Αν το budget δεν επαρκεί για την αγορά ολόκληρης τετράδας, τα ελαστικά που θα πρέπει να αντικατασταθούν είναι τα πίσω του αυτοκινήτου. Ας δούμε γιατί!
Αρκετοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων επιλέγουν να αλλάζουν σε δυάδες τα ελαστικά τους, λόγω χαμηλότερου συνολικού κόστους ή εξαιτίας κάποιου απροόπτου. Φυσικά, το καλύτερο δυνατό σενάριο είναι να αλλάζουμε πάντα ολόκληρη την τετράδα, όμως οι συνθήκες είναι τέτοιες που μερικές φορές, αυτό δεν είναι εφικτό. Αν όμως αναγκαστούμε να αλλάξουμε μόνο τα δύο, σε ποιον άξονα του αυτοκινήτου θα πρέπει να τοποθετηθούν τα φρέσκα; Σε αντίθεση με την άποψη αρκετών, η σωστή απάντηση δεν είναι «στον κινητήριο άξονα».
Γιατί δεν πρέπει να βάλω τα καινούργια ελαστικά μπροστά;
Γενικότερα, επικρατεί η άποψη ότι τα φρέσκα λάστιχα μπαίνουν μπροστά. Αυτό όμως, είναι λάθος! Όλες οι εταιρείες ελαστικών προτείνουν τα καινούργια λάστιχα να μπουν στον πίσω άξονα, αν πρέπει οπωσδήποτε να αλλαχθεί δυάδα και δεν είναι εφικτή η αγορά τετράδας. Δείτε για παράδειγμα τη σύσταση της Bridgestone. Τα καινούργια λάστιχα πίσω δίνουν μεγαλύτερη σταθερότητα στο αυτοκίνητο και καθιστούν πιο δύσκολο το ξεκόλλημα της «ουράς» σε μια στροφή, σε μια άτσαλη αντίδραση με το τιμόνι ή στη χρήση του φρένου από έναν άπειρο οδηγό καθώς το όχημα στρίβει.
Μπορεί οι πιο έμπειροι οδηγοί να βρίσκουν την υπερστροφική συμπεριφορά διασκεδαστική (και συμφωνούμε απόλυτα σε αυτό) όμως ο τυπικός οδηγός θα τρομάξει και πιθανότατα, θα πανικοβληθεί αν το πίσω μέρος του οχήματος ξαφνικά αποσταθεροποιηθεί. Επίσης, υπάρχει ακόμη ένας λόγος που τα καινούργια λάστιχα μπαίνουν πίσω – και αυτός δεν σχετίζεται με οδηγικές ικανότητες. Στη βροχή, αν ένα αυτοκίνητο ταξιδεύει με συνηθισμένες ταχύτητες αυτοκινητόδρομου και τα πίσω ελαστικά δεν έχουν βαθύ πέλμα, η πιθανότητα της υδρολίσθησης είναι σημαντική.
Όσο καλός οδηγός κι αν είναι κάποιος, το να «χάσεις» το πίσω μέρος με 120 + km/h σε βρεγμένο δρόμο σημαίνει σχεδόν σίγουρο τρακάρισμα, ενώ οι πιθανότητες είναι σημαντικές ακόμη και στα σύγχρονα αυτοκίνητα με εξελιγμένο ESC. Αντίθετα, αν τα πίσω ελαστικά έχουν πέλμα και αποβάλλουν σωστά το νερό, η κατάσταση είναι ευκολότερα διαχειρίσιμη σε υδρολίσθηση των εμπρός τροχών. Ένα απαλό «άσε» στο δεξί πεντάλ, ψυχραιμία και διατήρηση σταθερής πορείας, αρκούν για να διατηρήσουν το όχημα στην πορεία του και να μην υπάρξει ατύχημα.
Τα καινούργια λάστιχα μπαίνουν πίσω και στα πισωκίνητα αυτοκίνητα;
Όπως αναφέρουμε παραπάνω, όλες οι μεγάλες εταιρείες κατασκευής ελαστικών αυτοκινήτων λένε ότι τα καινούργια λάστιχα, σε περίπτωση αλλαγής σε δυάδα, πρέπει να μπουν πίσω. Αυτό ισχύει σε όλα τα αυτοκίνητα, είτε μιλάμε για μπροστοκίνητα, είτε για πισωκίνητα ή τετρακίνητα. Σε περίπτωση αυτοκινήτων με ασύμμετρα ελαστικά (άλλη διάσταση εμπρός – πίσω) που χρειαστεί να αλλάξουν τα δύο εμπρός ελαστικά λόγω μη επισκευάσιμης ζημιάς και όχι υπερβολικής φθοράς, υπάρχει ισχυρή σύσταση για αλλαγή ολόκληρης της τετράδας. Για τους ίδιους λόγους που αναλύουμε παραπάνω. Δεν έχει να κάνει δηλαδή με τον άξονα που μεταδίδει την κίνηση του οχήματος! Συστήνεται καθαρά επειδή η απώλεια ελέγχου του πίσω μέρους είναι πολύ πιο πιθανό να οδηγήσει σε ατύχημα. Ειδικά έναν καθημερινό οδηγό χωρίς ιδιαίτερες ικανότητες, όπως η πλειοψηφία στους δρόμους!
Πηγή: gocar.gr