Κυλλήνη: Το Fior di Levante, το πρώτο ηλεκτροδοτούμενο φέρυ-μποτ-Εγκαινιάστηκε η πρώτη εγκατάσταση ηλεκτροδότησης πλοίων από ξηράς (pics)

Η χρήση του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τα πλοία είναι το μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία

Το πρώτο σημαντικό βήμα στον δρόμο για την χρησιμοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας ως ναυτιλιακό καύσιμο έγινε σήμερα το πρωί, Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2018, στο λιμάνι της Κυλλήνης, όπου εγκαινιάστηκε η πρώτη εγκατάσταση ηλεκτροδότησης πλοίων από ξηρά στην Ανατολική Μεσόγειο, διασυνδέοντας το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Fior Di Levante της Levante Ferries στο οποίο έχει τοποθετηθεί ειδική εγκατάσταση στις ηλεκτρομηχανές του.

Το πλοίο, σε αυτή τη φάση του έργου, δεν θα κινείται με ηλεκτρική ενέργεια αλλά θα ηλεκτροδοτείται από τη στεριά στη διάρκεια της παραμονής του στο λιμάνι με αποτέλεσμα να μην παράγει ρύπους και θόρυβο.

Για τη διασύνδεση υπάρχει μία θέση ηλεκτροδότησης και προβλέπονται τέσσερις επιπλέον αλλά και μία θέση ηλεκτροφόρτισης, αφού η χρήση του ηλεκτρισμού θα γίνεται και για τη φόρτιση μπαταριών που θα χρησιμοποιούν τα πλοία για μικρότερης διάρκειας πλόες κυρίως σε τοπικά δρομολόγια.

Η χρήση του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τα πλοία είναι το μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Πρόκειται για την ταχυτέρα αναπτυσσόμενη τεχνολογία στη ναυτιλία παγκοσμίως με ιδανικό πεδίο εφαρμογής την Ελλάδα, ανοίγοντας νέες προοπτικές με σημαντικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για τα ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας παράλληλα τη νησιωτικότητα και τη βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Το όλο σχέδιο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Electrification in the Eastern Mediterranean-(Εlemed).

Θα συμβάλλει τα μέγιστα στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης καθώς και στον εκσυγχρονισμό του λιμένα, ανοίγοντας τον δρόμο για περαιτέρω νέες καινοτόμες εφαρμογές και σε άλλα ελληνικά λιμάνια, μετατρέποντάς αυτά σε περιβαλλοντικά φιλικούς θαλάσσιους κόμβους.

Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός επεσήμανε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ότι «με αυτή τη δράση θα μειωθούν σημαντικά οι ρύποι κατά τη διάρκεια παραμονής του πλοίου στο λιμάνι και αφού παραχθεί το απαραίτητο νομικό πλαίσιο ώστε να γίνεται πιο εύκολα η εγκατάσταση τέτοιων μονάδων. Τέτοιες δράσεις θα μπορέσουν να εφαρμοσθούν και στα υπόλοιπα λιμάνια. Η ηλεκτροδότηση δεν θα είναι υποχρεωτική, αλλά με το νομικό» και προσέθεσε:

«Αυτό το έργο είναι ένα βήμα μπροστά. Πυροδοτεί τις εξελίξεις. Είναι απόφαση της κυβέρνηση να στηρίξει τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Να μειώσουμε κατά 30% τους ρύπους σε όλους τους τομείς μεταξύ αυτων και η ναυτιλία.

Σύντομα θα ανακοινώσουμε κίνητρα ώστε πλοία να χρησιμοποιούν φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια. Σύντομα θα ανακοινώσουμε και διαδρομές πλοίων που θα χρησιμοποιούν για να ταξιδεύουν ηλεκτρική ενέργεια και στο Ιόνιο και στο Αιγαίο».

newsdf1

Ο Δήμαρχος Ανδραβίδας- Κυλλήνης και πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Κυλλήνης Ναμπίλ- Ιωσήφ Μοράντ, δήλωσε υπερήφανος για το γεγονός ότι το λιμάνι της Κυλλήνης εντάχθηκε στο πρόγραμμα Elemed ως πρώτη πιλοτική εφαρμογή σε όλη την Μεσόγειο.

«Μεγάλη ημέρα για τη Ναυτιλία και για το λιμάνι της Κυλλήνης. Από σήμερα ξεκινάμε μία επανάσταση. Πράσινα καύσιμα, πράσινο λιμάνι.Το στοίχημα για το περιβάλλον είναι πολύ μεγάλο. Κερδίσαμε το πρώτο στοίχημα και προχωράμε και για άλλα περιβαλλοντικά προγράμματα. Αρχίζει νέα εποχή για την Ελληνική Ναυτιλία και τα Λιμάνια», επεσήμανε.

newsdf2

Ρόλο κλειδί στο project αυτό έχει ο Lloyd’s Register ο πρωτοπόρος ανεξάρτητος παγκόσμιος νηογνώμονας και φορέας πιστοποίησης που ιδρύθηκε το 1760.

