Το Υπουργείο Παιδείας προχωρά σε σημαντικές τροποποιήσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα, εστιάζοντας στη βελτίωση της ποιότητας της μάθησης και της αξιοπιστίας των βαθμολογιών σε Γυμνάσια και Λύκεια. Οι νέες ρυθμίσεις αποσκοπούν στον περιορισμό της ευκολίας με την οποία οι μαθητές προάγονται στις επόμενες τάξεις, ενισχύοντας έτσι το επίπεδο των γνώσεών τους.
Στόχος η αναβάθμιση της εκπαίδευσης
Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι σημαντικό ποσοστό μαθητών καταφέρνει να προαχθεί με βαθμολογίες οριακά πάνω από το 10, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την ουσιαστική απόκτηση γνώσεων. Η πολιτική του υπουργείου, λοιπόν, προσανατολίζεται προς την αυστηροποίηση των προαγωγικών κριτηρίων, με σκοπό να αποθαρρύνει τη νοοτροπία της ελάχιστης δυνατής προσπάθειας και να ωθήσει τους μαθητές σε ουσιαστικότερη εμπλοκή με τη μαθησιακή διαδικασία.
Επανεξέταση των βαθμολογικών ορίων
Μία από τις βασικές προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι είναι η αναθεώρηση του ελάχιστου μέσου όρου βαθμολογίας που απαιτείται για την προαγωγή από τάξη σε τάξη. Σήμερα, στο Γυμνάσιο οι μαθητές προάγονται είτε με βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 σε κάθε μάθημα, είτε με γενικό μέσο όρο 13. Στο Λύκειο, η προαγωγή εξασφαλίζεται με γενικό μέσο όρο 10. Ωστόσο, τα νέα σχέδια προβλέπουν αυστηρότερες βαθμολογικές κλίμακες, ώστε η επιτυχία να βασίζεται σε πραγματικές γνώσεις και όχι σε επιεικείς βαθμολογίες.
Η θέση των εκπαιδευτικών και τα ποσοστά προαγωγής
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, το 15% των μαθητών της Α’ Γυμνασίου προάγεται με μέσο όρο 10-13, ενώ το ποσοστό αυτό μειώνεται στη Β’ και Γ’ Γυμνασίου στο 11% και 9,5% αντίστοιχα. Αντίθετα, στο Λύκειο το ποσοστό αυτό αυξάνεται έως και 20%, καθώς οι εκπαιδευτικοί συχνά επιδεικνύουν επιείκεια, δεδομένης της πίεσης που ασκείται στους μαθητές λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν εκφράσει ανησυχίες για τη χαμηλή αξιοπιστία των βαθμολογιών, ειδικά σε μαθητές της Γ’ Λυκείου, όπου ένα μεγάλο ποσοστό παρουσιάζεται ως «άριστο» στα προφορικά, χωρίς αυτό να αντικατοπτρίζεται απαραίτητα στις πραγματικές τους γνώσεις. Όπως επισημαίνουν, η ευνοϊκή μεταχείριση των μαθητών στη βαθμολόγηση οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο χαμηλών απαιτήσεων και ακαδημαϊκής χαλαρότητας.
Ο ρόλος του Εθνικού Απολυτηρίου
Οι αλλαγές στη βαθμολογική πολιτική συνδέονται άμεσα με την επικείμενη εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου, ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των μαθητών που θα λαμβάνει υπόψη τις επιδόσεις τους και στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Για να καταστεί αυτό το σύστημα αξιόπιστο, απαιτείται μια πιο αυστηρή και διαφανής διαδικασία βαθμολόγησης, η οποία θα αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τις γνώσεις και τις ικανότητες των μαθητών.
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