Πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα το οποίο ψάχνει εδώ και καιρό μια οριστική λύση. Ο λόγος για τις θέσεις πάρκινγκ στις πιλοτές πολυκατοικιών.
Ένα θέμα για το οποίο από ότι φαίνεται υπάρχουν νέα δεδομένα και εξελίξεις μετά από πρόσφατα δημοσιεύματα του τύπου που το επανέφεραν στο επίκεντρο της δημοσιότητας.
Όπως θα δούμε, λοιπόν, παρακάτω το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης παίρνει την πρωτοβουλία να καταθέσει τροπολογία που θα προωθεί μια πιθανή λύση σε ένα ζήτημα το οποίο εδώ και πάνω από 40 χρόνια προκαλεί προβλήματα στους οδηγούς.
Πάρκινγκ: Η ρίζα του προβλήματος
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και ας δούμε ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν στην πρόκληση αυτού του προβλήματος. Ποιοι είναι οι πολίτες που επηρεάζονται; Πώς εμπλέκονται αποφάσεις του Αρείου Πάγου και ποιες θέσεις πάρκινγκ στο παρελθόν είχαν κριθεί ως άκυρες; Ταυτόχρονα θα «σκανάρουμε» όλα τα νέα δεδομένα αναφορικά με τα όσα σκέφτεται η κυβέρνηση ώστε να βρεθεί μια λύση στο ζήτημα του πάρκινγκ.
Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο την ουσία του προβλήματος σε δύο λόγια με πολύ απλό και σαφή τρόπο: μετά από απόφαση του Αρείου Πάγου πολλές θέσεις πάρκινγκ κρίθηκαν άκυρες. Πρόκειται για θέσεις που είχαν συσταθεί σε ανοιχτούς χώρους πιλοτών. Αυτό το ζήτημα είχε ως συνέπεια τα ακίνητα τα οποία έχουν αυτές τις θέσεις πάρκινγκ να χάνουν στην πράξη την αξία τους επειδή δεν μπορούν να μεταβιβαστούν οι θέσεις αυτές στους νέους ιδιοκτήτες.
Ας τα δούμε, όμως, όλα αυτά λίγο πιο αναλυτικά.
Υπενθυμίζεται πως με απόφαση του Αρείου Πάγου είχαν κριθεί ως άκυρες πολλές θέσεις που είχαν συσταθεί ως ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες στον ανοιχτό χώρο πιλοτής πολυκατοικίας με αποτέλεσμα να παραμένουν στον αέρα και τα χιλιοστά εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου των θέσεων αυτών και να μην «κλείνουν» τα χιλιοστά του οικοπέδου στο Κτηματολόγιο.
Με πολύ απλά λόγια, το θέμα είναι πως τα ακίνητα που έχουν και θέσεις στάθμευσης χάνουν την αξία τους επειδή δεν είναι δυνατή η μεταβίβαση προς τον νέο αγοραστή και της θέσης στάθμευσης που αντιστοιχεί στο εκάστοτε διαμέρισμα που πωλείται.
Θέσεις πάρκινγκ: Η λύση που φέρνει η κυβέρνηση
Σύμφωνα με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου θα κατατεθεί τροπολογία που θα ενσωματωθεί σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή και θα δίνει λύση.
Οι συγκεκριμένες θέσεις θα μπορούν να μετατραπούν σε βοηθητικό χώρο (παρακολούθημα) υπάρχουσαν οριζόντιας ιδιοκτησίας, θα υπάρχει δηλαδή δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης.
Ποιες θέσεις πάρκιγνκ “χάνονται”
Στον «αέρα» βρίσκονται χιλιάδες θέσεις πάρκινγκ που βρίσκονται σε πολυκατοικιών και οι ιδιοκτήτες τους να κινδυνεύουν να τις χάσουν. Πρόκειται για μία παλιά «πληγή» από τις δεκαετίες του ’70, ’80 και ’90 αλλά εξακολουθεί να είναι ανοιχτή.
Σύμφωνα με το σημερινό πρωτοσέλιδο των «ΝΕΩΝ», το θέμα αφορά τις θέσεις στάθμευσης με χιλιοστά σε πιλοτή παλιών πολυκατοικιών.
