Σωτήριες αποφάσεις για ταρσανάδες και καρνάγια

Δυο σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ιδιοκτήτες των μικρών ναυπηγείων (ταρσανάδες και καρνάγια) τόσο με τους χώρους λειτουργίας τους όσο και με την εξασφάλιση άδειας λειτουργίας και εγκατάστασής τους, λόγω νομοθετικών κενών που υπήρχαν, φαίνεται ότι λύνονται οριστικά.

Με νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθήθηκαν, τα μικρά παραδοσιακά ναυπηγεία θα μπορούν πλέον να δραστηριοποιούνται και εκτός λιμενικής ζώνης, ενώ η διαδικασία αδειοδότησής τους διευκολύνεται αρκετά. Ετσι, απομακρύνεται ο κίνδυνος να κλείσουν παραδοσιακοί ταρσανάδες και καρνάγια που λειτουργούσαν σε διάφορες περιοχές της χώρας, σε κάποιες περιπτώσεις και πάνω από 100 χρόνια.

Με τον νόμο 4607/2019, το υπουργείο Οικονομικών –και με τη συμμετοχή του υπουργείου Ναυτιλίας– τροποποίησε τον νόμο 2971/2001 για τον αιγιαλό και την παραλία, ανοίγοντας τον δρόμο για να αδειοδοτηθούν οι ταρσανάδες και τα καρνάγια εκτός ζώνης λιμένα. Εδωσε, έτσι, τη δυνατότητα παραχώρησης των χώρων, προκειμένου στη συνέχεια να χωροθετηθούν και να χορηγηθούν οι άδειες στα ναυπηγεία παραδοσιακών σκαφών.

Αυτά ανέφερε ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Χρήστος Λαμπρίδης, παρουσιάζοντας τις λύσεις που έδωσε η κυβέρνηση στον κλάδο των ναυπηγείων καρνάγιων-ταρσανάδων, γύρω από τις αδειοδοτήσεις, αλλά και την εκπαίδευση των νέων, μιλώντας πρόσφατα στην 1η τακτική συνέλευση του Πανελλήνιου Συλλόγου Ναυπηγείων, Καρνάγιων-Ταρσανάδων, που πραγματοποιήθηκε στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη.

Ο Χρήστος Λαμπρίδης έκανε γνωστό επίσης ότι με τον νόμο 4504/2017 πρώτη φορά αναγνωρίστηκε θεσμικά ο κλάδος και επιχειρήθηκε η διευκόλυνση της διαδικασίας αδειοδότησης.

Συγκροτήθηκε με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας ομάδα εργασίας, για τη σύνταξη σχεδίου Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας για τον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων αδειοδότησης των ταρσανάδων-καρνάγιων.

Η ομάδα ολοκλήρωσε τον κύκλο επαφών της με εκπροσώπους του κλάδου και αφού διαμορφώθηκε σαφής εικόνα για την παραγωγική διαδικασία κατασκευής, επισκευής, μετατροπής και συντήρησης παραδοσιακών ξύλινων σκαφών, ώστε να καθοριστούν οι περιβαλλοντικοί και οι άλλοι όροι αδειοδότησης, συντάσσεται η σχετική ΚΥΑ η οποία σύντομα θα υποβληθεί για υπογραφή και έτσι λύνεται οριστικά το πρόβλημα της αδειοδότησης των ταρσανάδων-καρνάγιων.

Συνολικότερα για τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής, όπως επισήμανε ο γ.γ. Λιμένων, δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της εκπαίδευσης.

Το υπουργείο Ναυτιλίας συγκρότησε ομάδα εργασίας προκειμένου να μελετήσει και να προτείνει σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία σχολών μαθητείας τεχνιτών ναυπηγοεπισκευής για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας.

Η ομάδα εργασίας κατέληξε και πρότεινε 9 ομάδες ειδικοτήτων για εκπαίδευση (τεχνίτες μετάλλου, αμμοβολιστές, μηχανουργοί, ηλεκτρολόγοι, μαραγκοί, μανουβραδόροι, πυροσβέστες, τεχνικοί πρασίνων τεχνολογιών, τεχνίτες σκαφών από συνθετικές ύλες).

Για την υλοποίηση των προτάσεων ήρθε σε επικοινωνία και συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο εκδήλωσε ενδιαφέρον για τη δημιουργία μεταλυκειακών Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Το υπουργείο Παιδείας συμπεριέλαβε στα διετή προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 εννέα ειδικότητες της ναυπηγοεπισκευής.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον κλάδο των καραβομαραγκών, ένας κλάδος που κινδυνεύει με εξαφάνιση, κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης της διετούς μαθητείας οι εκπαιδευόμενοι θα μαθητεύσουν δίπλα σε παλιούς έμπειρους καραβομαραγκούς.

Αναδημοσίευση από www.efsyn.gr