβήξετε το πόδι σας από το πεντάλ του γκαζιού.

Για να σας καθησυχάσουμε, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το ISA θα διαθέτει για αρχή δυνατότητα απενεργοποίησης, μιας και σύμφωνα με του ειδικούς στον τομέα ασφάλειας της Ε.Ε. τα συστήματα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας δεν λειτουργούν υποδειγματικά και αρκετές φορές λαμβάνουν λανθασμένη πληροφορία. Αργότερα όμως, θα αναλάβει πιο δραστικό τρόπο για να σας διατηρήσει στα επιτρεπτά όρια ταχύτητας.

Πηγή: newsme.gr