Απάτες με SMS: Δίχως τέλος τα «εγκεφαλικά»! Οργή για τις τεράστιες χρεώσεις

Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι απάτες σε καταναλωτές μέσω πενταψήφιων sms στα κινητά τους τηλέφωνα, από εταιρείες οι οποίες χρεώνουν μεγάλα ποσά, με το πρόσχημα πως οι ίδιοι οι κάτοχοι αυτών των κινητών αιτήθηκαν τις υπηρεσίες τους.

Οι εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) σχετίζονται με τη μετάδοση πληροφορίας και περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Διεξάγουν διαγωνισμούς, ψηφοφορίες, πωλούν για downloading ringtones, logos, videos, παιχνίδια, παρέχουν υπηρεσίες πληροφόρησης, παροχή τεχνικής υποστήριξης και άλλα. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες τους είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς συγκεκριμένους αριθμούς και η χρέωσή τους είναι υψηλότερη από τις συνηθισμένες.

Όμως, από το να θέλει κάποιος να χρησιμοποιήσει τις παραπάνω υπηρεσίες και να πληρώσει για αυτές, μέχρι το να βρεθεί να τις χρησιμοποιεί εν αγνοία του και να πληρώνει, συχνά εν αγνοία του, για αυτές, ο δρόμος είναι μακρύς…

Εξωφρενικές χρεώσεις από το πουθενά με τις απάτες!

Η μέθοδός τους είναι απλή. Πρώτα στέλνουν από πενταψήφιο αριθμό ένα μήνυμα στο κινητό σας, με το οποίο σας παροτρύνουν να επισκεφτείτε συγκεκριμένη ιστοσελίδα για να διεκδικήσετε πλούσια δώρα.

Εάν επισκεφτείτε την ιστοσελίδα, σας ζητούν να καταχωρίσετε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου. Μετά, σας στέλνουν έναν κωδικό στο κινητό σας, τον οποίο πρέπει να καταχωρίσετε στην ιστοσελίδα για να ολοκληρωθεί η εγγραφή σας.

Το θέμα είναι ότι ακόμα κι αν ο αποδέκτης των μηνυμάτων δεν καταχωρίσει τον τηλεφωνικό του αριθμό, τα μηνύματα δεν σταματούν να έρχονται και όχι μόνο να… έρχονται, αλλά και να τον χρεώνουν.

“Κερασάκι στην τούρτα” με τις απάτες το ότι ανάμεσα στη… “βροχή” μηνυμάτων που δέχεται ο καταναλωτής, έρχεται και ένα που τον ενημερώνει ότι αν θέλει να απενεργοποιήσει την υπηρεσία στην οποία, έχει εγγραφεί, όπως αυτοί υποστηρίζουν, πρέπει να στείλει μήνυμα σε άλλον πενταψήφιο αριθμό.

Αποτέλεσμα, οι κάτοχοι κινητών που έχουν λάβει τέτοια μηνύματα να καλούνται να διαγραφούν από υπηρεσίες που, όπως λένε, δεν έχουν ποτέ εγγραφεί και να βλέπουν τους λογαριασμούς του κινητού τους να “φουσκώνουν”, αφού τα μηνύματα που δέχονται από αυτούς τους πενταψήφιους αριθμούς είναι χρεωστικά, που σημαίνει ότι πρέπει να τα πληρώσουν οι ίδιοι.

Εάν δεν δώσετε σημασία σε αυτά ή σε παρόμοια μηνύματα, θεωρώντας ότι είναι κάποια προσφορά ή διαφημιστικά κόλπα, στον επόμενο λογαριασμό του κινητού σας τηλεφώνου θα βρείτε χρέωση για αυτά. Οι χρεώσεις μπορεί να είναι από μερικά ευρώ έως εκατοντάδες, ενώ πολλοί καταναλωτές, που δεν ελέγχουν τους λογαριασμούς τους, πέφτουν θύματα και χάνουν χρήματα τα οποία οι εταιρείες που στέλνουν αυτά τα μηνύματα εισπράττουν, μέσω του παρόχου του κινητού τους.