Με απόφαση του Αρείου Πάγου κρίθηκαν ως άκυρες πολλές θέσεις που είχαν συσταθεί ως ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες στον ανοιχτό χώρο πιλοτής πολυκατοικίας με αποτέλεσμα να παραμένουν στον αέρα και τα χιλιοστά εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου των θέσεων αυτών και να μην «κλείνουν» τα χιλιοστά του οικοπέδου στο Κτηματολόγιο. Το τελευταίο ζήτημα πυροδοτεί τις εντάσεις μεταξύ των συνιδιοκτητών.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτο Παραδιά, δεν έχει λυθεί ακόμα το πρόβλημα κτηματογράφησης των άκυρων θέσεων στις παλιές πολυκατοικίες.
Ποιο είναι το πρόβλημα με πολύ απλά λόγια; Τα συγκεκριμένα ακίνητα με θέσεις στάθμευσης χάνουν την αξία τους επειδή δεν είναι δυνατή η μεταβίβαση προς τον νέο αγοραστή και της θέσης στάθμευσης που αντιστοιχεί στο διαμέρισμα που πωλείται.
Προτάσεις για τη λύση ενός χρόνιου προβλήματος
Όπως αναφέρει στην εφημερίδα ο κ. Παραδιάς, πρέπει να επιτραπεί στον ιδιοκτήτη χώρου κύριας χρήσης στην πολυκατοικία να προβεί σε μονομερή τροποποίηση της οριζόντιας ιδιοκτησίας του, ενσωματώνοντας τα χιλιοστά της θέσης στάθμευσης στην ιδιοκτησία του και καθιστώντας τη θέση ως παράρτημα αποκλειστικής χρήσης του εκάστοτε ιδιοκτήτη της.
Τέλος, επισημαίνει πως θα πρέπει να γίνεται η σχετική διόρθωση στα κτηματογραφικά φύλλα με την απλή διαδικασία «διόρθωσης πρόδηλου σφάλματος» χωρίς ανάγκη προσφυγής στον Κτηματολογικό Δικαστή.
Στην επικαιρότητα ξανά ένα “παλιό θέμα”
Στην επικαιρότητα επανήλθε το ζήτημα που αποτελούσε αιτία «πολέμου» για χρόνια μεταξύ ιδιόκτητων και δημιουργούσε προστριβές μεταξύ των συνιδιοκτητών, καθώς με πρόσφατη απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου κρίθηκαν ως άκυρες πολλές χιλιάδες θέσεις στάθμευσης που είχαν συσταθεί ως ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες στον ανοιχτό χώρο πιλοτής πολυκατοικίας, με αποτέλεσμα να παραμένουν στον «αέρα» και τα χιλιοστά εξ’ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου των θέσεων αυτών και να μην «κλείνουν» τα χιλιοστά του οικοπέδου στο Κτηματολόγιο.
Επιπλέον σ’ αυτές τις περιπτώσεις έχουν ανακύψει και προβλήματα στην αξία πώλησης χιλιάδων διαμερισμάτων που υπάρχουν στις παλιές πολυκατοικίες, αλλά ακόμη και στις περιπτώσεις μεταβίβασης, που στην επαρχία είναι περισσότερες αυτές οι περιπτώσεις.
Ωστόσο, στην ελληνική περιφέρεια αυτό κατά το παρελθόν αποτέλεσε λόγω δικαστικού αγώνα μεταξύ των ιδιοκτητών σε μια πολυκατοικία, με αποτέλεσμα συχνά το ζήτημα να έχει πλέον διευθετηθεί, αλλά εξίσου συχνά διαπιστώνεται πως παραμένει ακόμη «αγκάθι» για πολλούς παλιούς ιδιοκτήτες ή για όσους αγόρασαν ένα παλιότερο διαμέρισμα, αλλά κυρίως για όσους επιθυμούν να προχωρήσουν σε μεταβίβαση στα παιδιά τους.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Λίνος Μπλέτσας μιλώντας στη «Σ» έδωσε το γενικό πλαίσιο, διότι όπως προαναφέραμε, το ζήτημα στις πόλεις της περιφέρειας είχε επιλυθεί ή επιλύεται ακόμη και τώρα μέσω της δικαστικής οδού, κάτι που δεν είναι τόσο συχνό στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ πολύ συχνότερα προκύπτει ως «ανοιχτή πληγή» όταν κάποιος θέλει να προχωρήσει σε μεταβίβαση.
Πηγή: newsme.gr