Ο Παναγιώτης Μήτρου Διευθυντής Ναυτιλιακής Τεχνολογίας & Καινοτομίας Νοτίου Ευρώπης του Lloyd’s Register επεσήμανε μεταξύ άλλων στην ομιλία του στα εγκαίνια του έργου:

«Το έργο αυτό, το πρώτο του είδους που χρηματοδοτήθηκε από το ταμείο συνοχής στην Ευρώπαική Ένωση αποτελεί ένα μικρό αλλά κρίσιμο ορόσημο για μια τεχνολογία που θα μπορούσε να αλλάξει την πρόσβαση μας αλλά και την κινητικότητα μας στην νησιωτική Ελλάδα όπως την ξέρουμε.

Το έργο αυτό γεφυρώνει τον τομέα της ενέργειας που στο μέλλον θα κυριαρχείται από ανανεώσιμες πηγές με τον τομέα της ναυτιλίας και δείχνει τον δρόμο και την προοπτική των νησιωτικών μας διασυνδέσεων.

Η Κυλλήνη απέδειξε ότι πολλές φορές η φιλική προς το περιβάλλον καινοτομία είναι εφικτή αρκεί προπάντων να το θέλεις».

newsdf3

Αργότερα, ο Πάνος Μήτρου, μιλώντας στο www.newmoney.gr δήλωσε:

«Η πρόωση των πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια ταιριάζει απόλυτα στην πολυνησιακή Ελλάδα όπου η ακτοπλοία εκτελεί δρομολόγια σχετικά μικρών αποστάσεων και μεγάλης συχνότητας. Τα οφέλη που θα προκύψουν από την ευρεία εφαρμογή της υβριδικής αυτής τεχνολογίας στις ακτοπλοϊκές γραμμές μεταξύ των ελληνικών νησιών θα είναι πολύ μεγάλη» και συνεχίζει:

«Κύρια στοιχεία της Δράσης αποτελούν οι προμελέτες για την εγκατάσταση σχετικών υποδομών στα λιμάνια που συμμετέχουν, η οριοθέτηση του κανονιστικού πλαισίου τόσο για την ηλεκτροδότηση στον λιμένα όσο και για την εισαγωγή υβριδικών πλοίων, η ανάπτυξη ενός σχεδίου επιβατηγού-οχηματαγωγού κατάλληλου για τυπικά δρομολόγια μέχρι 20 ναυτικά μίλια. Όμως πάνω από όλα αυτή η Δράση εμπεριέχει και το πρώτο αμιγώς πράσινο λιμενικό έργο, την πρώτη παροχή ηλεκτροδότησης επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου στην Ανατολική Μεσόγειο που εγκαταστάθηκε στο λιμάνι της Κυλλήνης.

Για τους λόγους αυτούς επιλέχθηκε το λιμάνι της Κυλλήνης, είπε ο Πάνος Μήτρου:

«Η Κυλλήνη με το βολικό χωροταξικά μέγεθός της εξυπηρετεί 1,5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Συνεπώς έχει συνεχή κίνηση από επιβατηγά πλοία που χρειάζονται ρεύμα για τις ανάγκες τους. Επιπλέον, οι τοπικές ξενοδοχειακές υποδομές έχουν φροντίσει για την ύπαρξη ικανού ηλεκτρικού δικτύου. Παράλληλα, οι αποστάσεις τόσο προς Ζάκυνθο όσο και προς Κεφαλονιά προσφέρονται για την εφαρμογή πλοίων υβριδικής τεχνολογίας, σε επόμενη φάση. Με άλλα λόγια, η Κυλλήνη προσφέρει ένα ιδανικό περιβάλλον για την πιλοτική εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας η οποία θα αποτελέσει έναυσμα για τα μεγαλύτερα λιμάνια.

Στόχος του προγράμματος είναι μέχρι το 2025 τα βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια να έχουν εγκαταστήσει σταθμούς ηλεκτροδότησης όλων των τύπων πλοίων, από κρουαζιερόπλοια, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ακτοπλοϊκά. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 η τεχνολογία αυτή να έχει εφαρμοστεί σε όλα τα λιμάνια των ευρωπαϊκών θαλάσσιων διαδρόμων.
Ήδη 120 πλοία, παγκοσμίως κινούνται με υβριδική πρόωση, υποβοηθούμενη από μπαταρίες.

Η Δράση Εlemed, όπως ονομάζεται προωθεί τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας ως ναυτιλιακό καύσιμο, αποσκοπώντας να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο».

Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υλοποιεί μελέτες για την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης ελλιμενισμένων πλοίων σε τρεις χώρες, την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Σλοβενία και σε τέσσερα λιμάνια κατά μήκος του Νότιο-Ανατολικού θαλάσσιου διαδρόμου -Κόπερ, Κυλλήνη, Πειραιάς, Λεμεσός- περιορίζοντας δραστικά τον θόρυβο και τους αέριους ρύπους, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές κοντά και γύρω από τα λιμάνια.

newsdf5
newsdf4

Αναδημοσίευση από www.protothema.gr