Ακούστε στην συνέχεια του κειμένου όσα λέει ο Συνήγορος του Καταναλωτή στο newsit.gr

Από πέντε έως δεκάδες, ακόμα και εκατοντάδες ευρώ το μήνα με τις απάτες

Σύμφωνα με καταγγελίες καταναλωτών που έφτασαν στο Newsit.gr, οι χρεώσεις εξαιτίας αυτών των μηνυμάτων ξεκινούν από πέντε, έξι ευρώ και μπορούν να φτάσουν σε εκατοντάδες ευρώ, αφού μπορεί το μηνιαίο κόστος για αυτά τα μηνύματα να μην μπορεί να υπερβαίνει τα 20 ευρώ ανά υπηρεσία και πενταψήφιο αριθμό, οι υπηρεσίες όμως και άρα και οι πενταψήφιοι φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και … “βομβαρδίζουν” κατόχους κινητών τηλεφώνων.

“Έχω τέσσερα κινητά και στο διάστημα των δυο τελευταίων μηνών έχω λάβει τέτοια μηνύματα και στα τέσσερα” λέει ο Α.Κ.”. Οι τελευταίοι λογαριασμοί μου ήρθαν αυξημένοι κατά πολύ. Είδα τις αναλυτικές χρεώσεις και διαπίστωσα ότι για αυτά τα μηνύματα έπρεπε να πληρώσω 25 ευρώ για το καθένα από τα κινητά μου” συμπληρώνει.απάτες

“Έκανα φραγή σε επτά πενταψήφιους αριθμούς”

“Έλαβα τέτοια μηνύματα από επτά διαφορετικούς αριθμούς, σε διάστημα είκοσι ημερών, μέσα στον Ιούνιο. Μου ήρθε ένας απίστευτος λογαριασμός. Πληρώνω, συνήθως 30 έως 40 ευρώ για το κινητό μου και τώρα μου ζητούν 210 ευρώ. Έκανα φραγή σε επτά πενταψήφιους αριθμούς. Ζήτησα και λίστα με τις αναλυτικές χρεώσεις, αλλά είμαι σίγουρος ότι ο “φουσκωμένος” λογαριασμός είναι εξαιτίας αυτών των μηνυμάτων” λέει ο Π.Ζ..

“Βροχή” καταγγελιών για τις απάτες

Την ίδια ώρα, εκατοντάδες είναι οι καταγγελίες που έρχονται στο Newsit.gr μετά από σχετικά ρεπορτάζ.

Αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση της Κ.Γ. η οποία έλαβε στο κινητό της ένα τέτοιο μήνυμα από πενταψήφιο αριθμό, με το οποίο την παρότρυναν να ενεργοποιήσει συνδρομητικό περιεχόμενο, χρεώθηκε 12 ευρώ και “ορκίζεται” ότι δεν ζήτησε καμία υπηρεσία, δεν έκανε εγγραφή σε κάποια εφαρμογή, ούτε καταχώρισε κάπου τον αριθμό του κινητού της. “Δεν ενδιαφέρθηκα ποτέ για αυτήν την εταιρεία και τις εφαρμογές της” επιμένει η Κ.Γ.. Και όταν έστειλε, γραπτώς, τις σχετικές αντιρρήσεις της, η απάντηση ήταν ότι εγγραφή έκανε και, μάλιστα, με “συγκεκριμένα βήματα” τα οποία “διασφαλίζουν την συγκατάθεση του χρήστη για την ενεργοποίηση της υπηρεσίας, η οποία γίνεται μόνο με προσωπική ενέργεια εκ μέρους του”.

“Τι είμαι; Υπνοβάτης και δεν θυμάμαι ότι τα έκανα όλα αυτά;”

“Μου έστειλαν κάποια print screen και μου έγραψαν “εδώ έβαλες τον αριθμό του κινητού σου, εδώ το pin που στείλαμε… Τι είμαι; Υπνοβάτης και δεν θυμάμαι ότι τα έκανα όλα αυτά;”λέει η Κ.Γ..

