Αυτά είναι τα νέα μέτρα στα σούπερ μάρκετ – Σημαντικές αλλαγές σε ΑΒ, Σκλαβενίτη, LIDL

Με στόχο τη συγκράτηση αλλά και τη μείωση των τιμών σε βασικά αγαθά, όπως τα τρόφιμα, δύο νέα μέτρα αναμένεται να εφαρμοστούν σταδιακά το επόμενο διάστημα στα σούπερ μάρκετ. Οι αλλαγές αυτές αφορούν τόσο τις προσφορές και τις εκπτώσεις όσο και τις προθεσμίες πληρωμής των προμηθευτών, με το υπουργείο Ανάπτυξης να εντείνει τους ελέγχους για πιο «ειλικρινείς» προωθητικές ενέργειες.

Αλλαγές σε προσφορές και εκπτώσεις

Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας, οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να είναι πιο ξεκάθαρες και διαφανείς. Οι γνωστές προσφορές «1+1 δώρο», «2+1 δώρο» και γενικότερα όσες περιλαμβάνουν δωρεάν προϊόντα με την αγορά άλλων, θα παραμείνουν, αλλά με μια σημαντική αλλαγή: τα προϊόντα θα πρέπει να διατίθενται και ως ξεχωριστές μονάδες στα ράφια των καταστημάτων.

Επιπλέον, οι εκπτώσεις στην τιμή των προϊόντων θα πρέπει να βασίζονται στην τιμή που ίσχυε τις τελευταίες 30 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα επιτρέπονται τεχνητές αυξήσεις πριν από τις εκπτώσεις για τη δημιουργία εντυπώσεων. Από την εν λόγω ρύθμιση εξαιρούνται τα νωπά και ευαλλοίωτα τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα.

Περιορισμός στις προθεσμίες πληρωμής

Το δεύτερο μέτρο αφορά τις προθεσμίες πληρωμής των προμηθευτών από τα σούπερ μάρκετ και τους λιανεμπόρους γενικότερα. Στο υπουργείο Ανάπτυξης συζητείται η μείωση των προθεσμιών πληρωμής, ειδικά για βασικά αγαθά όπως τα τρόφιμα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει ίσους όρους για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, με στόχο οι πληρωμές να ολοκληρώνονται εντός 30 ημερών.

Πιέσεις για μείωση κερδών και ενίσχυση του ανταγωνισμού

Παράλληλα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ασκεί πιέσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στις βιομηχανίες τροφίμων να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί ο χαμηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης. Όπως τόνισε, «πιέζουμε και αναμένουμε με εντατικούς ελέγχους περισσότερες πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές, αποφεύγοντας τις παραπλανητικές τακτικές».

Aπόσυρση του μέτρου για το περιθώριο κέρδους

Ταυτόχρονα, εξετάζεται η απόσυρση του μέτρου που υποχρεώνει τους λιανεμπόρους και τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα τους με περιθώριο κέρδους που δεν θα ξεπερνά αυτό του Δεκεμβρίου του 2021. Το μέτρο αυτό είχε τεθεί σε εφαρμογή με την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, ωστόσο η νέα στρατηγική του υπουργείου εστιάζει σε πιο δομικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και θα οδηγήσουν σε φυσική μείωση των τιμών.

Tο μεγάλο στοίχημα: διαρκής βελτίωση της αγοράς

Η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι τα νέα μέτρα θα δημιουργήσουν ένα πιο υγιές και ανταγωνιστικό περιβάλλον στην αγορά, εξασφαλίζοντας καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές. Εάν οι νέοι κανόνες τηρηθούν με αυστηρότητα, οι καταναλωτές θα μπορούν να απολαμβάνουν περισσότερες πραγματικές προσφορές και χαμηλότερες τιμές, ειδικά σε προϊόντα πρώτης ανάγκης.

Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