Με το πράσινο συνεχίζεις την πορεία σου. Με το κόκκινο σταματάς. Με το πορτοκαλί… ο θεός βοηθός όπως περνάνε οι περισσότεροι στην Ελλάδα. Το θέμα είναι όμως τι ισχύει με βάση τον νόμο.
Οι περισσότεροι οδηγοί το έχουν πράξει. Βλέπουν τελευταία στιγμή το φανάρι να ανάβει πορτοκαλί ή κίτρινο όπως το αναφέρει ο ΚΟΚ, πατάνε το γκάζι και περνάνε. Άλλοι για να μην κόψουν ταχύτητα δεν σταματάνε ακόμη κι αν είναι «βαθύ κόκκινο» όπως λένε χαριτολογώντας.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, οι οδηγοί των οχημάτων υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών ρύθμισης της κυκλοφορίας, εκτός αν η ρύθμιση αυτής γίνεται από τροχονόμο κατά διάφορο τρόπο.
Όσον αφορά στο πορτοκαλί ή κίτρινο, με βάση το Άρθρο 6, όταν ο οδηγός αντικρίσει στο φανάρι το πορτοκαλί/κίτρινο σταθερό φως κυκλικής μορφής υποχρεούται να σταματήσει, μιας και ακολουθεί το κόκκινο σταθερό φως. Αν ωστόσο βρίσκεται πολύ κοντά στον σηματοδότη και δεν μπορεί να ακινητοποιηθεί με ασφάλεια, τότε έχει το δικαίωμα να περάσει.
Εάν ο οδηγός αντικρίσει απλό ή διπλό πορτοκαλί/κίτρινο φως κυκλικής μορφής ή σε σχήμα βέλους το οποίο αναβοσβήνει, είναι υποχρεωμένος να μειώσει ταχύτητα, να προχωρήσει με ιδιαίτερη προσοχή και να παραχωρήσει προτεραιότητα στους πεζούς και στα οχήματα.
Υπάρχει πρόστιμο για το πορτοκαλί φανάρι;
Με απλά λόγια, στο πορτοκαλί φως ή κίτρινο – αυτό δηλαδή που μεσολαβεί μεταξύ πράσινου και κόκκινου – ο ΚΟΚ είναι πιο ελαστικός. Ο οδηγός μπορεί να περάσει αλλά σε συγκεκριμένη στιγμή και εφόσον είναι πολύ κοντά στο φανάρι. Αν προχωρήσει ενώ έχει ανάψει κόκκινο και τον εντοπίσει η αστυνομία, τότε τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ.
Θυμίζουμε τι ισχύει με το πράσινο και το κόκκινο:
Πράσινο σταθερό φως κυκλικής μορφής: O οδηγός προχωρεί κατευθείαν μπροστά ή στρίβει προς τα δεξιά ή αριστερά, εκτός αν άλλο σήμα ή πινακίδα απαγορεύει την κατευθείαν κίνηση ή στροφή. O οδηγός υποχρεούται, και αν ακόμη o φωτεινός σηματοδότης δείχνει πράσινο φως, κινούμενος κατευθείαν μπροστά, να παραχωρεί προτεραιότητα σε άλλο όχημα ή πεζό που κινείται ακόμη από προηγούμενη σηματοδότηση, στρίβοντας δε να παραχωρεί προτεραιότητα στους πεζούς, οι οποίοι κινούνται στην οδό στην οποία πρόκειται να εισέλθει.
Ερυθρό σταθερό φως κυκλικής μορφής: O οδηγός υποχρεούται να σταματήσει προ της ειδικής γραμμής διακοπής αυτής ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, σε αρκετή απόσταση από το σηματοδότη, ώστε η σηματοδότηση να είναι σε αυτόν ευχερώς ορατή, να παραμένει δε σε στάση μέχρις ότου ανάψει το πράσινο φως. Επίσης υποχρεούται να μην εισέρχεται στον οδικό κόμβο ούτε να κινείται πάνω στις διαβάσεις πεζών, εάν o σηματοδότης είναι τοποθετημένος στο μέσο ή στην απέναντι πλευρά του κόμβου.
Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη τιμωρείται με πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και στοιχείων οχήματος για 20 μέρες.
Πηγή: gocar.gr