Περίπου ενάμιση χρόνο πριν, και λίγο παραπάνω, στην αγορά επικρατούσε η αίσθηση ότι «ανοίγει ο δρόμος» για την προώθηση του έργου του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα, μετά από καθυστερήσεις που είχαν διαρκέσει χρόνια. Με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχαν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, προϋπολογισμού περίπου 100 – 150 εκατ. ευρώ (πιθανώς μέσω ΣΔΙΤ ή σύμβασης παραχώρησης με ιδιωτικά κεφάλαια), ενώ φορέας υλοποίησης είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο νέος τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα προορίζεται να αντικαταστήσει τους υπεραστικούς σταθμούς που λειτουργούν σήμερα σε Κηφισό και Λιοσίων, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους και θεωρείται ότι έχουν φτάσει στο ανώτατο όριο της λειτουργικότητάς τους. Ο στόχος του έργου, όπως είχε αναφέρει το insider.gr, είναι να δημιουργηθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος, ο οποίος θα αποτελέσει μια σύγχρονη πύλη για τις υπεραστικές οδικές μεταφορές προς και από την Αθήνα. Τα σχέδια που είχαν δημοσιευτεί τότε παρουσίαζαν μοντέρνες υποδομές, με αεροδρομιακή και ξενοδοχειακή αισθητική, προοριζόμενες για μια φουτουριστική ανάπτυξη.
Ωστόσο, από τότε φαίνεται πως η πρόοδος του έργου έχει «καθυστερήσει», και το έργο φαίνεται να έχει βγει από την επικαιρότητα. Παρά το γεγονός ότι τέτοια έργα συχνά συναντούν προβλήματα στις μελέτες, αδειοδοτήσεις και χρηματοδότηση, και απαιτούν χρόνο για την ωρίμανσή τους, το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΝ. Αν και είναι νωρίς να πούμε ότι η επένδυση έχει παραπεμφθεί «στις Ελληνικές καλένδες», είναι γεγονός ότι, τουλάχιστον επίσημα, δεν έχουν υπάρξει νέες εξελίξεις, σε μια περίοδο που οι χρηματοδοτικοί πόροι είναι περιορισμένοι. Αξιοσημείωτο, ωστόσο, είναι και ένα ακόμη σημείο.
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) προβλέπεται να κατασκευαστεί σε έκταση 66.420 τ.μ. στην περιοχή του Ελαιώνα, εντός του Δήμου Αιγάλεω, η οποία περικλείεται από τον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας (Λεωφόρος Κηφισού), την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγίας Άννης και Πιερίας. Το κτιριακό συγκρότημα του ΚΣΥΛ προορίζονταν να κατασκευασθεί επί της έκτασης του υφιστάμενου αμαξοστασίου της Ελληνικό Μετρό στον Ελαιώνα, ειδικότερα, σε «μέρος της πλάκας» του. Και είναι γνωστό ότι το αμαξοστάσιο βαίνει προς επέκταση. Τμήμα του διαγωνισμού για την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, που συνδέεται και με το νέο κτίριο των ΚΤΕΛ. Αρα, θεωρητικά και πρακτικά, συνδέονται τα δύο έργα, ενώ ήδη έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις στις διαδικασίες για την Γραμμή 2.
Σε κάθε περίπτωση, είχε θεωρηθεί σημαντικό έργο, καθώς, όταν (και εφόσον) υλοποιηθεί, θα συνδέεται σχεδόν άμεσα με τον σταθμό Μετρό ΕΛΑΙΩΝΑΣ της Γραμμής 3, διευκολύνοντας τη μετακίνηση των ταξιδιωτών σε άλλα μέσα μεταφοράς, δηλαδή προς το κέντρο της Αθήνας, το λιμάνι του Πειραιά ή το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας (Λ .Κηφισού), στο βασικό οδικό δίκτυο της Αττικής (Ιερά Οδός, Ορφέως, Αγ. Πολυκάρπου).
Όπως και τότε είχε αναφέρει το insider.gr, το project ΚΣΥΛ περιλαμβάνει, εκτός των βασικών κτηρίων, και χρήσεις εμπορικές, τουριστικές, χρήσεις γραφείων, θέσεις πάρκινγκ ενώ γίνονται αναφορές για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, χρήση ηλεκτροκίνησης κ.α. Ο ΚΣΥΛ πρόκειται να αντικαταστήσει τους δύο υφιστάμενους Σταθμούς Υπεραστικών Λεωφορείων (Λιοσίων και Κηφισού) και να αποτελέσει έναν μεγάλου μεγέθους συγκοινωνιακό τερματικό σταθμό και κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς πρόκειται να εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών. Θα περιλαμβάνει 4 κτίρια, συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, χώρους ελέγχου εισόδου προς τις αποβάθρες τύπου αεροδρομίου, 70 θέσεις λεωφορείων ΚΤΕΛ, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες. Προορίζεται να εξυπηρετεί πάνω από 40.000 επιβάτες ημερησίως που μεταφράζονται σε 15 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.
Οι νέες κατασκευές του ΚΣΥΛ θα οικοδομηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους ως καθ’ ύψος προσθήκη, στη βάση της προϋπάρχουσας κατασκευής του αμαξοστασίου και της επέκτασής του.
Το κτιριακό λειτουργικό πρόγραμμα του ΚΣΥΛ περιλαμβάνει: Αίθουσα Αφίξεων – Αναχωρήσεων επιβατών (Κεντρική αίθουσα σταθμού, περιοχή εκδοτηρίων. Διάφορες βοηθητικές υπηρεσίες, Περιοχή ελεγχόμενης κυκλοφορίας επιβατών), Περιοχή Αφίξεων – Αναχωρήσεων Λεωφορείων Εθνικών Προορισμών (κυκλοφορία οχημάτων, κυκλοφορία πεζών), Περιοχή διακίνησης αποσκευών (κλειστοί αποθηκευτικοί χώροι, βοηθητικοί χώροι διακίνησης), Περιοχή γραφείων Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (Γραφεία διακίνησης, περιοχή ανάπαυσης οδηγών), Χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος (εκθεσιακός χώρος, περιοχή συνεδριακού κέντρου), Περιοχή Αφίξεων – Αναχωρήσεων Λεωφορείων Διεθνών Προορισμών (κυκλοφορία οχημάτων, κυκλοφορία πεζών), Περιοχή Χώρων Στάθμευσης Οχημάτων (Λεωφορεία Κ.Τ.Ε.Λ. – Στάθμευση μακράς διάρκειας και αναμονή λεωφορείων, ιδιωτικά αυτοκίνητα), Περιοχή κυκλοφορίας οχημάτων, Διάφορες Υποδομές Λεωφορείων (στεγασμένοι χώροι), Εγκαταστάσεις Η/Μ, Σταθμό μετεπιβίβασης – Σύνδεση με το σταθμό Μετρό «Ελαιώνας» (στεγασμένη κίνηση – σύνδεση με Κεντρικό Σταθμό, εμπορικές χρήσεις), Λοιπές χρήσεις (Εμπορικές – Τουριστικές), Υπαίθριους χώρους συνάθροισης κοινού.
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