Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Σε μία ιδιότυπη ομηρία βρίσκεται για περισσότερους από 12 μήνες το πλήρωμα του πλοίου «Angelic Power», το οποίο είναι αγκυροβολημένο έξω από το Χονγκ Κονγκ, καθώς, όπως καταγγέλλεται, οι εταιρείες στις οποίες φέρεται να ανήκει δεν έχουν προβεί στις προβλεπόμενες κινήσεις ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες επιστροφής.
Το πλοίο φέρει ελληνική σημαία, ενώ σύγχυση φαίνεται να επικρατεί όσον αφορά στους υπεύθυνους της διαχείρισής του, αφού ως εμπλεκόμενες εμφανίζονται δύο εταιρείες, η Diamlemos Shipping Company και η Panthalassa Maritime, χωρίς ακόμη να έχει διευκρινιστεί ποια είναι η αρμόδια για την τύχη του.
Αυτό που δεν χρειάζεται διευκρίνιση και είναι δεδομένο είναι η ατέλειωτη ταλαιπωρία που υφίστανται οι εργαζόμενοι, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, καθώς απαγορεύεται να εγκαταλείψουν το πλοίο, με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένοι να παραμένουν εντός της «μεταλλικής φυλακής».
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του zougla.gr, τα προβλήματα για το πλήρωμα ξεκίνησαν μετά την άφιξη του «Angelic Power» στην Κίνα. Πριν, το πλοίο είχε περάσει από την Ινδονησία χωρίς κανένα πρόβλημα. Όταν όμως έφθασε στο Χονγκ Κονγκ τον Ιούλιο του 2020, προκειμένου να ξεφορτώσει ένα φορτίο κάρβουνου, ξεκίνησε η… ατέλειωτη αναμονή, η οποία κράτησε περισσότερους από 6 μήνες!
Οι Έλληνες ναυτικοί
Τελικά «έδωσε ο Θεός» και οι άνθρωποι έλαβαν άδεια να ξεφορτώσουν τον Ιανουάριο του 2021! Τα προβλήματά τους όμως δεν τελείωσαν εκεί, καθώς συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να παραμένουν στο Χονγκ Κονγκ χωρίς να μπορούν να επιστρέψουν.
Αποκαλυπτικά είναι άλλωστε τα όσα λέει στο zougla.gr ο δεύτερος μηχανικός του πλοίου κ. Πάνος Μπακογιάννης.
«Εγώ μπήκα στο βαπόρι όταν έφθασε στο Χονγκ Κονγκ στις 18 Ιουλίου του 2020. Το βαπόρι ήταν φορτωμένο στην Ινδονησία, πέρασε στο Χονγκ Κονγκ, έγιναν μικρές αλλαγές πληρώματος και κάναμε μία ώρα ταξίδι αναμένοντας να ξεφορτώσουμε. Φανταστείτε ότι υπάρχουν άτομα στο πλοίο που δεν έχουν βγει έξω ούτε για πέντε λεπτά για 14 και 16 μήνες. Εγώ είμαι στο πλοίο οκτώ μήνες και έχω ταξιδέψει όλες και όλες 20 ώρες» ανέφερε αρχικά ο κ. Μπακογιάννης
«Εντέλει και μετά από έξι ολόκληρους μήνες στην αναμονή δόθηκε άδεια και το πλοίο ξεφόρτωσε στις 27 Ιανουαρίου 2021. Έκτοτε παραμένουμε εκεί χωρίς να έχουμε καμία ενημέρωση από την εταιρεία. Το βαπόρι στην ουσία είναι ανασφάλιστο. Πολλοί συνάδελφοι έχουν προβλήματα υγείας και χρειάζονται νοσηλεία. Ο καπετάνιος πριν τρεις μέρες έπεσε τέσσερις φορές κάτω από εμετούς και ζαλάδες.
»Από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας τούς έχουν ενοχλήσει πάνω από 20 φορές, ενώ εδώ που βρισκόμαστε έχει έρθει και ο ακόλουθος της πρεσβείας της Σαγκάης μήπως και καταφέρει να συντονίσει την κατάσταση» επισήμανε ο δεύτερος μηχανικός.
Στην ερώτηση ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα και οι συνάδελφοί του δεν μπορούν να αποχωρήσουν από την περιοχή, ο κ. Μπακογιάννης απάντησε: «Υπάρχει σύγχυση με τις εταιρείες που διαχειρίζονται το πλοίο. Πρέπει να πληρώσουν κάποια έξοδα και να αναθέσουν σε κάποιον ατζέντη τα διαδικαστικά.
»Μάς λένε ότι έχουν πληρώσει. Ωστόσο από συζητήσεις που κάνουμε εδώ δεν προκύπτει κάτι τέτοιο».
