Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχωρά στην υποχρεωτική καταχώριση του κινητού τηλεφώνου, της διεύθυνσης email, της κατοικίας ή της ταχυδρομικής διεύθυνσης επικοινωνίας όλων των πολιτών στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Αυτή η κίνηση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της ψηφιακής πλατφόρμας του Δημοσίου, Gov.gr, και τη βελτίωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών μεταξύ πολιτών και κράτους.
Ταυτόχρονα, θα καταργηθεί πλήρως η παράδοση έντυπων εγγράφων στους πολίτες, καθώς όλες οι επικοινωνίες θα πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά, μέσω email. Ακόμη και τα πρόστιμα για τροχαίες παραβάσεις θα αποστέλλονται με ψηφιακό τρόπο!
Συγκεκριμένα, το ΕΜΕπ θα αποτελέσει τη βασική πλατφόρμα καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των πολιτών. Στο εξής, τα έγγραφα από τις δημόσιες υπηρεσίες θα διακινούνται μόνο ψηφιακά και θα θεωρείται ότι έχουν παραληφθεί από τον πολίτη. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις θα επιτρέπεται η χρήση έντυπων εγγράφων μέσω των ΚΕΠ.
Τι προβλέπει ο νόμος
Η υποχρεωτική καταχώριση των στοιχείων επικοινωνίας όλων των πολιτών στο ΕΜΕπ θεσπίστηκε με τον πρόσφατο νόμο 5142/2024 (ΦΕΚ Α’ 158/04.10.2024) για το Εθνικό Κτηματολόγιο.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχώρησε στο βήμα αυτό, λαμβάνοντας υπόψη:
- Τη συνεχιζόμενη αύξηση των υπηρεσιών του Δημοσίου που είναι πλέον διαθέσιμες στους πολίτες με ηλεκτρονικά μέσα.
- Την ανάγκη ενίσχυσης του επιπέδου ασφαλείας τους, μέσω της χρήσης και δεύτερου παράγοντα αυθεντικοποίησης.
- Τη θετική επίδραση του ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημοσίου, τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εξυπηρέτησης πολιτών. Ειδικότερα, με τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση, οι φορείς του Δημοσίου θα διαθέτουν πλέον επιβεβαιωμένα και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφαλής και απρόσκοπτη επικοινωνία τους με τους πολίτες.
Το εν λόγω μέτρο ενισχύει παράλληλα και την τήρηση των κανόνων προστασίας δεδομένων, με βάση τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων, ιδίως σε ό,τι αφορά την ακρίβεια των στοιχείων, αλλά και την ελαχιστοποίησή τους. Ολα τα στοιχεία θα αποθηκεύονται μόνο σε μία βάση δεδομένων (ΕΤΕπ), από την οποία υποχρεωτικά θα πρέπει να τα αντλούν και οι λοιποί φορείς.
Επίσης, καθιερώνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα επίσημης διακίνησης δημοσίων εγγράφων με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Η διαδικασία αυτή θα επέχει θέση νόμιμης επίδοσης ή κοινοποίησης, στις περιπτώσεις που το έγγραφο εκδίδεται έπειτα από αίτηση του πολίτη ή εφόσον έχει επιλέξει την ηλεκτρονική επίδοση εγγράφων στο ΕΜΕπ. Ταυτόχρονα, εξυπηρετείται με βέλτιστο τρόπο και το δημόσιο συμφέρον, λόγω της επίσπευσης των διαδικασιών βεβαίωσης και είσπραξης τυχόν δημοσίων εσόδων που προκύπτουν από τις επιδόσεις διοικητικών πράξεων. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η ασφάλεια των επιδόσεων, λόγω «της αποφυγής περιπτώσεων πλημμελών επιδόσεων με μη ηλεκτρονικό τρόπο», ενώ περιορίζεται και το κόστος για το Δημόσιο «από την πραγματοποίηση επιδόσεων με μη ηλεκτρονικό τρόπο».
Αλλωστε, όλες οι προωθούμενες ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις και επιδόσεις θα διαθέτουν πλέον τις απαιτούμενες δικλίδες ασφαλείας, καθώς θα βρίσκεται σε ισχύ μηχανισμός για την εξακρίβωση του ακριβούς χρόνου κατά τον οποίο έλαβαν χώρα η αποστολή, παραλαβή και πρόσβαση του πολίτη στο περιεχόμενο των εγγράφων. Ετσι, με ασφάλεια, από εκείνο το χρονικό σημείο και μετά, «θα εκκινούν οι έννομες συνέπειες για τον πολίτη που δεν θα ανταποκρίνεται» π.χ. στην πληρωμή των προστίμων από τροχαίες παραβάσεις.