“Σε περίπτωση που τρίτο πρόσωπο ενεργοποιήσει την υπηρεσία, κάνοντας χρήση της συσκευής του χρήστη, την ευθύνη και την επιμέλεια του κινητού τηλεφώνου, φέρει ο ίδιος ως νόμιμος κάτοχος” αναγράφεται στην απαντητική επιστολή της εταιρείας, ενώ η κάτοχος του συγκεκριμένου κινητού επιμένει ότι μόνο αυτή το χρησιμοποιεί.

“Δηλαδή, μου λένε το ευνόητο για να έχουν άλλοθι; Το ξέρω ότι αν κάποιος άλλος έκανε εγγραφή από το κινητό μου θα την πληρώσω εγώ. Εννοείται ότι εγώ είμαι υπεύθυνη για το ποιος χρησιμοποιεί το κινητό μου, αλλά, πώς να το κάνουμε, δεν το έχει πάρει άλλος στα χέρια του” επιμένει η Κ.Γ..

“Εμείς είμαστε νόμιμοι” απαντούν ενώ οι καταγγελίες για απάτες πέφτουν βροχή!

“Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, ότι οι υπηρεσίες μας, η διαδικασία εγγραφής, χρέωσης και διαγραφής, ακολουθούν την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία προβλέπει διαφόρους τρόπους ενημέρωσης του καταναλωτή πριν ενεργοποιήσει οποιαδήποτε εξ’ αυτών, καθώς επίσης η ενημέρωση και οι σχετικές οδηγίες που παρέχουμε, δίδονται έγκαιρα και με απόλυτη σαφήνεια, όπως ορίζεται από το νόμο” προσθέτει στο απαντητικό e mail της η εταιρεία και συμπληρώνει ότι “η διαγραφή από την υπηρεσία πραγματοποιήθηκε την ίδια μέρα και εστάλη το προβλεπόμενο δωρεάν ενημερωτικό”.

“Για τα 12 ευρώ ούτε λόγος”

“Η διαγραφή έγινε, αλλά για τα 12 ευρώ δεν κάνουν λόγο. Γιατί πρέπει να τους τα χαρίσω; Με το “έτσι θέλω” μου τα πήραν. Πώς θα αποδείξω αυτό που λέω, ότι δηλαδή, δεν έκανα καμία εγγραφή; Τόσοι άνθρωποι καταγγέλλουμε τα ίδια… όλοι χαζοί είμαστε; Ποιοι είναι αυτοί που επιλέγουν να μας αφήνουν ανυπεράσπιστους; Ας βρεθεί ένας τρόπος να σταματήσει αυτό” καταλήγει η Κ.Γ..

“Από πού βρήκαν τον απόρρητο αριθμό του κινητού μου;”

“Μου στέλνουν συνεχώς τέτοιου είδους μηνύματα από πενταψήφιους αριθμούς. Όχι μόνο από έναν. Δεν έχω κάνει κάτι για αυτό, δεν πίστευα ότι χρεώνομαι… Τον αριθμό του κινητού μου τον έχω απόρρητο. Δεν υπάρχει ούτε σε κάποιον τηλεφωνικό κατάλογο, ούτε κάπου μέσα στο ίντερνετ… Άρα βρίσκουν τους αριθμούς από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας” λέει η Π.Ν..

“Ακόμα τα κλαίω τα 100 ευρώ” λέει μετά τις συνεχείς απάτες

“Έχω τρεις λογαριασμούς κινητών, λάμβανα τέτοια μηνύματα συνεχώς, δεν έδινα σημασία, με αποτέλεσμα να χρεωθώ περίπου 100 ευρώ παραπάνω.Ζήτησα από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας φραγή από τέτοιου είδους μηνύματα, αλλά σχετικά με τη χρέωση η θέση της εταιρείας ήταν ότι “αποκλείεται να μην έχει γίνει εγγραφή” και ότι “αναγκαστικά πρέπει να τα πληρώσω”. Ακόμα τα κλαίω τα 100 ευρώ…” λέει η Μ.Ν..

