Οι καταναλωτές θα βρεθούν μπροστά σε μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που επικοινωνούνται οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ. Από τις αρχές Μαρτίου τίθεται σε ισχύ ένας νέος Κώδικας Δεοντολογίας, με βασικό στόχο την εξάλειψη παραπλανητικών πρακτικών και την ενίσχυση της διαφάνειας στις αγορές λιανικής.
Η ευρωπαϊκή οδηγία και η εφαρμογή της στην ελλάδα
Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, επισημαίνει ότι ο συγκεκριμένος κώδικας αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής οδηγίας, την οποία έχουν ήδη υιοθετήσει πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Ουσιαστικά, ο νέος κώδικας ρυθμίζει τον τρόπο επικοινωνίας των μειώσεων τιμών, έτσι ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν την πραγματική αξία των προϊόντων που αγοράζουν.
Βασικές αρχές του νέου κώδικα
Η κύρια αλλαγή έγκειται στον ορισμό της τιμής αναφοράς, που πλέον θα είναι η χαμηλότερη τιμή στην οποία πωλήθηκε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι μια έκπτωση ή μια προσφορά θα βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία και όχι σε αυθαίρετες μειώσεις τιμών.
Επιπλέον, οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» δεν μπορούν να ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς σε αυτήν την περίπτωση δεν θεωρούνται προωθητική ενέργεια, αλλά η κανονική τιμή του προϊόντος. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης, μια προσφορά αυτού του τύπου δεν μπορεί να ισχύει πάνω από το 1/3 του έτους.
Οφέλη για τον καταναλωτή
Οι αλλαγές αυτές επιδιώκουν να καταστήσουν πιο σαφή την ενημέρωση των καταναλωτών. Έτσι, θα είναι πιο εύκολο να συγκρίνουν τιμές και να γνωρίζουν ποια είναι η πραγματική έκπτωση που λαμβάνουν. Μέσα από αυτό το πλαίσιο, το Υπουργείο Ανάπτυξης στοχεύει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς τις επιχειρήσεις λιανικής.
Προσαρμογή της αγοράς και έλεγχοι
Οι επιχειρήσεις είχαν ήδη έξι μήνες για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή του νέου κώδικα. Από τις 6 Μαρτίου, ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας θα είναι επίσημα διαθέσιμος, ενώ από τις 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή του.
Νέες απαιτήσεις στις πολυσυσκευασίες και τα κουπόνια
Όσον αφορά τις πολυσυσκευασίες, αυτές θα πρέπει να διατίθενται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει την τιμή τους. Αν μια προσφορά σε πολυσυσκευασία ισχύει έως 60 ημέρες, τότε δεν απαιτείται ξεχωριστός κωδικός αναφοράς στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή του προϊόντος εκτός προσφοράς να μπορεί να αποδειχθεί μέσω τιμολογίων.
Παράλληλα, οι εκπτώσεις που αφορούν προωθητικές ενέργειες με εκπτωτικές κάρτες και κουπόνια θα συνεχίσουν να ελέγχονται βάσει της νομοθεσίας περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Αυστηρές κυρώσεις για παραβάσεις
Οι επιχειρήσεις που δεν θα συμμορφωθούν με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας θα αντιμετωπίσουν βαριές κυρώσεις, οι οποίες μπορεί να φτάσουν έως και 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης. Σε περιπτώσεις υποτροπής, το πρόστιμο θα μπορεί να διπλασιαστεί, κάτι που καταδεικνύει την πρόθεση του κράτους να επιβάλει τη διαφάνεια στις τιμολογιακές πολιτικές των σούπερ μάρκετ.
Η εφαρμογή του νέου κώδικα αποτελεί μια σημαντική τομή για την προστασία των καταναλωτών, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να κατανοούν καλύτερα τις προσφορές και τις εκπτώσεις, αλλά και να λαμβάνουν πιο ενημερωμένες αποφάσεις για τις αγορές τους.
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