Πόλεμος στα Πρατήρια: Γιατί Οι Βενζινοπώλες Βρίσκονται στα Όριά τους;
Η απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης να δώσει νομική κάλυψη στους πρατηριούχους, επιτρέποντάς τους να μην προμηθεύουν καύσιμα σε οδηγούς δικύκλων που δεν φορούν κράνος, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Οι ιδιοκτήτες πρατηρίων θεωρούν τη νέα ρύθμιση άδικη και εξαιρετικά δύσκολη στην εφαρμογή της, προειδοποιώντας για τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν.
Όλα ξεκίνησαν μετά από ένα τραγικό τροχαίο στην Κρήτη. Η κίνηση ενός τοπικού πρατηριούχου να αρνηθεί να εξυπηρετήσει μοτοσικλετιστές χωρίς κράνος έφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση για την ασφάλεια των οδηγών και οδήγησε στην ψήφιση της σχετικής τροπολογίας. Το μέτρο, όμως, φαίνεται πως διχάζει την κοινωνία και προκαλεί έντονη δυσαρέσκεια στους επαγγελματίες του κλάδου.
Μπορούν τα Πρατήρια να Αντικαταστήσουν τους Ελεγκτικούς Μηχανισμούς;
Η νέα ρύθμιση δεν αφορά μόνο την απλή χρήση κράνους. Αντίθετα, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για πλήθος παρανομιών που παραμένουν ανεξέλεγκτες. Περίπου 600.000 οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, ενώ 2,8 εκατομμύρια δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Παράλληλα, 6,1 εκατομμύρια οχήματα δεν διαθέτουν Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, ενώ χιλιάδες κυκλοφορούν χωρίς εξοφλημένα τέλη κυκλοφορίας.
Το ερώτημα που θέτουν οι ιδιοκτήτες πρατηρίων είναι εύλογο: Αν αρνούμαστε καύσιμα σε έναν δικυκλιστή χωρίς κράνος, γιατί να μην κάνουμε το ίδιο και σε αυτοκίνητα που δεν πληρούν καμία από τις παραπάνω προϋποθέσεις; Με λίγα λόγια, μήπως μετατρέπονται σε “άτυπους ελεγκτές” που επωμίζονται αρμοδιότητες του κράτους;
Ο Κίνδυνος των Αντιποίνων και τα «Social Media Δικαστήρια»
Αυτό που φοβούνται περισσότερο οι πρατηριούχοι είναι τα αντίποινα από δυσαρεστημένους οδηγούς. Με τη δύναμη των social media, δεν είναι δύσκολο να δημιουργηθεί ένα αρνητικό κλίμα εναντίον τους. Μια απλή ανάρτηση με το μήνυμα: «Εδώ δεν βάζετε βενζίνη αν δεν φοράτε κράνος!» μπορεί να προκαλέσει μαζικό μποϊκοτάζ, ενώ κάποιοι δεν αποκλείουν ακόμα και «καρφωτές» μεταξύ ανταγωνιστών, οδηγώντας σε πρόστιμα-μαμούθ και λουκέτα.
Το φαινόμενο αυτό δεν είναι πρωτοφανές. Ανάλογες καταστάσεις είχαν ζήσει και πολλά ΚΤΕΟ στο παρελθόν, μέχρι να «εκπαιδεύσουν» τους καταναλωτές ότι δεν «κόβουν» οχήματα για ασήμαντους λόγους, αλλά με γνώμονα την ασφάλεια.
Οι Μεγάλοι Τυχεροί – Οι Οδηγοί Ηλεκτρικών Δικύκλων
Εν μέσω αυτής της σύγχυσης, οι οδηγοί ηλεκτρικών δικύκλων φαίνεται να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι. Οι σταθμοί φόρτισης δεν ελέγχουν αν ο αναβάτης φορά κράνος ή όχι, επιτρέποντάς τους να φορτίζουν απρόσκοπτα, είτε είναι πλήρως εξοπλισμένοι είτε όχι.
«Δεν Αντέχουμε Άλλα Πρόστιμα» – Η Φωνή των Πρατηριούχων
Ο πρόεδρος των Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, εξέφρασε την αγανάκτηση του κλάδου σε πρόσφατες δηλώσεις του:
«Το πρόστιμο που επιβάλλεται αν προμηθεύσουμε καύσιμο σε δικυκλιστή χωρίς κράνος είναι παράλογο. Με ένα βίντεο ή φωτογραφία μπορεί να γίνει καταγγελία, ενώ αν αρνηθούμε να εξυπηρετήσουμε κάποιον, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ποινική δίωξη. Δεν αντέχουμε άλλο αυτή την κατάσταση.»
Το ζήτημα είναι ξεκάθαρο: Το μέτρο έχει καλές προθέσεις, αλλά η εφαρμογή του μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική, τόσο για τον κλάδο των πρατηρίων όσο και για την καθημερινότητα χιλιάδων οδηγών.