“Οι συνταξιούχοι γονείς μου έτρεχαν για να μάθουν γιατί είχε τελειώσει η κάρτα τους”

“Πριν έναν μήνα διαπίστωσα ότι είχα χρεωθεί 4 ευρώ, χωρίς να καταλαβαίνω γιατί. Ευτυχώς, έχω καρτοκινητό, όποτε, μόλις τελείωσαν τα χρήματα που είχα, σταμάτησαν και τα μηνύματα. Κατάλαβα πως κάτι συμβαίνει όταν ειδοποιήθηκα πως το χρηματικό μου υπόλοιπο είναι μηδενικό. Τυχαία είδα τα μηνύματα, επικοινώνησα με τον πάροχό μου και κάναμε φραγή εισερχόμενων μηνυμάτων από πανταψήφιους αριθμούς. Όταν άρχισα να ρωτάω, συνειδητοποίησα ότι πολλοί έχουν πέσει θύματα από αυτές τις απάτες. Ακόμα και οι συνταξιούχοι γονείς μου έτρεχαν στα καταστήματα της εταιρείας της κινητής τους τηλεφωνίας για να μάθουν γιατί είχε τελειώσει η κάρτα τους”.απάτες

“Έχω σε λίστα αποκλεισμού καμία δεκαριά τέτοια πενταψήφια”

“Δέχτηκα αυτά τα sms χωρίς να έχω κάνει εγγραφή. Καμία εγγραφή. Πουθενά. Αρχικά έστειλα e-mail στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Με παρέπεμψαν στην ΕΕΤΤ. Εκεί έλαβα οδηγία να απευθυνθώ στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας μου. Εκεί μου ζήτησαν έγκριση να μπλοκάρουν τα μηνύματα από τους πενταψήφιους αριθμούς

Έχω σε λίστα αποκλεισμού καμία δεκαριά τέτοια πενταψήφια!

Τελικά, επικοινώνησα με την εταιρεία που μου έστειλε το μήνυμα. Η κυρία που απάντησε έβγαλε τρελή, αφού επέμενα ότι έχω κάνει εγγραφή στην υπηρεσία τους” λέει η Σ.Π..

“Υπάρχει συνυπευθυνότητα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας για τις απάτες”

Ο Β.Σ. Είναι δικηγόρος ο οποίος έχει απασχοληθεί για πάνω από έναν χρόνο με το συγκεκριμένο θέμα και υποστηρίζει ότι υπάρχουν τεράστια, σχετικά νομοθετικά κενά.

“Το θέμα δεν λύνεται εύκολα, ούτε υπάρχει δυνατότητα να σταματήσει με καταγγελίες στις Αρχές. Η μόνη προστασία είναι η δικαστική” υποστηρίζει

“Είναι κάτι που έκανα ως πληρεξούσιος δικηγόρος και τα έχω καταφέρει μέχρι στιγμής με μια εταιρία, αλλά το θέμα δεν είναι μόνο η ζημία και η ηθική βλάβη. Θεωρώ ότι υπάρχει συνυπευθυνότητα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες εκμεταλλεύονται ένα πεδίο ελεύθερο για τέτοιες χρεώσεις” συμπληρώνει.

Ακούστε στην συνέχεια του κειμένου όσα λέει ο Συνήγορος του Καταναλωτή στο newsit.gr

“Πήρα πίσω τα χρήματά μου μετά από αλληλογραφία 23 σελίδων…”

«Στις αρχές Μαρτίου, μετά από έλεγχο του λογαριασμού του κινητού μου, διαπίστωσα ότι είχα χρεωθεί για 20 sms από πενταψήφιο αριθμό αξίας 1,6807 έκαστο και για 7 sms από άλλον πενταψήφιο αριθμό αξίας 0,4202 έκαστο.

Έκανα καταγγελία στο Συνήγορο του Πολίτη και στο Συνήγορο του Καταναλωτή και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Παρόμοια περιπέτεια είχα και την άνοιξη του 2009 και για αυτό, από τότε, ποτέ δεν κοινοποιώ τον αριθμό του κινητού μου.

