Νέος ΚΟΚ: Έρχονται δρακόντεια πρόστιμα για αυτή την παράβαση – Πότε θα τεθεί σε διαβούλευση

Πολύ πιο αυστηρά πρόστιμα για την παράνομη κατάληψη θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ, ανακοίνωσε την Τετάρτη στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής απαντώντας σε σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλευτής Α΄ Αθηνών, Φωτεινή Πιπιλή για την κατάσταση στην πρωτεύουσα ρίχνοντας παράλληλα ευθείες βολές σε δήμο Αθηναίων και Περιφέρεια Αττικής για την αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας.

Νέος ΚΟΚ: Έρχονται δρακόντεια πρόστιμα για στάθμευση σε θέσεις ΑμεΑ

Ο υπουργός προανήγγειλε και διοικητικά πρόστιμα σε δήμους και Περιφέρειες για την προσβασιμότητα των πεζοδρομίων, τα οποία συχνά καθιστούν σχεδόν αδύνατη την κίνηση πολιτών με αμαξίδια αλλά και την όδευση τυφλών χαρακτηρίζοντας μάλιστα την κατάσταση των πεζοδρομίων της Αθήνας «τριτοκοσμική».

Τα βαρύτερα πρόστιμα για την κατάληψη θέσεων στάθμευσης ΑμΕΑ θα ενταχθούν στον υπό κατάρτιση νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός του Δεκεμβρίου, ενώ η θέσπιση των προστίμων στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα ακολουθήσει.

Ο κ. Καραμανλής άφησε σαφείς αιχμές κατά του δήμου Αθηναίων, διεκρινίζοντας ότι το πρόστιμο για παράνομη στάθμευση σε όδευση τυφλών ή ράμπα ΑμεΑ θα αυξηθεί κατά πολύ με τον νέο ΚΟΚ «ωστόσο θα πρέπει η Δημοτική Αστυνομία του Δήμου Αθηναίων να διασφαλίσει και την εφαρμογή του».

Ο υπουργός μάλιστα συνέδεσε τις εξεταζόμενες διοικητικές ποινές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και με τα κυκλώματα που εξαρθρώνονται και σχετίζονται με τις εξετάσεις για διπλώματα οδήγησης. Αναφέρθηκε στις Περιφέρειες «που δε συνεργαζονται όπως πρέπει» αποδίδοντας «τα φαινόμενα διαφθοράς που αποκαλύφθηκαν στη διαδικασία εξέτασης για τα διπλώματα οδηγησης» στην «ανικανότητα των διευθυνσεων Μεταφορών των Περιφερειών στην ουσία. Λυπάμαι που το λέω, αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο έχει καταντήσει προβληματικό και από τη στιγμή που δύο φορείς του Ελληνικού Δημοσίου δεν μπορούν να συνεργαστούν πρέπει να έρθει η κυβέρνηση και να δει αν πρέπει να επιβάλει διοικητικα πρόστιμα», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι ο νέος ΚΟΚ θα τιμωρεί τον οδηγό και όχι το αυτοκίνητο, ενώ προσέθεσε ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο να γίνει πιο αυστηρός ο ΚΟΚ, αλλά και να εφαρμόζεται από Δημοτική Αστυνομία και Τροχαία.

Σημείωσε ότι τα πεζοδρόμια αποτελούν αρμοδιότητα του Δήμου Αθηναίων και συνέχισε: «Και ο Δήμος πρέπει να σκύψει πάνω από αυτά τα προβλήματα. Η κατάσταση, που αυτή τη στιγμή επικρατεί στους δρόμους του δήμου Αθηναίων, θα έλεγα ότι είναι τριτοκοσμική για τα ΑμεΑ. Όχι απλά δεν τους διευκολύνει, αλλά τους δημιουργούμε και εμπόδια». 

«Ένα από τα ουσιαστικά και θεμελιώδη προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουμε στο πολιτικό σύστημα σε αυτή τη χώρα, δεν είναι αυτό της νομοθέτησης και της πρόβλεψης, αλλά της εφαρμογής των νόμων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Διηγήθηκε μάλιστα ένα περιστατικό, του οποίου ο ίδιος υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας. «Την Κυριακή το βράδυ, έξω από το Μοναστηράκι, ταξιτζής να παρκάρει πάνω σε ράμπα ΑμεΑ, σε πολύ κεντρικό δρόμο. Και εγώ ο ίδιος κατέβηκα και του επισήμανα ότι αυτό που κάνει είναι απαράδεκτο. Η απάντηση του επαγγελματία οδηγού – και προς Θεού δεν λέω ότι όλοι οι ταξιτζήδες λειτουργούν με αυτό τον τρόπο – ήταν ότι αν έρθει κάποιος ανάπηρος και θα το μετακινήσω το όχημα», ανέφερε ο κ. Καραμανλής και τόνισε:

«Δυστυχώς όσο κι αν ο νομοθέτης αυστηροποιήσει τους κανόνες υπάρχει ένα ζήτημα. Το ζήτημα είναι ποιος θα εφαρμόσει αυτό το νόμο. Και εδώ βλέπουμε ότι τόσο η Δημοτική Αστυνομία όσο και η Τροχαία πρέπει να αρχίσουν να συνεργάζονται, ειδικά στα ζητήματα των ΑΜΕΑ. Διότι αυτή τη στιγμή, το ζήτημα δεν είναι μόνο να νομοθετήσουμε αυστηρό πλαίσιο. Το ζήτημα είναι να εφαρμοστεί».

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στα φανάρια με ηχητικά σήματα, τα οποία – όπως είπε – είναι πλέον ελάχιστα στην Αθήνα οπότε και στο σημείο αυτό θα απαιτηθεί η βοήθεια της Περιφέρειας, που έχει και τη σχετική αρμοδιότητα της εγκατάστασής τους.

Αναφερόμενος στα μέσα σταθερής τροχιάς, ο κ. Καραμανλής παραδέχτηκε ότι η προσβασιμότητα στο τραμ, αλλά κυρίως στη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) δεν είναι ικανοποιητική, καθώς η Γραμμή είναι «προβληματική όχι μόνο για τα ΑμεΑ, αλλά για όλους τους επιβάτες» σημειώνοντας ότι ήδη προχωρά ο διαγωνισμός για την ανακαίνιση συρμών και την αγορά νέων.

Αναφορικά με τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί από το υπουργείο, επεσήμανε ότι:

  • Θεσμοθετήθηκε η χορήγηση δελτίων στάθμευσης σε ΙΧ αυτοκίνητα γονέων ή παιδιών, αλλά και συζύγων ΑμεΑ.
  • Βελτιώθηκε η προσβασιμότητα στο Μετρό και το Τραμ.
  • Στις συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ για τις αστικές συγκοινωνίες, προβλέπεται ότι στα οχήματα, που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης των ΑΜΕΑ.
  • Συστήθηκε ειδική επιτροπή στο Υπουργείο, η οποία ασχολείται με την προσβασιμότητα των συνανθρώπων μας που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα.
  • Στο νόμο 4850 του 2021 για τα διπλώματα οδήγησης, προβλέφθηκε μια σειρά ουσιαστικών μέτρων.
  • Προβλέφθηκε επίσης η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην ταλαιπωρούνται περαιτέρω τα ΑμεΑ, τα οποία σύμφωνα με τον νόμο δικαιούνται δίπλωμα οδήγησης.

Πηγή: ethnos.gr