Σούπερ μάρκετ: Πώς θα συγκρίνετε εκπτώσεις και προσφορές

Οι καταναλωτές σύντομα θα πρέπει να προσαρμοστούν σε ένα νέο καθεστώς όσον αφορά τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ.

Από τις αρχές Μαρτίου, τίθεται σε ισχύ ένας νέος Κώδικας Δεοντολογίας, ο οποίος αποσκοπεί στην εξάλειψη των παραπλανητικών πρακτικών και στη διασφάλιση της διαφάνειας στις αγορές των βασικών αγαθών.

Ο νέος κώδικας και ο σκοπός του

Ο Κώδικας Δεοντολογίας βασίζεται σε μια ευρωπαϊκή οδηγία, την οποία έχει υιοθετήσει και η Ελλάδα. Ο στόχος του είναι να ρυθμίσει την επικοινωνία των προσφορών, διασφαλίζοντας ότι οι καταναλωτές έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τις τιμές και τις εκπτώσεις.

Όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, η νέα νομοθεσία έχει δύο βασικά σημεία:

  • Όλες οι εκπτώσεις και οι προσφορές θα υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που ίσχυε για το συγκεκριμένο προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.
  • Οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» δεν θα μπορούν να διαρκούν πάνω από το ένα τρίτο του έτους.

Πώς επηρεάζονται οι καταναλωτές

Ο καταναλωτής θα πρέπει πλέον να έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει τις πραγματικές τιμές των προϊόντων, κατανοώντας καλύτερα τη διαφορά μεταξύ προσφοράς και κανονικής τιμής. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν παραπλανητικές εκπτώσεις, όπου η αρχική τιμή φουσκώνεται πριν από μια «έκπτωση».

Παράλληλα, τα προϊόντα που πωλούνται σε πολυσυσκευασίες (π.χ. «1+1 δώρο») θα πρέπει να είναι διαθέσιμα και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει αν πραγματικά επωφελείται από την προσφορά.

Οι επιπτώσεις για τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές

Για να συμμορφωθούν με τον νέο Κώδικα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία σε συνεργασία με τους παραγωγούς τροφίμων και τις βιομηχανίες. Οι έλεγχοι που θα ξεκινήσουν από τις 17 Μαρτίου θα διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τηρούν τους νέους κανόνες.

Ποινές για παραβάσεις

Σε περίπτωση παραβίασης του Κώδικα, οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν με πρόστιμα που φτάνουν έως και 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το ποσό μπορεί να διπλασιαστεί.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον καταναλωτή

Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις εκπτώσεις και τις προσφορές. Η μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές αναμένεται να συμβάλει σε μια πιο δίκαιη αγορά, όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει προϊόντα με πραγματικές προσφορές, αντί να παρασύρεται από παραπλανητικές εκπτώσεις.

Μένει να φανεί πώς θα αντιδράσει η αγορά στις νέες ρυθμίσεις και αν πράγματι θα οδηγήσουν σε καλύτερες συνθήκες για τους καταναλωτές.

Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