Το πρόβλημα τότε λύθηκε με διαμαρτυρία μου στις παραπάνω δημόσιες υπηρεσίες. Μου επεστράφησαν τα χρήματα από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μου, μετά από αλληλογραφία 23 σελίδων…” λέει ο Γ.Δ..

Και μήνυση κατά αγνώστων για τις απάτες

Ο Σ.Τ. είναι δικηγόρος Σερρών και τον περασμένο Οκτώβριο κατέθεσε μήνυση κατά αγνώστων ως παραλήπτης των συγκεκριμένων μηνυμάτων. “Η μήνυση κοινοποιήθηκε άμεσα στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μου, οπότε και σταμάτησαν «μαγικά» οι ενοχλήσεις” λέει στο Newsit.gr.

Στη μήνυσή του περιγράφει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο έλαβε τα συγκεκριμένα μηνύματα. Εξηγεί πως ουδέποτε έκανε εγγραφή για να τα λαμβάνει και καταλήγει: “Εκ των ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι τρίτος ή τρίτοι, μη γνωστοί ακόμη σε εμένα δράστες, οι οποίοι πιθανότατα διαθέτουν τεχνογνωσία και ειδικό εξοπλισμό, ενεργούν σε βάρος μου πολλαπλά ποινικά αδικήματα, ενεργοποιώντας στη σύνδεσή μου τις παραπάνω υπηρεσίες”.

Καταπέλτης ο Συνήγορος του Καταναλωτή για τις απάτες

“Όλα αυτά είναι εμπορικές πρακτικές. Μιλάμε πάντα για αδειοδοτημένες εταιρείες, οι οποίες πωλούν, προωθούν ορισμένα προϊόντα, αλλά είναι σαφές ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις και η βούληση του καταναλωτή να αγοράσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που του προωθούνται μέσα από τα πενταψήφια πρέπει να είναι σαφής, αλλά και να υπάρχει σαφής προηγούμενη ενημέρωση για την χρέωση” λέει στο Newsit.gr η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή, Αθηνά Κοντογιάννη.

Ακούστε όσα λέει η κυρία Αθηνά Κοντογιάννη στο newsit.gr για τις απάτες

“Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν απάτες»

Δεν έχουμε τεχνικούς για να το αποδείξουμε, αλλά είναι στάνταρ ότι κάποια βήματα που λένε αυτοί (σ.σ. οι εταιρείες πολυμεσικών υπηρεσιών) ότι τηρήθηκαν, δεν τηρήθηκαν. Απλώς, μέσα από τα social media και από κάποιες δωρεάν εφαρμογές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση στο κινητό μας. Αυτό συμβαίνει στην πράξη. Και σε αυτό ζητάμε τη βοήθεια της ΕΕΤΤ και της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, που έχουν και κατάλληλα τεχνικά τμήματα, για να μπορέσουμε μέσα από αυστηρότερους κανόνες να υπάρξει διερεύνηση. Γιατί θεωρούμε ότι υπάρχουν στοιχεία απάτης. Ό,τι χρειάζεται τεχνική διερευνήσει το παραπέμπουμε στις υπηρεσίες που έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν” συνεχίζει η Αθηνά Κοντογιάννη για τις απάτες και προσθέτει: “Από εκεί και μετά, θεωρούμε ότι ο καταναλωτής είναι ο πιο ευάλωτος σε αυτή την υπόθεση. Καλείται να αποδείξει κάποια πράγματα που απαιτούν αυξημένες τεχνικές ικανότητες σε αρκετές περιπτώσεις, που δεν είναι σε θέση πάντοτε να τα αποδείξει και γι’ αυτό ακριβώς θεωρούμε ότι χρειάζεται μία αλλαγή και στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει όλα αυτά”.

“Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών παρέμεινε πρώτος σε καταγγελίες για απάτες και το 2018”

Η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή τονίζει ότι “και το 2018 ο πρώτος εμπορικός κλάδος σε καταγγελίες παρέμεινε ο τομέας των τηλεπικοινωνιών, με μεγάλη αύξηση, ειδικά στο κομμάτι των πολυμεσικών υπηρεσιών, oι οποίες φαίνεται ότι προβλημάτισαν, ως μείζον ζήτημα, τους καταναλωτές” και επισημαίνει ότι η εγγραφή του καταναλωτή σε αυτές τις υπηρεσίες θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι γίνεται συνειδητά.

“Αν δεν υπάρχει ενσυνείδητη εγγραφή του καταναλωτή, μιλάμε για παράνομη χρέωση”

“Υπάρχουν διάφορες εμπορικές πρακτικές που υιοθετούνται από αυτές τις εταιρείες.

Με βάση τη νομοθεσία θα πρέπει να ζητείται, σε κάθε περίπτωση, η συναίνεση του καταναλωτή

Να συμφωνεί, δηλαδή, για να προμηθευτεί το προϊόν ή την υπηρεσία στην οποία έχει εγγραφεί συνδρομητής. Αν δεν υπάρχει αυτή η ενσυνείδητη εγγραφή του καταναλωτή και η έκφραση της βούλησής του, τότε μιλάμε για μία αθέμιτη εμπορική πρακτική, για μία παράνομη δέσμευση και, άρα, για μία παράνομη χρέωση” λέει η Αθηνά Κοντογιάννη και αναφέρεται στους τρόπους που η Ανεξάρτητη Αρχή έχει αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις στο παρελθόν.

“Αθώοι” και οι καταναλωτές που ακούσια έχουν δεχτεί αυτές τις υπηρεσίες που τελικά ήταν απάτες

“Εμείς, στο στόχαστρό μας θέσαμε τέτοιες πρακτικές και το 2018 και το 2019, τις οποίες αντιμετωπίσαμε και με μηνυτήρια αναφορά και με συστάσεις και εισήγηση επιβολής προστίμων, διότι ενέπλεκαν τους καταναλωτές, μέσα από ανεπιθύμητα μηνύματα ή ανεπιθύμητα παράθυρα που άνοιγαν στο διαδίκτυο, κατά την πλοήγησή τους, όπου, με ένα ακούσιο πολλές φορές πάτημα ενός κουμπιού, ο καταναλωτής έμπαινε σε μία σελίδα που, είτε τον παραπληροφορούσε και του ζητούσε κάποια στοιχεία, τα οποία αν έδινε μπορεί να έμπαινε σε ένα διαγωνισμό για να κερδίσει κάποια “πλούσια δώρα”, είτε, σε άλλες περιπτώσεις, αρκούσε αυτό το ακούσιο ο πάτημα ενός κουμπιού για να τον δεσμεύσει, πράγμα το οποίο είναι παράνομο και παραβιάζει το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο.

Γιατί, μπορεί να γίνει ακούσια αυτό το πράγμα. Για αυτό ακριβώς και η νομοθεσία απαιτεί σε αυτές τις περιπτώσεις και να είναι σαφές στον καταναλωτή ότι εγγράφεται συνδρομητής σε μία χρεώσιμη υπηρεσία, να αναγράφεται μάλιστα συγκεκριμένα ότι ο καταναλωτής εγγράφεται συνδρομητής σε μία υπηρεσία για την οποία θα πληρώσει για παράδειγμα “3 ευρώ ανά εβδομάδα” ή “3 ευρώ ανά μήνα”. Και αυτό θα πρέπει να γίνεται και σε δύο στάδια, κατ’ ελάχιστον. Δηλαδή, δύο φορές θα πρέπει να πατήσει “OK” ο καταναλωτής. Και αυτό πρέπει να γίνεται με γράμματα τα οποία να είναι ευκρινή. Σε κάποιες υποθέσεις, η οθόνη του κινητού ήταν, λόγω περιορισμένου μέγεθος, τέτοια που δεν επέτρεπε στον καταναλωτή να δει όλο το μήνυμα για τη χρέωση” εξηγεί.

“Πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο”

“Υπάρχουν πάρα πολλές παραλλαγές τέτοιων πρακτικών. Ήδη, βάση και δικών μας εισηγήσεων, η ΕΕΤΤ έχει επιβάλει αρκετά υψηλά πρόστιμα. Ωστόσο, έχουμε επισημάνει δύο πράγματα. Πρώτον, πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, γιατί με την εξέλιξη της τεχνολογίας υπάρχουν διάφορες μορφές δέσμευσης, με τις οποίες, εντός εισαγωγικών, μπορεί να υφαρπαγεί η συναίνεση του καταναλωτή και να μην υπάρχει ενσυνείδητη βούληση για κάτι τέτοιο” λέει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή.

“Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θα πρέπει να αναλάβουν κάποιες μεγαλύτερες υποχρεώσεις προστασίας των πελατών τους”

“Αλλά, έχουμε πει και κάτι ακόμη. Από τη στιγμή που ο καταναλωτής δείχνει και μία εμπιστοσύνη στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας της οποίας είναι πελάτης, θα πρέπει και οι εταιρείες αυτές να δεσμεύονται με κάποιες υποχρεώσεις προστασίας του καταναλωτή πιο αυστηρές, σε ένα νεώτερο θεσμικό πλαίσιο. Διότι, ο καταναλωτής μπορεί να αισθάνεται εκτεθειμένος, σε αρκετές περιπτώσεις, βλέποντας ότι τα προσωπικά του δεδομένα, τα στοιχεία του, ήταν διαθέσιμα για να τον προσεγγίσουν κάποιες εταιρείες για ανεπιθύμητες συναλλαγές.

Άρα λοιπόν και οι τηλεφωνικοί πάροχοι, κατά την άποψή μας και την εισήγηση μας, θα πρέπει να αναλάβουν κάποιες μεγαλύτερες υποχρεώσεις προστασίας των πελατών τους” συνεχίζει η Αθηνά Κοντογιάννη.

Πώς να προστατευτούν οι καταναλωτές από τις απάτες

Σύμφωνα με την αναπληρώτρια Συνήγορο του Καταναλωτή, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν όσοι έχουν δεχτεί τέτοια μηνύματα στο κινητό τους είναι να απευθυνθούν στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας τους και να ζητήσουν φραγή μηνυμάτων από πενταψήφιους αριθμούς.

“Οπότε δεν θα δεχόμαστε στο κινητό μας καμιά τέτοιου είδους εμπορική πληροφόρηση. Είτε πρόκειται για μήνυμα είτε για κλήση, είτε για κάτι παρεμφερές” λέει η Αθηνά Κοντογιάννη.απάτες

“Πρόκειται για παράνομες και αδικαιολόγητες χρεώσεις”

“Το δεύτερο είναι, όταν λαμβάνουμε τέτοια μηνύματα να μη θεωρήσουμε ότι επειδή δεν τα απαντήσαμε έχει τελειώσει το πράγμα, γιατί μπορεί η εταιρία να ισχυριστεί ότι έχουμε εγγραφεί συνδρομητές μέσα από μία διαδικασία, οπότε μας χρεώνει με το μήνα. Αμέσως, πρέπει να πατήσουμε ένα απαντητικό μήνυμα που να έχει τη λέξη “διαγραφή” ή “stop” ή κάτι παρόμοιο, με βάση τις τις οδηγίες που μας δίνει η ίδια η εταιρεία που μας προσέγγισε και να μη διστάσουμε, όσο μικρά κι αν είναι αυτά το ποσά, να προσφύγουμε και να ζητήσουμε τα χρήματά μας πίσω.

Γιατί πρόκειται για παράνομες και αδικαιολόγητες χρεώσεις εάν δεν έχουμε δώσει με τη βούλησή μας τη συναίνεσή μας για να γραφτούμε συνδρομητές” προσθέτει και καλεί τους κατόχους κινητών που έχουν χρεωθεί από τέτοιου είδους μηνύματα να αποταθούν στο “Συνήγορο του Καταναλωτή”, για μία δωρεάν, εξωδικαστική διαδικασία επίλυσης.