Οι κινήσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας
Το zougla.gr επικοινώνησε με στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας, τα οποία επισήμαναν στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα πως από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου έχουν σταλεί δεκάδες έγγραφα στη ναυτιλιακή εταιρεία και στο Υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο έχει ήδη κάνει ρηματική διακοίνωση στις κινεζικές αρχές.
Παράλληλα υπάρχει ενημέρωση και των προξενικών αρχών, ενώ έχει σχηματιστεί και δικογραφία από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά για τους υπαίτιους της μη παλιννόστησης των ναυτικών.
Ανάμεσα στους ναυτικούς υπάρχει και ένας συμπατριώτης μας ο Γεράσιμος Αγγελάτος
Επαναπατρισμός των Ελλήνων Ναυτικών, επιστολή του προέδρου της Π.Ε.Π.Ε.Ν προς τον Υ.ΝΑ.Ν.Π
Κύριε Υπουργέ,
Όπως γνωρίζετε, συνεχίζεται διεθνώς το πρόβλημα με τη αδυναμία έγκαιρου επαναπατρισμού πολλών Nαυτικών από τα πλοία στα οποία υπηρετούν.
Ανάλογα εμπόδια αντιμετωπίζουν και οι συνάδελφοι, για τους οποίους έχει προγραμματιστεί να ταξιδέψουν, για να τους αντικαταστήσουν.
Η κατάσταση αυτή έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχής των Ναυτικών, είτε ένεκα της συνεχιζόμενης ναυτολόγησης τους επί πολλούς μήνες μετά την λήξη των συμβάσεων τους, είτε επειδή συνεχίζουν να είναι άνεργοι οι συνάδελφοι που θα ναυτολογούντο στη θέση τους.
Σε αμφότερες τις περιπτώσεις δημιουργούνται σοβαρά Κοινωνικά προβλήματα, αλλά και ζητήματα ως προς την Υγεία των Ναυτικών και την Ασφάλεια των Πλοίων.
Δεν παραβλέπουμε το γεγονός ότι πρόκειται για ένα Παγκόσμιο Ζήτημα.
Όπως επίσης και τις προσπάθειες που έχει καταβάλλει μέχρι σήμερα το Υ.ΝΑ.Ν.Π, είτε από μόνο του, είτε μετά από παρέμβασή μας.
Με δεδομένο ότι η Πατρίδα μας είναι χώρα Ναυτική, θα πρέπει να λαμβάνονται διαρκώς πρωτοβουλίες, που θα συμβάλουν στην άρση των αδιεξόδων για τους Ναυτικούς μας.
Στο πλαίσιο αυτό ζητούμε την άμεση παρέμβασή σας προς κάθε αρμόδιο Όργανο της Πολιτείας ώστε να διευκολύνεται ο επαναπατρισμός των Ελλήνων Ναυτικών. Ένα από τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι η άρση του υποχρεωτικού μοριακού τεστ (PCR) 72 ώρες πριν από την είσοδό τους στην Ελλάδα.
Να έχουν δηλαδή τη δυνατότητα να ταξιδεύουν με τις αεροπορικές εταιρείες που αποδέχονται να μεταφέρουν επιβάτες μόνο με την συμπλήρωση του Έντυπου Εντοπισμού Εισερχομένων (P.L.F.) και να υποβάλλονται στο τεστ, όταν φθάνουν σε Ελληνικό αεροδρόμιο.
Σε κάθε περίπτωση ζητούμε και πάλι να προγραμματισθεί και να διενεργηθεί κατά προτεραιότητα ο εμβολιασμός των Ελλήνων Ναυτικών κατά του κορωνοϊού COVID-19.
Tούτο είναι αυτονόητο και απαραίτητο να συμβεί λόγω της φύσης του ναυτικού επαγγέλματος.
Θα συμβάλει στην προστασία της Υγείας και στην διευκόλυνση των μετακινήσεων τους ανά τον Κόσμο, αφού θα εφοδιάζονται με το σχετικό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού.
Καλούμε την Πολιτεία, να στηρίξει ενεργά τους Έλληνες Ναυτικούς.
Οι υπηρεσίες που προσφέρουν στην Πατρίδα μας είναι πολύτιμες σε κάθε κρίσιμη συγκυρία.
Το ίδιο εξακολουθούν να κάνουν και στη σημερινή εποχή και κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που έχουν προκύψει ένεκα της πανδημίας.
Για την Π.Ε.Π.Ε.Ν.
Ο Γεν. Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Νικόλαος Θεοδόσης Εμμανουήλ Τσικαλάκης