Η ΕΓ του ΝΤ Κεφαλονιάς και Ιθάκης της ΑΔΕΔΥ επισημαίνει μια σειρά ζητήματα σχετικά με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας που ήρθαν στην επιφάνεια και αυτή την θερινή περίοδο. Μπορεί τα φώτα να στράφηκαν στον ολικό αποκλεισμό νησιών όπως η Σαμοθράκη, ωστόσο δεν πρέπει να περάσουν απαρατήρητα και κυρίως δεν πρέπει να εθιστεί ο λαός των νησιών με τα προβλήματα που μονιμοποιούνται όλο και περισσότερο και στα νησιά μας. Οι βλάβες, οι καθυστερήσεις, τα ναυτεργατικά ατυχήματα, οι συνθήκες γαλέρας για τους ναυτεργάτες που είχαν και φέτος την τιμητική τους με σχετικές καταγγελίες για τις γραμμές μας, ο χαρακτηρισμός του λιμανιού του Πόρου από το οποίο εκτελείται η μεγαλύτερη διακίνηση επιβατών στο νησί σε ένα από τα δέκα επικινδυνότερα της χώρας και πολλά ακόμα περιστατικά, προειδοποιούν καθημερινά για τους κινδύνους που διατρέχει η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Από τα επίσημα κυβερνητικά χείλη για αυτά τα θέματα δεν ακούστηκε κουβέντα. Όλα αυτά είναι ένα δείγμα της κατάστασης που έχει διαμορφώσει και στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες το κυνήγι του κέρδους από τους εφοπλιστές σε βάρος ναυτεργατών, νησιωτών και επιβατών, με τις αντιλαϊκές κυβερνήσεις να τους στρώνουν το δρόμο, διαμορφώνοντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.
Το σκηνικό αυτό συμπληρώνεται το χειμώνα με τον πολλαπλασιασμό των προβλημάτων, με πιο οξυμένο το θέμα της δυσκολίας σύνδεσης της Ιθάκης ακόμη και για τη μετακίνηση – διακομιδή ασθενών προς το Γενικό Νοσοκομείο Κεφαλονιάς (ΓΝΚ) αλλά και τη μετακίνηση με ντακότες των υπόλοιπων ασθενών από την Κεφαλονιά, λόγω μη λειτουργίας της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ). Παράλληλα, είναι ερωτηματικό με τι όρους και αν θα λειτουργεί η γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα το χειμώνα, παρά το γεγονός ότι οι εφοπλιστές χρηματοδοτούνται αδρά για τη γραμμή αυτή (χαρακτηρισμένη ως άγονη – επιδοτούμενη) και διπλά (τόσο άμεσα όσο και μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου). Είναι, εξάλλου, γνωστό πως οι «αποσύρσεις» πλοίων χρησιμοποιούνται σαν εφαλτήριο για ενίσχυση των επιδοτήσεων. Γι’ αυτό είναι επικίνδυνος ο εφησυχασμός που καλλιεργούν δήμαρχοι και στελέχη της τοπικής διοίκησης, περί απρόσκοπτης λειτουργίας της γραμμής αυτής, καθώς και η εμπιστοσύνη στις διαβεβαιώσεις του νέου Υπουργού Ναυτιλίας. Τα πανάκριβα εισιτήρια βασανίζουν τους νησιώτες που έχουν ανάγκη να ταξιδέψουν στην Αθήνα ή αλλού, αφού ακόμη κι η μετακίνηση Κεφαλονιά – Αθήνα, με επιστροφή, μέσω καραβιού και ΚΤΕΛ στοιχίζει κοντά στα 100 ευρώ!!!Εμποδίζουντους συντοπίτες μας που διαμένουν αλλού ακόμη και να πάρουν μια ανάσα στα νησιά μας. Η καταβολή χρημάτων προς τους επιβάτες, μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου, δεν αποκαθιστά τα έξοδα των νησιωτών, δεν αποτρέπει ούτε αναπληρώνει τις αυξήσεις στα εισιτήρια. Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο και για μια σειρά εργαζόμενους στο δημόσιο (αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, νοσηλευτές – γιατρούς κ.ά.) που έχουν εστίες εκτός Νομού ή για μια σειρά συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκης τακτικής ιατρικής φροντίδας εκτός Νομού.
Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση φέρει τη σφραγίδα της απελευθέρωσης των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών (άρση του καμποτάζ) με βάση τον κανονισμό της ΕΕ 3577/92, τον οποίο προσυπέγραψαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ (ΣΥΝ τότε) και άρχισε να εφαρμόζεται σταδιακά στην Ελλάδα από το 2002, όταν ενσωματώθηκε στο νόμο 2932/2001 της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ συνοδεύτηκε από την προπαγάνδα ότι η απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, δηλαδή η ελεύθερη δρομολόγηση χωρίς περιορισμούς, θα τόνωνε τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες θα έφερναν πολλά, σύγχρονα και ασφαλή πλοία στις θαλάσσιες συγκοινωνίες με φτηνότερα μάλιστα εισιτήρια.
Σήμερα, ο λαός των νησιών μας (κι όχι μόνο) μπορεί καλύτερα να δει τις συνέπειες αυτής της πολιτικής σε βάρος του και να συνειδητοποιήσει ότι οι ανάγκες του για φτηνές, ασφαλείς, τακτικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με σύγχρονα πλοία βρίσκονται στην αντίπερα όχθη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων στην ακτοπλοΐα και της πολιτικής που την στηρίζει με κάθε τρόπο. Η ΕΓ του ΝΤ Κεφαλονιάς και Ιθάκης της ΑΔΕΔΥ θα συνεχίσει τον αγώνα γι’ αυτούς τους στόχους, στηρίζοντας με κάθε τρόπο τους συναδέλφους που έχουν πρόβλημα και επιδιώκοντας την κοινή δράση δημόσιου – ιδιωτικού τομέα για την επίλυση των κρίσιμων προβλημάτων στην ακτοπλοΐα.
Αργοστόλι 03/09/2019
Ο Πρόεδρος | Η Γραμματέας |
Δημήτρης Μαντζουράτος | Σοφία Μισαηλίδου |