“Μπορείτε να πάρετε τα χρήματά σας πίσω”

“Μπορεί να μπει κανείς στην ιστοσελίδα μας http://www.synigoroskatanaloti.gr και να αντλήσει σχετική πληροφόρηση. Μπορεί από εκεί να κατεβάσει το έντυπο της καταγγελίας και να μας το στείλει και ηλεκτρονικά. Υπάρχουν και τα τηλέφωνά μας στη διάθεση του καταναλωτικού κοινού.

Στο 210 64 60 734 δίνουμε πληροφορίες και κατευθύνσεις και, βεβαίως, στα γραφεία μας υπάρχουν κάθε μέρα δύο ειδικοί επιστήμονες, που απαντούν στα ερωτήματα του κοινού και για αυτά τα θέματα και για οτιδήποτε άλλο αφορά σε καταναλωτικές διαφορές.

Θέλουμε να πούμε στον κόσμο ότι ακόμη και για μικρά ποσά μπορούν να αποζημιωθούν

Γιατί, πολλές φορές βλέπουν τρία ή έξι ευρώ στο λογαριασμό τους, ή δεν μελετούν το λογαριασμό τους για να δουν ότι υπάρχει μία μικρή αύξηση η οποία οφείλεται στις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης… Όλα αυτά είναι ζητήματα που μπορούν να τα θέσουν στο Συνήγορο του Καταναλωτή και να αποζημιωθούν, να πάρουν τα χρήματά τους πίσω. ” εξηγεί.

Οι απάτες με τις fake δωροεπιταγές, ο εισαγγελέας και η δικαίωση των καταναλωτών

Τέλος, η αναπληρώτρια του Συνήγορου του Καταναλωτή μας θυμίζει πώς πριν από κάποιους μήνες, με όχημα την αναγνωρισιμότητα μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ, οι… επιτήδειοι ανακοίνωναν σε όσους πατούσαν στο link ενός δήθεν διαγωνισμού, πως είναι…τυχεροί και εν συνεχεία τους ζητούσαν να καταχωρίσουν τον τηλεφωνικό τους αριθμό, με μοναδικό στόχο να τους χρεώσουν:

“Εμείς στείλαμε στον εισαγγελέα μια μεγάλη κατηγορία υποθέσεων στις οποίες ο καταναλωτής νόμιζε ότι συμμετείχε σε ένα διαγωνισμό στο Facebook για να κερδίσει μία δωροεπιταγή 500 ευρώ από γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Φυσικά, σε αυτές τις περιπτώσεις, ούτε τα σουπερμάρκετ το γνώριζαν, ούτε και είχαν δώσει τη συγκατάθεσή τους για έναν τέτοιο διαγωνισμό και για τη χρησιμοποίηση των εμπορικών τους σημάτων, ούτε είχαν υποσχεθεί ότι θα δώσουν τέτοια είδους έπαθλα. Προσέφυγαν κι αυτά μαζί μας στον εισαγγελέα.

Τελικά, εντοπίστηκαν οι εταιρείες οι οποίες χρησιμοποιούσαν αυτού του είδους τις πρακτικές για να προσελκύσουν πελάτες και να τους εγγράψουν συνδρομητές

Με πολύ ψιλά γράμματα υπήρχε μία ενημέρωση, αλλά, είτε δεν υπήρχε δυνατότητα να τη διακρίνει ο καταναλωτής, είτε λόγω του γεγονότος ότι τα έκανε όλα αυτά μέσα από το κινητό του, δεν είχε πρόσβαση σε όλη την εικόνα, λόγω του περιορισμένου μεγέθους της οθόνης.

Επρόκειτο, σαφώς, για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Όσοι καταναλωτές προσέφυγαν σε εμάς οριζόντια αποχρεώθηκαν, αποσύρθηκε η συγκεκριμένη πρακτική και έχει ασκηθεί ποινική δίωξη”.

Ρεπορτάζ: Έφη Κουλοχέρη
Φωτογραφίες αρχείου: Intime.

Αναδημοσιευση από www.newsit.gr